• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Junaliikenteen kilpailu ratkesi: HSL:n junia liikennöi VR myös 2020-luvulla

Kilpailutusprosessi johti siis siihen, että vain kaksi yritystä jätti tarjouksen ja niistäkin toinen hylättiin. Onhan tämä uusi sopimus tosin varmasti HSL:lle kaikin puolin parempi kuin nykyinen VR:n kanssa tehty sopimus.
 
Mieleniintoinen kysymys herästi: mihinkähän tuota junakalustoyhtiötä tarvitaan ?
 
Se omistaa paikallisjunat (Flirtit). Voisihan ne olla suoraan HSL:nkin omistuksessa.

Jos sen olemassaolon tarkoitus perustui siihen, että tarjouskilpailuun tulee enemmän kelvollisia tarjouksia joista valita. Tästä junien paikallisliikenteen kilpailuttamisestahan oli kaksi koulukuntaa. Nyt kun lopputulos tiedetään, niin jatkossa VR voi omistaa junat.
 
Nyt kun lopputulos tiedetään, niin jatkossa VR voi omistaa junat.

Voisin väittää, että junien omistaminen "itse" tulee halvemmaksi kuin maksaa niiden käytöstä VR:lle. Junakalusto Oy:n sivuilla todetaaan mm. seuraavaa: "Junakalustoyhtiö ei tuota voittoa, vaan sen toiminnasta saatava hyöty siirtyy edullisina vuokrina HSL:n tilaamaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen."

Tarjouksetkin olisivat varmasti olleet ihan eri luokkaa, jos operaattorin olisi pitänyt hankkia kalusto itselleen (vaikkapa sitten JKOY:ltä).

Lisää tietoa JKOY:stä löytyy täältä.
 
Jos sen olemassaolon tarkoitus perustui siihen, että tarjouskilpailuun tulee enemmän kelvollisia tarjouksia joista valita. Tästä junien paikallisliikenteen kilpailuttamisestahan oli kaksi koulukuntaa. Nyt kun lopputulos tiedetään, niin jatkossa VR voi omistaa junat.

Ehkä parempi ettei omista, koska muuten niitä saattaisi kadota pitkin Suomen rataverkkoa.

t. Rainer
 
Voisin väittää, että junien omistaminen "itse" tulee halvemmaksi kuin maksaa niiden käytöstä VR:lle. Junakalusto Oy:n sivuilla todetaaan mm. seuraavaa: "Junakalustoyhtiö ei tuota voittoa, vaan sen toiminnasta saatava hyöty siirtyy edullisina vuokrina HSL:n tilaamaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen."

Tarjouksetkin olisivat varmasti olleet ihan eri luokkaa, jos operaattorin olisi pitänyt hankkia kalusto itselleen (vaikkapa sitten JKOY:ltä).

Lisää tietoa JKOY:stä löytyy täältä.

JKOY:n sivuilta : Junakalustoyhtiö vuokraa hankkimansa junayksiköt pitkäaikaisella vuokrasopimuksella HSL:lle (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä), joka puolestaan luovuttaa junayksiköt operaattorin käyttöön.

Tuo lausekin saa maallikonkin ennustamaan, että jatkossa JKOY on historiaa. JKOY:n sivuilla lukee myös operaattori, joka tällä hetkellä on VR

Junakalustoyhtiö perustettiin siinä toivossa että lähiliikenteen operointi kiinnostaisi kansainvälisesti, mutta näinhän sitten ei käynyt.
 
Parempihan se on, että VR:n liikenne on rehellisesti kilpailutuksessa voitettu kuin että se olisi jonkun lehmänkauppakähminnän seurauksena syntyneen ikuisuusdiilin tulos.
Näitä kilpailutuksia saisi nyt tulla muuallekin, jotta edes jossain voitaisiin osoittaa Suomessa rautateilläkin noudatettavan joukkoliikenne-psa:ta ja parhaassa tapauksessa saataisiin aikaan uutta vuorotarjontaakin.
 
JKOY:n sivuilta : Junakalustoyhtiö vuokraa hankkimansa junayksiköt pitkäaikaisella vuokrasopimuksella HSL:lle (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä), joka puolestaan luovuttaa junayksiköt operaattorin käyttöön.

