Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/17

Viestiketju: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    8261

    oletus Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Uusi Roihupeltoon rakennettu bussivarikko luovutettiin HKL:lle perjantaina 15. toukokuuta 2020. Bussivarikon rakensi Raide-Jokeri-allianssi ja se vuokrataan Helsingin Bussiliikenteen käyttöön. Vanha bussivarikko puretaan ja sen tilalle rakennetaan Raide-Jokerin raitiovaunuvarikko.
    Raide-Jokeri-allianssin Roihupeltoon rakentama bussivarikko on valmistunut. Bussivarikko piha-alueineen luovutettiin tilaajalle, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle, perjantaina 15. toukokuuta 2020.
    Raide-Jokerin raitiovaunuvarikko ratapihoineen rakennetaan vanhan bussivarikon paikalle ja vanha bussivarikko puretaan. Purkutyöt ja uuden raitiovaunuvarikon rakentaminen aloitetaan tulevan kesän aikana. Raitiovaunuvarikon on määrä valmistua vuonna 2022.
    Nyt valmistunut uusi bussivarikko vastaa toiminnallisuudeltaan ja tekniikaltaan nykypäivän vaatimustasoa. Raide-Jokeri-allianssi rakensi bussivarikon liittyvänä hankkeena HKL:n tilauksesta. Varikko tulee HKL:n vuokralaisen Helsingin Bussiliikenteen käyttöön.




    Lue uutinen HKL:n sivuilta...

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3724

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Kun katselen tuota kuvaa varikolta ja sen pysäköintiruutuja busseille, niin mieleeni tulee väistämättä kysymys, että aika niukanlaisesti ruutujen välissä on tilaa peruuttaa esimerkiksi telibussi pois ruudusta, jos takana on toinen bussi.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6537

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kun katselen tuota kuvaa varikolta ja sen pysäköintiruutuja busseille, niin mieleeni tulee väistämättä kysymys, että aika niukanlaisesti ruutujen välissä on tilaa peruuttaa esimerkiksi telibussi pois ruudusta, jos takana on toinen bussi.
    Hankesuunnitelman sivulla 13 on pohjapiirros, johon on myös piirretty miten bussi mahtuu kääntymään peruutettuaan ruudusta pois.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen b10m55 avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    137

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Näin saamme todistaa historiallisia HKL:ään liittyviä tapahtumia. Ensiksi huhtikuussa viimeiset HKL-taustaiset bussit ajoivat todennäköisesti viimeiset ajonsa HSL-liikenteessä. Nyt toiminta loppuu vuonna 1966 avatulla Varhan varikolla. Jäljelle jää vain lukematon määrä muistoja.

  5. #5

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    595

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Miksi rakennettiin näin pieni varikko? Eikö Metron liityntäliikenne Itä-Helsingissä tarvitse suurempaa varikkoa?

  6. #6
    bernemi avatar
    Liittynyt
    04.08.2014
    Sijainti
    Helsinki, Oulunkylä
    Viestejä
    1161

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Miksi rakennettiin näin pieni varikko? Eikö Metron liityntäliikenne Itä-Helsingissä tarvitse suurempaa varikkoa?
    Itäkeskuksen liityntä menee pääosin Ojangon varikolle.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    350

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bernemi Näytä viesti
    Itäkeskuksen liityntä menee pääosin Ojangon varikolle.
    Miksi? Luulisi että HelB:lle olisi taloudellisempaa ajaa sitä Roihupellosta.

  8. #8
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6537

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Miksi? Luulisi että HelB:lle olisi taloudellisempaa ajaa sitä Roihupellosta.
    HelB saa tietysti ajaa sitä mistä haluaa, mutta joutuu kuitenkin vuokraamaan Ojangon varikon. Ja Ojanko on mitoitettu niin, että Itäkeskuksen liityntälinjat mahtuvat sinne.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3911

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Miksi rakennettiin näin pieni varikko? Eikö Metron liityntäliikenne Itä-Helsingissä tarvitse suurempaa varikkoa?
    Käytännössä Itä-Helsingin syöttöliikenteen varikkotoiminnat ovat vähin erin hajautuneet useaan eri paikkaan sen mukaan, mikä liikennöitsijä on vuorollaan napannut itselleen aikanaan HKL-BL:n ja HelB:n Varhasta hoitamaa liikennettä. Metrovarikon viereen perustettu uusi varikko pyrkii näköjään korvaamaan Tynkä-Varhaksi kutistunutta vanhaa Varhaa. Pois jäävän kutistuneen Varhan keskeinen linja 550 poistuu Raide-Jokerin, tämän varikon siirtämisen päämotiivin, aloittaessa toimintansa. Ehkä (ja ennen muuta toivottavasti) Roihupellon uudelle varikolle löytyy senkin jälkeen riittävästi mielekästä käyttöä

