• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: HKL ja CAF sopimukseen metrojunahankinnasta ja ohjaamojen kehittämisestä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
metro_vuosaaren_asemalla.jpg
Uusien M300-junien valmistuttua vuonna 2022 on M300-junia liikenteessä kaikkiaan 25 kappaletta. Lisäjunien hankinnan lisäksi nyt sovittiin CAF:n aiemmin toimittaminen M300-junien ohjaamoergonomian kehittämisestä. Hankinnoilla varaudutaan metroliikenteen laajenemiseen länteen Matinkylästä Kivenlahteen 2020-luvun alkupuolella.

- Molemmissa sopimuksissa on kyse valmistautumisesta metrolinjan pidentymiseen. Tuolloin tarvitaan paitsi lisää junia, myös parempi ajoasento kuljettajille, jotta pidempi ajomatka ei rasita kuljettajaa fyysisesti, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Uudet junat ovat nykyisten M300-junien tapaan läpikuljettavia, nelivaunuisia junia. Hankinnan myötä metrojunien määrä kasvaa nykyisestä 45 junasta 50:een, kun mukaan lasketaan koko HKL:n metrojunakalusto. M300-junien lisäksi liikenteessä on M200-sarjan junia 6 kpl ja M100-sarjan junia 19 kpl.

- Hankittavat junat ovat samanlaisia kuin länsimetron liikenteen aloitusvaiheessa käyttöönotetut junat lukuun ottamatta sitä, että niissä kuljettajaergonomia on jo valmiiksi huomioitu. Ne tarjoavat vanhaa kalustoa parempaa palvelua matkustajille; junissa on muun muassa ilmastointi, kertoo Artturi Lähdetie.

Junat valmistetaan kiskokalustovalmistaja CAF:n tehtaalla Zaragozassa Espanjassa. Junahankinnan kokonaishinta on 39,9 miljoonaa euroa. Hinta sisältää juniin tarvittavat varaosat. Junien suunniteltu käyttöaika on 40 vuotta.

Aiemmin toimitetut M300-junat suunniteltiin alun perin automaattiajoon. Metron automatisointiprojektin keskeytyessä HKL tilasi juniin tilapäisen kuljettajakäyttöön soveltuvan ohjaamon. Tilapäisen ohjaamon kuljettajaergonomiassa havaittiin kuitenkin puutteita, minkä vuoksi HKL käynnisti ohjaamon kehittämishankkeen.

Juniin tehdään kuljettajien työasennon parantamiseksi useita muutoksia. Kuljettajan istuin vaihdetaan, ja uudessa istuimessa on muun muassa huomattavasti nykyistä laajemmat säätömahdollisuudet. Myös ajopöytä uusitaan, ja jatkossa kuljettajalla on mahdollisuus ajaa myös seisoma-asennossa. Kuljettajan työasentoa parantaa myös uusi ajokahva, joka on nykyiseen verrattuna lähempänä kuljettajaa. Lisäksi muun muassa poljintaso vaihdetaan säädettäväksi ja ilmanvaihtoa parannetaan.

Ohjaamon muutokset tehdään kaikkiin kahteenkymmeneen vuosina 2016-2017 toimitettuun M300-sarjan metrojunaan. Muutostyöt on määrä tehdä HKL:n Roihupellon metrovarikolla vuosien 2021-22 aikana.
Kuva: HKL, Jesse Ukkonen


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Tulee varmaan varikolla ahdasta. Junien toimitusta olisi voinut siirtää, kun Länsimetron jatkeen valmistuminen on siirtynyt.
 
Tulee varmaan varikolla ahdasta. Junien toimitusta olisi voinut siirtää, kun Länsimetron jatkeen valmistuminen on siirtynyt.
Niitähän tarvitaan myös nykyiseen liikenteeseen, sillä M100- ja M200-junien saneeraus vähentää niiden kokonaismäärää tilapäisesti.
 
