• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Selvitämme AKT:n mahdollisen myötätuntotyötaistelun vaikutuksia bussiliikenteeseen

Työsuhdejuridiikan spesialisti otti kantaa siihen, onko pakettilajettiloiden paluu takaisin vanhaan sopimukseen mahdollinen.

En ole spesialisti, mutta käsittääkseni on. Postin hallitus voi siirtää heidät takaisin edellisen sopimusjärjestelmän piiriin. Lisäksi omistajaohjauksella (valtion hallituksella) on mahdollisuus vaihtaa Postin hallitus toiseen, jos ei ala omistajan tahtoa kunnioittamaan.
 
SDP rinteineen ja paateroineen on tunkkainen tuulahdus menneisyydestä, josta joudumme kärsimään vielä tämän vaalikauden. Aluksi sympatiani olivat lakkolaisten puolella, mutta eivät ole enää. Posti on pilkottava ja äkkiä.

---------- Viestit yhdistetty 23.11.2019 klo 00:01 ---------- Previous Post was on 22.11.2019 at 23:02 ----------

Postilakossa on paljon pelissä:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006318257.html
Ai sen takia ettet ehkä saa oluitasi ostettua olet vaihtanut mielipidettäsi?

Miltä tuntuisi jos työnantajasi yhtäkkiä päättäisi leikata palkkaasi 40 prosenttia?
Tämä on aika vakavan luokan aloite joka toteutuessaan voi heijastua muillekin aloille. En voi kannattaa enkä hyväksyä. Toki näyttää selvältä että hallitus ei oikein hanskaa tätä(kään) hommaa lainkaan kun koittavat vältettä asioita ja antaa ympäripyöreitä lausuntoja ja tyhjiä lupauksia.
 
Ai sen takia ettet ehkä saa oluitasi ostettua olet vaihtanut mielipidettäsi?

En juo olutta ollenkaan, en pidä oluen mausta. (Olen jo hamstrannut jääkaappini täyteen Pepsi Maxia)

Tarkoitin sitä, että jos millään muulla ei ole niin väliä, niin oluen loppuminen kaupoista on todellinen uhkakuva.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:58 ----------

Miltä tuntuisi jos työnantajasi yhtäkkiä päättäisi leikata palkkaasi 40 prosenttia?
Tämä on aika vakavan luokan aloite joka toteutuessaan voi heijastua muillekin aloille. En voi kannattaa enkä hyväksyä. Toki näyttää selvältä että hallitus ei oikein hanskaa tätä(kään) hommaa lainkaan kun koittavat vältettä asioita ja antaa ympäripyöreitä lausuntoja ja tyhjiä lupauksia.

Palkanleikkaus ei tietenkään ole mukavaa, mutta eikö Posti jo luopunut yhtäkkisestä palkanleikkauksesta?

Hallituksen kädettömyys näyttää pahalta.
 
Se että palkanleikkauksia ja työehtoshoppailua on edes harkittu, kertoo vain siitä, että kyse on matalan osaamistason työstä jota kuka hyvänsä voi tehdä ja että postilaisilla on saavutetuja etuja, jotka sopivat huonosti yhteen kuihtuvan jakelutoiminnan kanssa.

Lopulta on samantekevää, kuka tässä voittaa mitäkin. Jos palkkoja lasketaankin, niin se on vain pieni hidaste matkalla töiden loppumiseen. Jos postilaiset saavat pitää palkkansa, niin töitä tarvitsee tehdä vähemmän aikaa.

Postnordin lähetille maksetaan Helsingissä 2 euroa pysähdyksestä, ei peruspalkkaa. Kymmenen tunnin vuorossa voi yltää lähemmäs sataa pysähdystä. Aivan selvää, että maaseudulla tuolla hintaa kukaan ei jaa mitään, kun pysähdysten väli voi olla puolikin tuntia. Liksatiedon sain heruteltua reiluhkolla tipillä, en tiedä kuinka paljon lähetti valehteli, oliko alihankkijan maksama palkka vain mitä.
 
Postnordin lähetille maksetaan Helsingissä 2 euroa pysähdyksestä, ei peruspalkkaa. Kymmenen tunnin vuorossa voi yltää lähemmäs sataa pysähdystä. Aivan selvää, että maaseudulla tuolla hintaa kukaan ei jaa mitään, kun pysähdysten väli voi olla puolikin tuntia. Liksatiedon sain heruteltua reiluhkolla tipillä, en tiedä kuinka paljon lähetti valehteli, oliko alihankkijan maksama palkka vain mitä.

Ainakin Tampereella Postnordin jakelut hoitaa Enset, joten kyseessä lienee alihankkijan työntekijä. AKT:n kuorma-autoalan työehtosopimus antaa mahdollisuuden tehdä työtehtävät urakkapalkalla, tosin tällöinkin palkan tulee olla taattu vähintään samalle tasolle mitä se olisi tuntipalkalla.
 
Se että palkanleikkauksia ja työehtoshoppailua on edes harkittu, kertoo vain siitä, että kyse on matalan osaamistason työstä jota kuka hyvänsä voi tehdä ja että postilaisilla on saavutetuja etuja, jotka sopivat huonosti yhteen kuihtuvan jakelutoiminnan kanssa.

Lopulta on samantekevää, kuka tässä voittaa mitäkin. Jos palkkoja lasketaankin, niin se on vain pieni hidaste matkalla töiden loppumiseen. Jos postilaiset saavat pitää palkkansa, niin töitä tarvitsee tehdä vähemmän aikaa.

