• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjalle 7 uusi reitti Pasilassa 12.8. alkaen

Mikähän muutokseen on syynä, ja onko muutoksen tarkoitus olla pysyvä vai vain tilapäinen?

Seiskaa oikaistaan. Oikeastaan vastaus kysymykseesi on sekä että, sillä myös toinen ajosuunta siirretään pois Messukeskukselta, kunhan Asemapäällikönkadulle saadaan toisen ajosuunnan rata valmiiksi.

Myöskään ysi ei sitten enää kierrä Messukeskuksen kautta. Kakkosen päätesilmukka sinne sentään jää.
 
Pasilan sisälenkkiin ei ole eikä ilmeisesti enää tulekaan raideyhteyttä.

Niin, ja radat myötäpäivään Messukeskuksen luota ollaan jopa -mikäli olen ymmärtänyt oikein- purkamassa samalla kun Pasilan radayhteydet muuten valmistuvat. Mikä on hieman lyhytnäköistä, jos esimerkiksi halutaan jatkaa Linja 2 jonnekkin, niin Pasilan aseman suunnasta ei voida säilyttää yhteyttä Messukeskukseen. Tai jos Pasilankadun oikaisun myötä Pasilan ja Töölön välillä on enemmän matkustajia kuin Linja 2 pystyy tarjoamaan 10min vuorovälillä. Ruuhkalinjaa ei pystytäisi perustamaan avuksi esim. reitille Pasila-Töölö-Salmisaari, jos halutaan tasata aikaa Messukeskuksella, kun vaunut eivät pääse ohittamaan siinä, vaan joudutaan tihentämään Linjan 2 vuoroväliä ja siten myöskin Linjan 3, jolloin 10min vuoroväleihhin perustuvan linjaston kaava rikkoutuu.
 
Myöskään ysi ei sitten enää kierrä Messukeskuksen kautta. Kakkosen päätesilmukka sinne sentään jää.

Eli Messukeskuksen yleisötapahtumien palvelut heikkenevät. Ainakaan nopeasti pohtien tästä on aika haasteellista löytää yhtään mitään järkeä...
 
Eli Messukeskuksen yleisötapahtumien palvelut heikkenevät. Ainakaan nopeasti pohtien tästä on aika haasteellista löytää yhtään mitään järkeä...

Onhan siinä se järki, että Mäkelänkadun ja Pasilan välillä matka lyhenee n. 400 metrillä ja yhdellä pysähdyksellä. Ysinkin reitiltä, mutta vain Pasilaan päin lyhenee matka 800m.

Ja isojen yleisotapahtumien aikaan ajetaan nytkin lisälinjaa 7M Messukeskukseen.
 
Onhan siinä se järki, että Mäkelänkadun ja Pasilan välillä matka lyhenee n. 400 metrillä ja yhdellä pysähdyksellä. Ysinkin reitiltä, mutta vain Pasilaan päin lyhenee matka 800m.

Ja isojen yleisotapahtumien aikaan ajetaan nytkin lisälinjaa 7M Messukeskukseen.

Onko raitiovaunun tarkoitus ajaa mahdollisimman suoraan vai palvella ihmisiä? Sanotaan sitten näin: Messukeskuksen lisäksi muun muassa Haaga-Helia AMK:n kampuksen palvelut heikkenevät. Kyseinen kampus ei ole ihan pieni.7M taas ei minusta ole koskaan oikein tavoittanut asiakaskuntaansa ja HSL:n välinpitämättömyys linjan organisointiinkin on ihan omaa luokkaansa, kun linjaa on saanut ajaa vaunuilla, joista ei eides löydy M-tunnusta linjakilvistä, puhumattakaan informoinnista.
 
Onhan siinä se järki, että Mäkelänkadun ja Pasilan välillä matka lyhenee n. 400 metrillä ja yhdellä pysähdyksellä.

Vielä dramaattisempi parannus siis tapahtuisi lakkauttamalla koko linja? Silloinhan reitti lyhenisi oikein kunnolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:17 ----------

Onko raitiovaunun tarkoitus ajaa mahdollisimman suoraan vai palvella ihmisiä?

