• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Uusi runkolinja 200 aloittaa Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä elokuussa

Joku uusi erityinen syy, että Henrikintiellä pysähdytään, koskien myös 550.

Arvauksena sanoisin, että pelkäävät pysäkin palvelutason jäävän liian pieneksi pelkällä 201 ja 201B:llä. 550 ei siinä kauaa kulje muutenkaan, eli tää hidastaa vain 200:sta.
 
Leppävaara - Elielinaukio -osuudella on onnistuttu karsimaan kokonaista 2 pysäkkiparia pois nykyiseen (linja 235) verrattuna. Sanoisin, että tällä hetkellä ongelmallisin väli on juuri Elielinaukio - Leppävaara -väli, johon voi ruuhka-aikoina kulua helposti 40 minuuttia. En jaksa uskoa, että linja siis nopeutuu juuri lainkaan. Tässä se nähdään kun pian alkaa useita runkolinjoja kulkemaan samoilla osuuksilla, niin yhtäkään pysäkkiä ei voida karsia ilman, että jonkun pysäkin palvelutaso kuihtuisi olemattomiin.

Vuoden mittaan mitä olen seuraillut näitä runkolinjan mullistavia infratoimenpiteitä, niin Karakalliossa on pari pysäkkiä pidennetty ja siinäpä se. En ole yleisesti runkolinjoja vastaan, mutta minusta niihin tulisi nyt panostaa aika paljon enemmän, jotta matkustajat oikeasti saisivat vastinetta vaikkapa lisääntyneiden vaihtojen määrän suhteen. Olen sanonut tämän täällä aikaisemminkin - pelkkä oranssi väri, avorahastus ja vuoroväli ei tee runkolinjaa.

Nyt vahvasti saa nähdä, saadaanko linjasta 200 enemmän hyötyjä kuin haittoja. Alla muutama toimenpide, joita minusta olisi ollut järkevää toteuttaa:

  • Helsingin puolella lisäbussikaistojen rakentaminen sumppukohtiin
  • Espoon puolella joukkoliikennekadun rakentaminen Karakalliontieltä metsän läpi Viherkalliontielle, josta edelleen Turuntielle. Viherkalliontien parannus siten, että siitä voi bussilla liikennöidä tiheästi. Mielestäni olisi ollut perustellumpaa kytkeä myös Viherlaakso paremmin runkolinjaan kuin pelkästään Karakallio
  • kunnollisten vaihtopysäkkien rakentaminen Bemböleen Nupurin risteykseen. Ilman toimenpiteitä Nupurin suunnasta pitää kulkea edestakaisin Ikean pysäkille vaihtamaan runkolinjalle. Optimaalisin ratkaisu olisi rakentaa jopa miniterminaali, jossa kulkuvälineen vaihto tapahtuisi samalla pysäkillä tarvitsematta kulkea alikulkuja toiselle puolelle risteystä
  • ja sitten ehkäpä kaikkein oleellisin: Turuntien varren rakentaminen ja täydennysrakentaminen, jotta 10 minuutin vuoroväli oikeasti ajaisi asiansa!
 
Viimeksi muokattu:
Olen sanonut tämän täällä aikaisemminkin - pelkkä oranssi väri, avorahastus ja vuoroväli ei tee runkolinjaa.
Saako 200 liikennevaloetuuksia kuten 550?
Tulevatko bussit olemaan oikeita kaupunkibusseja eikä noita hitaaasti kiihtyviä turistibusseja mitä 235:llä nyt ajaa?
Onko reitillä ajantasaus- tai kuskinvaihtopysäkkejä?

t. Rainer
 
Eiköhän samat Scaniat jatka, kun niitä on jo 510 -runkolinjallakin. Oranssit teipit vaan kylkeen.
 
Onko reitillä ajantasaus- tai kuskinvaihtopysäkkejä?

t. Rainer

Eiköhän 200:lla tule olemaan ajantasauspysäkit vähintään Leppävaarassa. Linjalla 235 samoin kuin tulevalla 200:lla kuljettajanvaihdot ovat kesken linjasivun sallittuja vain Leppävaarassa.
 
Saako 200 liikennevaloetuuksia kuten 550?

Varmasti saa. Eri asia sitten on että mihin ja että kuinka hyvin ne toimivat. Sinällään liikennevaloetuudet eivät edes ole runkolinjamainen ominaispiirre. Nykyäänhän niitä on siellä sun täällä Espoossa esim. Matinkylän liityntälinjoillakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

Tulevatko bussit olemaan oikeita kaupunkibusseja eikä noita hitaaasti kiihtyviä turistibusseja mitä 235:llä nyt ajaa?

