• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Junaliikenteen kilpailu ratkesi: HSL:n junia liikennöi VR myös 2020-luvulla

Kalmanlinja lienee ollut tammi-helmikuun vaihteessa.
Helmikuun puolenvälin vaiheilla HS:ssa julkaistiin kiintoisa juttu siitä, miksi kisa lässähti. Tuolloin toisen tarjoajan nimi oli vielä spekulaatiota.

Olisko linkkiä tai jopa koko tekstiä (jos timanttijuttu)? Jos on Marjan juttu, niin en jaksa panna kauheasti painoarvoa "analyysille", mutta olisi se silti kiva lukea.
 
Tässä artikkelissa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852141.html vaikutti siltä kuin MTR olisi kaavaillut muunkin raideliikenteen liikennöintiä Suomessa.

”Teidän hallituksenne on tehnyt paljon pohjatöitä raideliikenteen tulevaisuuden eteen”, [Jeremy] Long kommentoi.

KÄY ilmi, että MTR on tarkkaavaisesti seurannut Suomen hallituksen eli käytännössä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ponnisteluja henkilöliikenteen avaamiseksi kilpailulle myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella eteläisessä Suomessa.

Ei yllättäisi, jos MTR olisi vetänyt tarjouksen pois, koska HSL-alueen liikenne ei olisi enää sillanpääasema, jonka avulla laajentua muuhun Suomeen, vaan ainut kohde jossa yksityinen yritys voi ajaa junia, kilpailutuksen kautta tai markkinaehtoisesti.
 
Nyt jäämme sitten mielenkiinnolla odottaman, miten nuo säästöt näkyvät kuluttajapalvelussa. Vuorojen määrässä ne eivät voi näkyä, koska HSL tilaajana ei vähennyksiä voi hyväksyä.
 
Hypoteettinen kysymys: Jos Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiöllä olisi enemmän yksikköjä kuin mitä HSLK:n sopimusliikenteen hoitamiseen tarvitaan, voisiko se toimia kalustonvuokraajana myös jollekin muulle liikennealueelle, jos tulisi tilanne, että joku muu operaattori haluaisi kokeilla onneaan siellä? Sehän on nähty, että VR mieluummin tuhoaa omat junansa kuin ottaa edes pientä riskiä, että nitä päätyisi jonkun muun operaattorin käyttöön.
Kysymys kävi vain mielessä pohtiessani muita mahdollisia paikallisliikennekuvioita. Tampereen seudun lisäksihän niitä taitaa enimmäkseen löytyä vain sellaisilta seuduilta, joissa pitäisi olla hybriditoimintainen juna, koska operoitava rata ainakin osittain lienee sähköistämätön.
 
Hypoteettinen kysymys: Jos Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiöllä olisi enemmän yksikköjä kuin mitä HSLK:n sopimusliikenteen hoitamiseen tarvitaan, voisiko se toimia kalustonvuokraajana myös jollekin muulle liikennealueelle, jos tulisi tilanne, että joku muu operaattori haluaisi kokeilla onneaan siellä?

Miksei, jos VR:n monopoli puretaan.
 
Hypoteettinen kysymys: Jos Pääkaupunkiseudun Junakalustoyhtiöllä olisi enemmän yksikköjä kuin mitä HSLK:n sopimusliikenteen hoitamiseen tarvitaan, voisiko se toimia kalustonvuokraajana myös jollekin muulle liikennealueelle, jos tulisi tilanne, että joku muu operaattori haluaisi kokeilla onneaan siellä? Sehän on nähty, että VR mieluummin tuhoaa omat junansa kuin ottaa edes pientä riskiä, että nitä päätyisi jonkun muun operaattorin käyttöön.
Kysymys kävi vain mielessä pohtiessani muita mahdollisia paikallisliikennekuvioita. Tampereen seudun lisäksihän niitä taitaa enimmäkseen löytyä vain sellaisilta seuduilta, joissa pitäisi olla hybriditoimintainen juna, koska operoitava rata ainakin osittain lienee sähköistämätön.

Loppuunajettujen romujen tuhoaminen on varsin perusteltua, kunhan museo-operaattoreille jätetään riittävästi museoitavaksi.
 
Loppuunajettujen romujen tuhoaminen onkin perusteltua, mutta paalaukseen on mennyt paljon sellaistakin vaunustoa, jonka olisi voinut kierrättää tai peruskorjata uusiokäyttöön. Esimerkiksi Efit- ja Eil-vaunujen yhdistelmästä voisi oikeasti saada aikaan kohtalaisen näppärän kaksivaunuisen kiskobussin, mutta eipä VR ole näitä vaunuja mahdollisille innovaattoreille edes tarjonnut...
Aika vaikea on myös uskoa, että esim.Ex-sarjan eli ensimmäisen polven yksikerroksisten InterCity-vaunujen elinkaari olisi jo lopussa. Kuitenkin niitä on jo nähty samoilla raiteilla, joilla Eil- ja sinistä kalustoa seisotetaan, että varmasti menisivät romukuntoon, jos vielä sinne ajettaessa olisivat korjattavissa.
 
Takaisin
Ylös