Postnordin lähetille maksetaan Helsingissä 2 euroa pysähdyksestä, ei peruspalkkaa. Kymmenen tunnin vuorossa voi yltää lähemmäs sataa pysähdystä. Aivan selvää, että maaseudulla tuolla hintaa kukaan ei jaa mitään, kun pysähdysten väli voi olla puolikin tuntia. Liksatiedon sain heruteltua reiluhkolla tipillä, en tiedä kuinka paljon lähetti valehteli, oliko alihankkijan maksama palkka vain mitä.

Tässä tullaan sitten laajempaan ja enempi ideologiseen kysymykseen, että pitäisikö postin jakelemisen kaltaisella suorittavalla työllä olla mahdollista tienata säällinen elanto. Ns. markkinahintaa korkeampia palkkoja valtion postissa voisi pitää vääristymänä, joilla tuppaa pidemmän päälle olla huonoja seurauksia. Tämän hetken törmäystä muuttuvaan maailmaan, lakkoineen, voisi pitää semmoisena. Toisaalta suorittavan työn tekijöitä yhteiskunnassa tarvitaan ja elää heidänkin pitää. Ratkaisuksi on esitetty käänteistä tuloveroa / perustuloa, ajatuksena se, että aina olisi kannattavampaa tehdä töitä kuin elää tuilla. Pääministeripuolue SDP ei ole ainakaan perinteisesti kannattanut, kun ay-liikkeen näkövinkkelistä vain kokoaikainen palkansaaja on ihminen.
 
Jos tässä paketissa on liian vähän liikkuvia osia, niin huomenna saadaan lisämaustetta: MOT-ohjelma kertoo postin investoinneista ulkomailla ja kotimaassa. Eli tarkastellaan mitä Postin johto on puuhaillut.
 
Jos tässä paketissa on liian vähän liikkuvia osia, niin huomenna saadaan lisämaustetta: MOT-ohjelma kertoo postin investoinneista ulkomailla ja kotimaassa. Eli tarkastellaan mitä Postin johto on puuhaillut.

Eikös MOT tule vasta ylihuomenna maanantaina? Odotamme kuitenkin kauhulla mitä valtion rahoilla on hölmöilty.
 
Eikös MOT tule vasta ylihuomenna maanantaina? Odotamme kuitenkin kauhulla mitä valtion rahoilla on hölmöilty.

Tulee maanantaina klo 20.00 TV1 ja uusintana tiistaina klo 6:55

Näin kertoo yle.areena:

Posti tekee miljoonatappiota logistiikkabisneksessä samalla kun postilaisten työehtoja kiristetään. Posti väittää, että logistiikka-ala tukee lakisääteistä postipalvelua. Todellisuudessa asia näyttää olevan päinvastoin. HD ohjelmatekstitys (suomi) 30 min

---------- Viestit yhdistetty klo 16:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:25 ----------

Tässä tullaan sitten laajempaan ja enempi ideologiseen kysymykseen, että pitäisikö postin jakelemisen kaltaisella suorittavalla työllä olla mahdollista tienata säällinen elanto. Ns. markkinahintaa korkeampia palkkoja valtion postissa voisi pitää vääristymänä, joilla tuppaa pidemmän päälle olla huonoja seurauksia. Tämän hetken törmäystä muuttuvaan maailmaan, lakkoineen, voisi pitää semmoisena. Toisaalta suorittavan työn tekijöitä yhteiskunnassa tarvitaan ja elää heidänkin pitää. Ratkaisuksi on esitetty käänteistä tuloveroa / perustuloa, ajatuksena se, että aina olisi kannattavampaa tehdä töitä kuin elää tuilla. Pääministeripuolue SDP ei ole ainakaan perinteisesti kannattanut, kun ay-liikkeen näkövinkkelistä vain kokoaikainen palkansaaja on ihminen.

Tässä ei minulla mene mitenkään jakelu että yötyölisänä heikommassa sopimuksessa maksetaan 80 senttiä tunti !
Miten tällaisen sopimuksen syntyminen on edes mahdollista ?
 
Medialiitto (media-alan työnantajat) siis hylkäsi, muille olisi käynyt. Jännä, että sellainen toimija ottaa roolia, joka ei ennen sopimuskikkailua edes ollut osapuoli.
 
Tuosta Medialiiton johtajan äskeisestä TV-haastattelusta kävi ilmi että olivat jo aiemmin selvästi sanoneet että he eivät ole osapuoli tässä jutussa. On kyllä outoa pelaamista.
 
Tänään sain kyytiä linjoilla 39B, 543 ja 202. Arpapeliä tietää milloin kulkivat, mutta omalle kohdalle sattui hyvin.
 
MOT on katsottu, eikä yllättänyt. Postin Venäjän pomo yritti selitellä asioita parhain päin, mutta talouspomo valehteli niin, että korvat heiluivat. Järkevän yritysanalyytikon ja yksityisen sektorin kuljetusyritysten lausunnot vahvistivat käsitystäni, Postin johdossa on ollut ja on yhä valehtelevia huijareita, jotka yrittävät rohmuta itselleen bonukset kyseenalaisin keinoin ja valtion rahojen turvin.

Pääministerin pitäisi nyt viheltää peli poikki ja panna toimeen Postin hallituksen ja ylimmän johdon välitön erottaminen. Sen jälkeen kirjepostin ja lehtien perille toimittaminen pitää organisoida Posti-nimiseen valtion virastoon. Posti Oy:n paketti- ja kuljetuspuoli pitää myydä eniten tarjoaville yksityisen sektorin ostajille. Venäjän toiminnoista ei ehkä montaa ruplaa irtoa, mutta myyntiin vain.
 
Takaisin
Ylös