• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: HSL hankkii Raide-Jokerin ensimmäiset vuodet sidosryhmähankintana HKL:ltä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL:n hallitus päätti, että HSL hankkii Raide-Jokeri -hankkeessa rakennettavan pikaraitiolinjan ensimmäisten vuosien liikennöinnin sidosryhmähankintana HKL:ltä. Sen jälkeen hankinta kilpailutetaan.
Sopimukseen HKL:n kanssa sisältyy valmistelujakso ja optiovuodet niin, että sopimus päättyy viimeistään elokuussa 2032. Raide-Jokerin liikennöinti on tarkoitus aloittaa viimeistään vuoden 2024 kesällä. Nyt valitussa lykätyn kilpailuttamisen vaihtoehdossa HSL käynnistää Raide-Jokerin operoinnin HKL:n kanssa ja solmii sen kanssa jatkosopimuksen kantakaupungin raitioliikenteen operoinnista kymmeneksi vuodeksi.
Sopimusten solmimisen jälkeen HSL käynnistää kilpailutusprosessin pikaraitiolinjan operoinnista joko yksittäisenä kohteena tai yhdessä jonkin tulevan raitioliikennehankkeen kanssa.
— Raide-Jokeri on suunnattoman laaja hanke. Ennen liikennöinnin aloittamista pitää rakentaa rata ja varikko sekä hankkia kalusto ja liikenteen operointi. Kaiken tämän aikatauluttaminen sujuvasti eteneväksi hankkeeksi vaatii paljon ennakointia. HSL teki päätöksen liikenteen hankintatavasta jo nyt, jottei ainakaan operoinnin hankinta viivytä Suomen ensimmäisen pikaraitiolinjan alkua, HSL:n Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toteaa.
Raideliikenteen markkinoiden avaaminen kilpailulle on tärkeää, jotta voimme kehittää raideliikenteen seudullista toimintaympäristöä. Tavoitteena on kustannustehokas liikennöinti ja seudulliset ratkaisut pitkällä tähtäimellä, kun pikaraitiotieverkko laajenee kantakaupungin ulkopuolella.
Pikaraitiotie yhdistää Itäkeskuksen ja Keilaniemen
Raide-Jokeri -hankkeessa rakennetaan Suomen ensimmäistä pikaraitiolinjaa, joka korvaa kuormittuneen bussilinjan 550 ja yhdistää Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen. Pikaraitiotien pituus on noin 25 kilometriä ja pysäkkipareja on 34. Suunniteltu matka-aika päätepysäkiltä toiselle on noin 62 minuuttia.
Ratainfran rakentamisesta vastaa Raide-Jokeri Allianssi. Raide-Jokeria operoidaan Roihupellon varikolta, jonka HKL rakennuttaa. HKL toimii myös kalustoyhtiönä. Linjaa liikennöidään Skoda Transtechin rakentamilla Artic XL-vaunuilla.



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Enemmän kuin järkevä päätös. Suomeksi lienee tarkoittaa sitä että hyvän hankkeen käynnistymisen yhteydessä hommaan ei enää turata aikaa tarjouskilpailuilla. Ehkä otettiin oppia lähiliikenteen junien kilpailutuksen lopputuloksesta.

Vaikea Raide-Jokeriin muuta liikennöitsijää on kuvitella jatkossakaan. Valittu operaattori saa sellaisen etumatkan, että muiden tarjoukset tulisivat olemaan heppoista paperia.

Mutta mitä lienee sitten Komission suurennuslasimiehet sanovat tästä. Itse en ole EU-juridiikan asiantuntija.
 
Enemmän kuin järkevä päätös. Suomeksi lienee tarkoittaa sitä että hyvän hankkeen käynnistymisen yhteydessä hommaan ei enää turata aikaa tarjouskilpailuilla. Ehkä otettiin oppia lähiliikenteen junien kilpailutuksen lopputuloksesta.

Vaikea Raide-Jokeriin muuta liikennöitsijää on kuvitella jatkossakaan. Valittu operaattori saa sellaisen etumatkan, että muiden tarjoukset tulisivat olemaan heppoista paperia.

Mutta mitä lienee sitten Komission suurennuslasimiehet sanovat tästä. Itse en ole EU-juridiikan asiantuntija.

Eikös tässä ole ollut jo vuosia aikaa valmistella tarjouskilpailua? Toivon veronmaksajana, että sopimus on edes lähelle markkinahinainen.
 
Varmasti on ollut aikaa valmistella. Tieto tästä sidosryhmähankinnasta tulee nyt juuri tällä n´hetkellä. Ajoitus pisti pohtimaan. Maallikkona ajattelen että vaunut lähtevät liikkeelle ilman turhaa vatulointia.

Nyt on ihan hyvä heittää ilmaan, kuka muu ja mistäpäin maailmaa meidän Jokerivaunuja voisi liikutella. Ja mikäköhän lisäarvo sillä saavutettaisiin.
 
Mutta mitä lienee sitten Komission suurennuslasimiehet sanovat tästä. Itse en ole EU-juridiikan asiantuntija.


Julkisen sektorin sisäiset hankinnat on sallittuja ilman kilpailutusta. Yksityiseltä sektorilta ei voi ostaa Raide-Jokerin liikennöinnin kokoista palvelua (ylittää kynnysarvon), vaan se pitäisi kilpailuttaa niin että asiasta ilmoitetaan koko talousalueella ja kaikki talousalueen yritykset saa osallistua kilpailuun yhtenäisin säännöin. HKL ei saisi jättää tarjousta vaan tarjouksen jättäjänä pitäisi olla osakeyhtiö, ja tälle osakeyhtiölle ei saisi tukea.

Mutta niin kauan kun kyse on julkisen sektorin sisäisestä toiminnasta voisi HSL ja HKL ajaa itse myös vaikka kaikki bussilinjat.
 
Eipä.ole osumut silmiini uutista, että HKL:n kilpailukyky olisi noussut voiton tavoittelun edellyttämälle tasolle. Joten kävipä HKL:n kannalta "odottamaton tuuri"!
 
Eipä.ole osumut silmiini uutista, että HKL:n kilpailukyky olisi noussut voiton tavoittelun edellyttämälle tasolle. Joten kävipä HKL:n kannalta "odottamaton tuuri"!

HSL:n päätöksen taustalla on HKL:n toissavuonna tekemä tarjoutuminen Raide-Jokerin ja kantakaupungin liikennöintiin. HKL:n tavoitteena on tuotaa Raide-Jokerin liikennöinti yhteiskunnalle edullisimmalla tavalla.

https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2018-000425/

HKL kehittänyt raitioliikenteen tehokkuutta vuodesta 1995 alkaen siten, että arvion mukaan (ks. sivu 21) raitioliikenteen kustannuskehitys on ollut parempaa kuin kilpailutetun bussiliikenteen.

https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/10/10e60c8f2b8d377c0997d4abb83482c884a167dc.pdf

Tässä tilanteessa oletettava kilpailutettamisella saatava hyöty olisi siis selvästi pienempi kuin esim. lähijunaliikenteessä.
 
Vaikea tosiaan kuvitella, että jostain vaikkapa Englannista tai Ruotsista saapuva operaattori toisi jotain oleellisesti parempaa sellaista, mihin ei HKL pystyisi.
 
Takaisin
Ylös