  10. #10

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    831

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Pois jäävän kutistuneen Varhan keskeinen linja 550 poistuu Raide-Jokerin, tämän varikon siirtämisen päämotiivin, aloittaessa toimintansa. Ehkä (ja ennen muuta toivottavasti) Roihupellon uudelle varikolle löytyy senkin jälkeen riittävästi mielekästä käyttöä
    Eikös myös 75/77 ole ajettu Varhasta ja nehän siirtyy Pohjolan Liikenteelle 8/2021. Varmasti varikolle löytyy myös jatkossa vuokralainen kunhan vuokrataso on sopiva, kuka sitten tuon suunnan liikennettä jatkossa voittaakin. Kai tämänkin varikon voisi liittää osaksi kilpailutusta jolloin voittavan liikennöitsijän olisi otettava varikko käyttöön, esim. Herttoniemen linjoja kilpailutettaessa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3911

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Eikös myös 75/77 ole ajettu Varhasta ja nehän siirtyy Pohjolan Liikenteelle 8/2021. Varmasti varikolle löytyy myös jatkossa vuokralainen kunhan vuokrataso on sopiva, kuka sitten tuon suunnan liikennettä jatkossa voittaakin. Kai tämänkin varikon voisi liittää osaksi kilpailutusta jolloin voittavan liikennöitsijän olisi otettava varikko käyttöön, esim. Herttoniemen linjoja kilpailutettaessa.
    Minunkin mielestäni myös 75:n ja 77:n liikennettä on ajettu Varhasta käsin runkolinjan 550 usean vuoron lisäksi. Ja todennäköisesti myös 560:sen liikennettä?

    Skenaariot varikon käyttäjän suhteen voi jakaa vaikka kahteen: 1) HelB:n toiminta jatkuu laittomien valtiontukien takaisinmaksuista huolimatta 2) HelB:n toiminta päättyy esimerkiksi vuoteen 2021 mennessä samasta takaisinmaksuista johtuen.

    Vaihtoehdossa 1 HelB todennäköisesti jatkaa ainakin runkolinjojen 550 ja 560 tiettyjen vuorojen hoitamista Varha 2:0:sta eli tältä uudelta varikolta. Kummankin linjan sopimukset jatkuvat hanan mainitseman elokuun 2021 jälkeenkin. Itse arvelisin, että HelB haluaa olla vuokralaisena tällä varikolla pari - kolme vuotta ainakin*. Linjat 75 ja 77 HelB menettää elokuussa 2021. Ja kuten tuolla spekuloitiin, HelB:n saattaisi kannattaa ajaa Ojangon pakettiin kuuluvia linjoja uudesta Varhasta siitä huolimatta, että sopimus velvoittaa vuokraamaan koko Ojangon. Mutta oliko siitä sopimuksesta riitautus? Voiko Ojangon paketti päätyä vielä jonkun muun ajettavaksi?

    Vaihtoehto 2 muuttaa koko kuvion toiseksi: HelB:n toiminnan päättyessä uuden varikon vuokralaiseksi voi jopa tulla joku, joka ajaa jo nykyisellään Herttoniemen tai Itäkeskuksen suuntien liikennettä, ja haluaa tähän liikenteeseen korkealuokkaisia varikkopalveluita, toki asiaankuuluvaksi katsomaansa hintaan. Ehkä vielä todennäköisempää on se, että 550:sen ja / tai 560:sen jatkaja HelB:n lakkautuksen jälkeen alkaa hyödyntää puheena olevaa uutta varikkoa. Ja se jatkaja voi aivan hyvin operoida tuolla suunnalla jo nykyiselläänkin...

    *) 550:sen sopimus päättyy 8/2023 ja 560:sen vuotta aiemmin. Lähde.

    Tosiaan, monilla ulkomaisilla kaupunkiseuduilla kilpailutettavat paketit on määritelty varikoiden mukaan. Liikennöitsijän vaihtuessa varikollakin vaihtuu käyttäjä. Helsingin seudulla on historiansa, ja tämä Ojangon paketti on oikeastaan ensimmäinen kerta, kun toimitaan esim. tukholmalaisen ajattelutavan mukaisesti.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1477

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ja kuten tuolla spekuloitiin, HelB:n saattaisi kannattaa ajaa Ojangon pakettiin kuuluvia linjoja uudesta Varhasta siitä huolimatta, että sopimus velvoittaa vuokraamaan koko Ojangon.
    Tähän kuvioon liittyy myös se, että linjojen 92, 94, 94A, 95, 97(V) ja 98 liikenne vaadittiin ajettavaksi sähköbusseilla. Ojangon varikolle rakennetaan busseille latauspaikat, mikä saattaa hyvinkin tarkoittaa sitä, että nämä autot myös sijoitetaan juuri Ojankoon vaikka uusi Varha olisikin käytettävissä.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3911