Mun mielestä tulisi selittää myös, että onko juniin saatavilla paremmat (ja enemmän) linjakilvet. Nykyiset ovat melko pienet, eikä niihin järkevästi saa mahdutettua linjatunnusta mukaan, jos joskus niin halutaan. Lisäksi kaksi linjakilpeä per juna, joista vain toinen on käytössä kerrallaan, on naurettavan vähän. Verrataan vaikka M100 ja M200-juniin, joissa käytössä olevia linjakilpiä on 8 kpl kerrallaan. 75 metrisessä Sm5-junassa kilpiä taitaa olla 12(!) kpl.

Onhan busseihinkin lisätty kilpien määrää, vaan metroissa mennään vastavirtaan.
 
Mun mielestä tulisi selittää myös, että onko juniin saatavilla paremmat (ja enemmän) linjakilvet. Nykyiset ovat melko pienet, eikä niihin järkevästi saa mahdutettua linjatunnusta mukaan, jos joskus niin halutaan. Lisäksi kaksi linjakilpeä per juna, joista vain toinen on käytössä kerrallaan, on naurettavan vähän. Verrataan vaikka M100 ja M200-juniin, joissa käytössä olevia linjakilpiä on 8 kpl kerrallaan. 75 metrisessä Sm5-junassa kilpiä taitaa olla 12(!) kpl.

Onhan busseihinkin lisätty kilpien määrää, vaan metroissa mennään vastavirtaan.

M300-junat hankittiin alun perin automaattimetroliikenteeseen, jolloin matkustajinformaatio olisi tarjottu laturiseinällä eikä junan ulkokuoressa. Nyt käytössä olevat linjakilvet jouduttiin integroimaan nopealla aikataululla vaunun keulalle. Vaunun matkustamoon ikkunoita peittämään ei linjakilpiä ole haluttu tuoda.

Uusissa junissa keulan linjakilvet tulevat olemaan todennäköisesti nykyisistä poikkeavia, jolloin mahdollisuus mahduttaa myös linjatunnus tulee harkittavaksi.

Sen tiedon mukaan mikä minulla on, niin HKL:n saaman palautteen osalta junien ulkokuoren matkustajainformaatio ei ole saanut paljoa palautetta verrattuna muuhun matkustajainformaatioon. Matkustajat todennäköisesti katsovat laiturinäytöistä seuraavan junan määränpään.
 
M300-junat hankittiin alun perin automaattimetroliikenteeseen, jolloin matkustajinformaatio olisi tarjottu laturiseinällä eikä junan ulkokuoressa. Nyt käytössä olevat linjakilvet jouduttiin integroimaan nopealla aikataululla vaunun keulalle. Vaunun matkustamoon ikkunoita peittämään ei linjakilpiä ole haluttu tuoda.

Uusissa junissa keulan linjakilvet tulevat olemaan todennäköisesti nykyisistä poikkeavia, jolloin mahdollisuus mahduttaa myös linjatunnus tulee harkittavaksi.

Sen tiedon mukaan mikä minulla on, niin HKL:n saaman palautteen osalta junien ulkokuoren matkustajainformaatio ei ole saanut paljoa palautetta verrattuna muuhun matkustajainformaatioon. Matkustajat todennäköisesti katsovat laiturinäytöistä seuraavan junan määränpään.

M100-junissa on mielestäni hyvin toteutettu nuo sivulinjakilvet, vaikka peittävätkin päädyn ikkunoita toiselta puolelta. M300-sarjalaisiin samantyyppinen ratkaisu ei mielestäni häiritsisi, mutta ilmeisesti niin ei haluta tehdä.

Millaisia uudet linjakilvet mahdollisesti ovat? Järkevää olisi varmaan vaihtaa nykyiseen sarjaan samanlaiset, vähän erikoista jos vain osa junista pystyy esittämään linjatunnuksen.
 
On se kummaa: HSL:n bussi- ja raitioliikenteessä vaaditaan sanktioiden uhalla näyttämään aina oikeaa HSL:n matkustajainformaatiota niin liikennevälineen ulkona kuin sisällä. HSL:n kaupunkijunissa tämä on itsestään selvää.

HSL:n metroliikenteessä tätä harkintaan.
 
Takaisin
Ylös