Mun mielestä ne kiihtyy ihan normaalisti ja ovat tällä hetkellä mukavimmat kaupunkibussit HSL-alueella. Olet ehkä tottunut hitaasti körötteleviin kuskeihin koska aikataulut ovat vähentyneen liikenteen takia tällä hetkellä niin löysät, että normaalisti ajamalla olisi liiaksi etuajassa. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:31 ----------

Ja vaikka Mannerheimintiellä on keskimääräistä pidemmät pysäkkivälit, niin mun mielestä edes Kuusitien tai Tilkan olisi voinut karsia pois. Tulevaisuudessa ilmeisesti ”jämälinjoja” 321:ä, 345:ä ja 431:ä lukuunottamatta kaikki Elielille menevät linjat ovat runkolinjoja, joten poiskarsittavalta pysäkiltä pääsisi edelleen niillä ja 10 ratikalla sekä toki kaikilla jäljellejäävillä Kampin linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen 235:llä käytettävä kalusto on tosi laadukasta matkustajan kannalta. Olen itsekin linjan kalustoon ihan tyytyväinen. Myös 345:llä on samaa kalustoa. Tuo on hyvä kysymys Kuusitien ja Tilkan pysäkit. Miksei jompaakumpaa voisi jättää runkolinjalla väliin.
 
Tuo on hyvä kysymys Kuusitien ja Tilkan pysäkit. Miksei jompaakumpaa voisi jättää runkolinjalla väliin.

Oman kokemukseni mukaan Tilkan pysäkki on paljon enemmän käytetympi, joten itse poistaisin Kuusitien pysäkin linjalta 200.
Tilkan pysäkin läheisyydessä on myös aika paljon yritystoimintaa joka myös perustelee pysäkin säilyttämistä.
 
Uutisessa kerrotaan että vaihtopaikat tulevat olemaan korkeatasoisempia. Millaisiakohan palveluita on luvassa? Pehmeät mustat nahkasohvat ja kahvitarjoilu? Tosiasiassahan palvelu vain huononee ainakin sunnuntaisin kun nykyinen 10 minuutin vuoroväli muutetaan 15 minuutin vuoroväliksi. Puhumattakaan siitä että vaihtopaikat olisivat yhtään sen parempia.
 
Nykyinen 235:llä käytettävä kalusto on tosi laadukasta matkustajan kannalta. Olen itsekin linjan kalustoon ihan tyytyväinen. Myös 345:llä on samaa kalustoa. Tuo on hyvä kysymys Kuusitien ja Tilkan pysäkit. Miksei jompaakumpaa voisi jättää runkolinjalla väliin.
Tuolla päin aikanaan työssä käyneenä turhalta tosiaan tuntuu molempien säilyttäminen. Varsinkin kun Kuusitieltä keskustaan päin pysäkkiväli on kaikilla linjoilla huomattavan pitkä. Ja jos joku haluaa vaihtaa runkolinjalta 3-ratikkaan tai päinvastoin, sen voi edelleen tehdä Töölön tullissa.
 
Tuolla päin aikanaan työssä käyneenä turhalta tosiaan tuntuu molempien säilyttäminen. Varsinkin kun Kuusitieltä keskustaan päin pysäkkiväli on kaikilla linjoilla huomattavan pitkä. Ja jos joku haluaa vaihtaa runkolinjalta 3-ratikkaan tai päinvastoin, sen voi edelleen tehdä Töölön tullissa.

Tuossa Kuusitien pysäkin läheisyydessä on parisen koulua. Kuusitien pysäkki muutenkin on sujuvampi kuin Tilkan pysäkki. Pysäkinvälit tasoittuvat hyvin, jos tuon Tilkan pysähdyksen poistaisi.
 
Huono juttu on että ei pysähdy Espoon suuntaan mentäessä mun työpaikan oven luona enää (Höyläämötie), toisaalta jos kuitenkin käy Lidlissä ostoksilla niin se on ys hailee koska sieltä on yhtä pitkä matka seuraavalle pysäkille.
Huonompi juttu on se että ei pysähdy Bembölessäkään joten vaihto 227:aan siellä ei onnistu. Mä olen sellainen matkustaja että optimoin vaihdot "bussit kartalla" avulla ja joskus tarjolla olevista vaihtopaikoista Bemböle on nopein.

Yksi kysymys vielä, tuleeko muutoksia yölinjaan 235N?

---------- Viestit yhdistetty klo 11:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:32 ----------

Tuossa Kuusitien pysäkin läheisyydessä on parisen koulua. Kuusitien pysäkki muutenkin on sujuvampi kuin Tilkan pysäkki. Pysäkinvälit tasoittuvat hyvin, jos tuon Tilkan pysähdyksen poistaisi.

Kuusitien luona on ainakin Helsingin Steinerkoulut alakoulusta lukioon kaikilla kielillä jotka kerää oppilaitaan kauempaa kuin pelkästään ratikkakaupungin sisältä.

t. Rainer
 
Huonompi juttu on se että ei pysähdy Bembölessäkään joten vaihto 227:aan siellä ei onnistu. Mä olen sellainen matkustaja että optimoin vaihdot "bussit kartalla" avulla ja joskus tarjolla olevista vaihtopaikoista Bemböle on nopein.

Tässä mielessä runkolinjapysäkit voisi mieluummin vaihtaa Bodomin/Nupurin risteyksestä siihen Bembölen Kahvituvan / Hölmölän grillin kohdalle. Siellä isossa risteyksessä ei ole mitään toimintoja ja niin kauan kun siihen ei rakenneta kunnollisia vaihtopysäkkejä muista suunnista, runkolinjalla ei ole mitään tarvetta pysähtyä siinä, ellei joku haluaisi käydä julkisilla Motonetissä. Fallåkerin asuinalueelta voi vallan hyvin käyttää Kahvituvan pysäkkejä.
 
Takaisin
Ylös