Tuo lausekin saa maallikonkin ennustamaan, että jatkossa JKOY on historiaa. JKOY:n sivuilla lukee myös operaattori, joka tällä hetkellä on VR

Junakalustoyhtiö perustettiin siinä toivossa että lähiliikenteen operointi kiinnostaisi kansainvälisesti, mutta näinhän sitten ei käynyt.

Mitä hyötyä olisi Flirtien siirtämisestä VR:n omistukseen? Se, että yhden välikäden saisi pois välistä? Samalla täytyisi toki velvoittaa kalustonkäyttöä tarkasti, jos VR:llä on siitä itsellä täysi päätäntävastuu.

VR oli 35 prosentin osuudella alussa JKOY:ssä mukana, mutta kilpailutuksen vuoksi myi osuutensa. Voitaisiinko jatkossa nähdä kuitenkin kaluston omistajuuden siirron sijaan VR:n paluu JKOY:n omistajaksi?

Missään nimessä en väitä mitään skenaariota mahdottomaksi, mutta en usko JKOY:n toiminnan loppumiseen, ennen kuin näen. Seuraan kiinnostuneena, miten kilpailutus muuttaa VR:n toimintaa nykytilanteeseen verrattuna.
 
Tämän päivän Hesarikin toteaa, että raideliikenteen kilpaitus on vaikeaa, mutta toteaa nyt viedyn kilpailutusoperaation hyödylliseksi. Mielenkiintoista sekin että mitähän kaikkea päivittäin Junakaluston työntekijät puuhailevat. Ja paljonko tämä maksaa.

Tiedetään että Suomessa on alle 6 miljoonaa asukasta ja oma raideleveytensä. Jokin erityinen tekijä saattaa olla siis olemassa että 10 vuoden kuluttua tulee useampi tarjous kuin kaksi.

Siitäkään ei käydä avointa keskustelua, miksi tarjousneuvotteluissa mukana olleet eivät innostuneet lähettämään omaa tarjousta.
Mutta kiinnostavaa olisi tarkemmin selvittää tämä nyt käydyn tarjouskilpailun hyödyllisyys siten että esitetään julkisuuteen ihan konkreettiset luvut, mihin kaikkeen tuo 40 % säästö perustuu.
 
Tämän päivän Hesarikin toteaa, että raideliikenteen kilpaitus on vaikeaa, mutta toteaa nyt viedyn kilpailutusoperaation hyödylliseksi. Mielenkiintoista sekin että mitähän kaikkea päivittäin Junakaluston työntekijät puuhailevat. Ja paljonko tämä maksaa.

Tiedetään että Suomessa on alle 6 miljoonaa asukasta ja oma raideleveytensä. Jokin erityinen tekijä saattaa olla siis olemassa että 10 vuoden kuluttua tulee useampi tarjous kuin kaksi.

Siitäkään ei käydä avointa keskustelua, miksi tarjousneuvotteluissa mukana olleet eivät innostuneet lähettämään omaa tarjousta.
Mutta kiinnostavaa olisi tarkemmin selvittää tämä nyt käydyn tarjouskilpailun hyödyllisyys siten että esitetään julkisuuteen ihan konkreettiset luvut, mihin kaikkeen tuo 40 % säästö perustuu.

Mutta eihän esimerkiksi Englannissa junat ole aina sen junayhtiön vaan siirtyvät seuraavalle junayhtiölle joka alkaa ajaa kyseisiä vuoroja? Juurihan Virgin vaihtui West Coast Mainlinella Avantiksi ja repivät vaan junat puhtaiksi, tulee sitten uudet teipit kun tulee..... Joten eihän Suomessakaan ole mahdoton ajatus monet yhtiöt?

Lähinnä mietityttää että mistä ihmeestä yhtiöt repivät nuo voitot ja 40 prosentin kulujen laskun, eihän siellä voi olla paljoa muussa kuin palkkakuluissa, onhan nytkin VR ulkoistanut liki kaiken?
 
Kalmanlinja lienee ollut tammi-helmikuun vaihteessa.
Helmikuun puolenvälin vaiheilla HS:ssa julkaistiin kiintoisa juttu siitä, miksi kisa lässähti. Tuolloin toisen tarjoajan nimi oli vielä spekulaatiota.
 
Takaisin
Ylös