• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metron kapasiteetin turvaaminen vaatii vuorovälin tihentämistä

Kipparlahden silta uusitaan parin vuoden sisällä.
Kipparlahden metrosillan uusiminen, hankesuunnitelma
HKL-liikenneliikelaitoksen johtokunta sanoi:
Kipparlahden nykyinen metrosilta on rakennettu vuonna 1972 osana Helsingin kantametron alkuperäisiä rakennustöitä. Sillassa on käytetty viimeisen vuosikymmenen aikana riskirakenteeksi tunnistettuja KA-jännemenetelmällä tuotettuja rakenteita. Sillan kansi on jälkijännitetty. Samanlaisia rakenteita on käytetty myös muissa HKL:n metrosilloissa, joista mm. Kulosaaren siltaa on merkittävästi vahvennettu viime vuosien aikana.
HKL-liikenneliikelaitoksen johtokunta sanoi:
Hanke toteutetaan rakentamalla uusi silta vanhan sillan viereen, josta se työnnetään vanhan sillan tilalle uuden valmistuttua. Työt aloitetaan perustusten pengertämisellä ja radan päällysrakenteiden purkamisella. Uuden siltarakenteen paikoilleen siirtämisen jälkeen asennetaan sillalle tarvittavat kaapeloinnit sekä radan päällysrakenteet.
Sillan rakennustöiden on suunniteltu käynnistyvän loppuvuonna 2020 niin, että uusi silta on paikoillaan ja käytössä vuoden 2022 alkupuoliskolla.
Hankesuunnitelma sanoi:
Rakentamisen ajankohta ajoitetaan samaan aikaan kuin Siilitien ja Sahaajankadun siltojen kantavuuden lisäämiseksi tehtävät urakat ovat käynnissä. Saman ajankohdan valinnalla halutaan järjestää tarvittavat liikennekatkot samaan aikaan metron liikenteessä. Metroliikenteen katkon ajaksi on järjestettävä korvaava liikenne ja poikkeusliikenteen kestoksi on arvioitu 1-2 viikkoa vuoden 2021 heinäkuussa.
 
Takaisin
Ylös