Varsinkin rengaslinjoilta kannattaa poistaa välipysäkit, niin saadaan homma hyvin tehokkaaksi.
 
Kyllä Pasilan ratikoiden merkittävänä tehtävänä on toimia liityntävälineinä lähijuniin, tähän tarpeeseen mutkittelu Pasilassa vastaa huonosti.
 
Onko raitiovaunun tarkoitus ajaa mahdollisimman suoraan vai palvella ihmisiä? Sanotaan sitten näin: Messukeskuksen lisäksi muun muassa Haaga-Helia AMK:n kampuksen palvelut heikkenevät. Kyseinen kampus ei ole ihan pieni.7M taas ei minusta ole koskaan oikein tavoittanut asiakaskuntaansa ja HSL:n välinpitämättömyys linjan organisointiinkin on ihan omaa luokkaansa, kun linjaa on saanut ajaa vaunuilla, joista ei eides löydy M-tunnusta linjakilvistä, puhumattakaan informoinnista.

Palvella ihmisiä, muttei suorempaan ajaminen ole sen kanssa aina ristiriidassa. Haaga-Helia on kuitenkin 400m metrin kävelymatkan päässä uusien reittien pysäkeistä ja korkeintaan 300m junalaitureilta. Eli palvelutaso ei putoa hyväksyttävää alemmaksi. Lisäksi yhteydet Töölön suuntaan paranevat huomattavasti kun Länsi-Pasilan lenkki poistuu. Suurimmat matkustajavirrat ovat kuitenkin näitä pidemmälle kuin pysäkivälin päähän Pasilan asemasta kulkevia, eli siinä missä Teollisuuskadun ja Mäkelänkadun varresta tulevat Haaga-Helialaiset häviävät 5min kävelymatkan, niin muiden voittama aika on kuitenkin yhteensä suurempi. Kiermurtelun poistamisella saadaan myös uusi matkustajakunta, joka kulkee pasilan läpi ratikalla, mikä ei ollut aikaisemmin kannattavaa tämän kiermurtelun takia.

7M:n kohdalla tosiaan saataisiin suuri parannus jos HSL skarppaisi pikkasen. Ei kuitankaan ole edes kyse siitä, että vaunuista joissa on uudempi kilpi, joka pystyy näyttämään M-lisäkirjaimen, olisi pulaa.

Vielä dramaattisempi parannus siis tapahtuisi lakkauttamalla koko linja? Silloinhan reitti lyhenisi oikein kunnolla.

Luuletko nyt oikeasti että meinasin lyhentämistä yleensä, vai matkan nopeutumista reitin suoristumisella?
 
Eikö kakkosen ja ysin ole kuitenkin vastaisuudessa määrä molempien kääntyä Itä-Pasilassa? Siihen tarkoitukseenhan korttelin kiertäminen olisi molemmilla ihan perusteltua.
 
Eikö kakkosen ja ysin ole kuitenkin vastaisuudessa määrä molempien kääntyä Itä-Pasilassa? Siihen tarkoitukseenhan korttelin kiertäminen olisi molemmilla ihan perusteltua.

Ysi kiertää siihen asti kun Ilmalan rata, Pasilankadun oikaisu ja Meilahden silmukka valmistuvat. Sen jälkeen ysi jatketaan Ilmalaan, seiska Meilahteen ja kakkonen tulee kiertämään Itä-Pasilan lenkkiä.

Saattavat ne siellä kummatkin kiertää jos Ilmalan rata ei toteudukkaan samaan aikaan muiden projektien kanssa, mutta nyt näyttää vielä siltä että toteutuu.
 
Edelliseen liittyen: kävelin eilen Pasilansillalla, missä uudet kiskojärjestelyt ovat jo hyvin näkyvissä, ja tosiaan Pasilan kierroksen sisälenkkiin ei mene enää kiskoja, ajojohtokin on riisuttu kävelysiltaan asti.
 
Takaisin
Ylös