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Tähän kuvioon liittyy myös se, että linjojen 92, 94, 94A, 95, 97(V) ja 98 liikenne vaadittiin ajettavaksi sähköbusseilla. Ojangon varikolle rakennetaan busseille latauspaikat, mikä saattaa hyvinkin tarkoittaa sitä, että nämä autot myös sijoitetaan juuri Ojankoon vaikka uusi Varha olisikin käytettävissä.
    Kyllä toki, etenkään jos uuteen Varhaan ei rakenneta vastaavia latauspaikkoja (välttämättä ei tässä vaiheessa olla rakentamassa) ja että mainittujen linjojen sähköbussit tulevat olemaan nimenomaan varikolla ladattavia.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1311

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut b10m55 Näytä viesti
    Näin saamme todistaa historiallisia HKL:ään liittyviä tapahtumia. Ensiksi huhtikuussa viimeiset HKL-taustaiset bussit ajoivat todennäköisesti viimeiset ajonsa HSL-liikenteessä. Nyt toiminta loppuu vuonna 1966 avatulla Varhan varikolla. Jäljelle jää vain lukematon määrä muistoja.
    Totta turiset. 80-luvun puoliväliin saakka oli mukavaa matkustaa metrolla varikon ohitse ja todeta varikon pihalla olevan kaluston asianmukaisuus.

    Tuo varikko oli liikenteellisesti kyllä oivallisessa paikassa ajatellen liityntäliikennettä. Kummallekaan keskeiselle metroasemalle (Herttoniemi ja Itäkeskus) ei ollut pitkä matka varikolta. Toki sitten liityntälinjojen toiseen päähän matka oli jo huomattavasti pitempi. Etenkin aamulla liikenteen käynnistyessä ja illalla liikenteen päättyessä siirtoajot varikon ja päätepysäkkien välillä olivat pitkähköjä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3911

    oletus Vs: Uusi bussivarikko luovutettiin HKL:lle 15. toukokuuta 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Totta turiset. 80-luvun puoliväliin saakka oli mukavaa matkustaa metrolla varikon ohitse ja todeta varikon pihalla olevan kaluston asianmukaisuus.

    Tuo varikko oli liikenteellisesti kyllä oivallisessa paikassa ajatellen liityntäliikennettä. Kummallekaan keskeiselle metroasemalle (Herttoniemi ja Itäkeskus) ei ollut pitkä matka varikolta. Toki sitten liityntälinjojen toiseen päähän matka oli jo huomattavasti pitempi. Etenkin aamulla liikenteen käynnistyessä ja illalla liikenteen päättyessä siirtoajot varikon ja päätepysäkkien välillä olivat pitkähköjä.
    Linjoilla 80 ja 80A siirtoajo taisi olla kaikista lyhin nimenomaan "liityntälinjan toisessa päässä" (Tulppatie / Pikkupurontie). Lisäksi linjalla 93 toinen päättäri oli Herttoniemessä ja toinen Itäkeskuksessa...

    Liikenteen päättyessä toinen päätepysäkki oli suurimmalla osalla linjoista Rautatientorilla ja toinen jossain päin Itä-Helsinkiä. Äkkiseltään sanoisin, että Rautatientorilta olisi ollut vielä pidempi siirtymä Varhaan kuin tyypilliseltä Itä-Helsingin päätepysäkiltä. N- ja S-linjoilla hallireitit olivat ilmeisesti pituuksiensa puolesta lähellä samaa tasoa kuin HKL:n kahden muun varikon hallireitit. Mutta yhteenvetona, Varhan sijainti oli itäisten linjojen painopistettä ajatellen erinomaisen hyvä.

    Kaluston "asianmukaisuudesta" 1980-luvulla olen jotakuinkin samaa mieltä, kesinä 1988 - 89 tuli jossain määrin huollettua itäisen yksikön Sisuja ja Volvojakin, tosin Volvoja oli vuonna 1988 vain 30 autoa reilusta 100:sta, seuraavana kesänä jo 52.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.01.2020, 13:00
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2016, 11:30
  3. HKL: Opastusta kaupunkipyörien käyttöönotossa 3.–7. toukokuuta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2016, 15:20
  4. HKL: Kaupunki pyörille 2. toukokuuta!
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2016, 14:50
  5. HSL: Kaupunki pyörille 2. toukokuuta!
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2016, 13:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •