• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Toimitusjohtaja Rihtniemen seuraajan rekrytointi on käynnistynyt

Hesari kertoo https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006815467.html nyt, että Nykänen voitti toimitusjohtajavaalit.

Äänet meni tasan 7-7 ja valinta ratkaistiin arvalla. Toiset seitsemän ääntä sai HKL:n Lehmuskoski.

Pöytäkirja ei ole vielä näkyvillä, mutta aikasemmin spekuloitiin, että äänet menisivät samalla tavalla tasan kuin viikon takaisessa lippu-uudistus ännestyksessä. Eli KOK, RKP sekä sit äänestää Nykästä ja SDP, VIHR sekä VAS jotakuta muuta.
 
Ja vastasin, että oliko sitä Rihtniemellä ennen hänen valitsemistaan. Käsittääkseni ei ollut. Jos sitä nyt vaaditaan, niin miksi Nykänen on päässyt kolmen parhaan joukkoon? Tämä ei ole kannanotto Nykäsen puolesta eikä vastaan, kunhan hämmästelen mahdollista kaksoisstandardia.

Rihtniemi toimi vuosia YTV:n hallituksen puheenjohtajana, joten aivan pystymetsästä hän ei HSL:n toimitusjohtajaksi tullut.
 
Hyvinhän se sitten meni! Nykänen on perinteisen keskilahjainen kokoomuslainen pro-bisnes-pyrkyri. Sinänsä hyvä että hänet saatiin pois GTKsta. Odotan, että vie HSLn vielä syvemmälle suohon, joka lopulta särkee koko putkan. Edellytykset on.

Mielenkiinnolla odotan ainakin HSLn kurssimuutosta ruuhkamaksuissa.

Lyhyellä tähtäimellä Helsinki hävisi, kehyskunnat voittivat, mutta tässä on nyt hyvät edellytykset sille, että helsinkiläiset poliitikot heräävät ajamaan omiensa asiaa.
 
Itse olisin toivonut Ville Lehmuskoski valintaa, mutta toisin kävi.

Ehkäpä on kuitenkin ihan hyvä, tällä kertaa tulee kaveri täysin ulkopuolelta ja tuo mahdollisesti jotain uutta HSL:ään. Eihän hän tulee sinne bussia tai ratikkaa ajamaan, vaan hallinnoimaan. Aika näyttää, mihin hänestä on.
 
Jan Vapaavuori (Twitter): "Aiempina aikoina poliittisillakin ulottuvuuksilla on ollut rooli tällaisia paikkoja täytettäessä. Tämä aikakausi on nyt kuitenkin lopullisesti ohi. Tämä paikka tullaan täyttämään puhtaasti pätevyyden perusteella."

Tällä lausunnolla on kyllä hauska ulottuvuus nyt, kun arpa on ratkaissut asian joukkoliikenteestä kokemattoman henkilön eduksi. Ties, vaikka arvassakin olisi ollut pieni kokoomuslainen painotus.
 
Ehkäpä on kuitenkin ihan hyvä, tällä kertaa tulee kaveri täysin ulkopuolelta ja tuo mahdollisesti jotain uutta HSL:ään. Eihän hän tulee sinne bussia tai ratikkaa ajamaan, vaan hallinnoimaan. Aika näyttää, mihin hänestä on.

Pystyn lupaamaan, ettei Nykänen tuo mitään uutta HSLään. Korkeintaan kovaa uskoa konsulttilätinään: maas, sähköistyminen yms.

Ja seuraavasta asiasta myös melko varma: Nykänen ei näe liikenteen haittoja tai anna niille mitään arvoa.

Setämies-kokoomuksen näköinen valinta.
 
Mutta onhan Nykänen nyt tässä toimessa kuitenkin varmasti ihan yhtä pätevä kuin olisi ollut vaikka metsäyhtiön tai lääkefirman pomona. Hän on aivan varmasti joskus nähnyt bussin, kenties ratikankin, joutuessaan seisahtumaan samoihin liikennevaloihin. Samoin hän olisi varmasti joskus nähnyt metsämonitoimikoneen tai haistanut paperitehtaan, puhumattakaan siitä, että olisi joskus ottanut jotain lääkettä...
 
Ilmeisen kiinnostusta hänelle on ollut kuitenkin virkaan, jos hän on sitä hakenut.
 
Mutta onhan Nykänen nyt tässä toimessa kuitenkin varmasti ihan yhtä pätevä kuin olisi ollut vaikka metsäyhtiön tai lääkefirman pomona. Hän on aivan varmasti joskus nähnyt bussin, kenties ratikankin, joutuessaan seisahtumaan samoihin liikennevaloihin. Samoin hän olisi varmasti joskus nähnyt metsämonitoimikoneen tai haistanut paperitehtaan, puhumattakaan siitä, että olisi joskus ottanut jotain lääkettä...

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta Höselin toimarin tehtävä ei ole liikennesuunnittelu, vaan liikennesuunnittelun johtaminen asialliseen suuntaan. Se on hallintotehtävä.

Ja koska Höseli on epäonnistunut lähes kaikessa tekemisessään, on erinomaista, että uusi johto tulee nomenklatuuran ulkopuolelta.
 
Aivan selvä poliittinen nimitys.
Tottakai se oli, sanoi kuka mitä hyvänsä.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:54 ----------

Pystyn lupaamaan, ettei Nykänen tuo mitään uutta HSLään. Korkeintaan kovaa uskoa konsulttilätinään: maas, sähköistyminen yms.

Ja seuraavasta asiasta myös melko varma: Nykänen ei näe liikenteen haittoja tai anna niille mitään arvoa.

Setämies-kokoomuksen näköinen valinta.
Tunnetko tuon Mika Nykäsen jotenkin? Itse en löydä googlettamalla juuri mitään.
 
Toivon että tämä uusi tj onnistuisi kaatamaan koko organisaation ja palattaisiin kuntien omaan ylläpitämään joukkoliikenteeseen
 
https://hslfi.oncloudos.com/kokous/202069-2-3959.PDF
Lehmuskoski, Möttö ja Nykänen arvioitiin tasavahvoiksi hakijoiksi.

Todettakoon ensiksi, etten minäkään ole erityisen innostunut valtion, kuntien tms. poliittisista tai puolipoliittisista johtotehtävien jakamisesta, varsinkin jos tämän vuoksi ns. sopivuus ohittaa todellisen pätevyyden.

Mutta kun tämän foorumin kirjoittajat ovat enimmäkseen joukkoliikenteestä kiinnostuneita harrastajia ja/tai ammattilaisia, niin tässä keskusteluketjussa on turhan runsaasti painotettu joukkoliikenteen asiantuntemuksen merkitystä näin korkeassa johtotehtävässä kuin HSL-toimitusjohtaja.

Nimittäin HSL:n johtaminen ei ole aivan samanlaista kuin jonkun yksityisen yrityksen toimitusjohtajan työnkuva, sillä HSL:n johtajan kädet ovat normaalia enemmän sidotut mm. sen vuoksi, että HSL:n ylin päätösvalta kuuluu kuitenkin HSL:n hallituksessa jäsenkuntien edustajille, jotka useimmat ovat keskeisiä kunnallisia poliittisia vaikuttajia, ja esim. tällaiseen asemaan liittyvä mediajulkisuus yhteisten asioidemme hoitamisessa on melko erilaista verrattuna yksityisessä yrityksessä osakkeenomistajien etuja valvovaan hallitukseen, missä asioita voidaan tehdä paljon pienemmällä julkisuudella, kunhan toimitusjohtajalla säilyy hallituksen ja omistajien luottamus.

Ja ainakin tuon lainauksessa olevan .pdf-muistion mukaan Nykäsen koulutustausta hallintotieteiden maisterina sekä kokemus asiantuntija- ja edunvalvontaorganisaatioiden johtotehtävissä ja hallitus- ja komiteatyöskentelyssä vaikuttaa melko hyvältä pätevyydeltä HSL-johtajan tehtäviin.

Sillä eihän HSL:n toimitusjohtaja itse suunnittele joukkoliikenteen aikatauluja, bussien reittejä tai uusien raideliikenneratkaisujen ratasuunnitelmia tms. teknisiä yksityiskohtia, vaan näitä tehtäviä vartenhan HSL-organisaatiossa työskentelevät ko. asioihin kouluttautuneet ja perehtyneet asiantuntija-ammattilaiset (jotka näitä asioita luultavasti parhaiten osaavat hoitaa, vaikka tällä foorumilla moni kirjoittaja heitä jatkuvasti kritisoikin).

Eli HSL:n toimitusjohtajan tehtävänä on nimenomaan tarjota näille asiantuntijoille mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet sekä samalla toimia välittävänä linkkinä ko. asiantuntijoiden sekä HSL-hallituksen ym. kuntapoliitikkojen ja kaupunkien johtavien virkamiesten välillä.

Nimittäin tällaisena iäkkäämpänä henkilönä n. 40 vuoden työkokemuksella voin kyllä todeta, ettei oman alan kyvykkäin tekninen asiantuntija juuri koskaan ole paras johtaja tai esimies, vaan sosiaaliset ominaisuudet, yhteistyötaidot, taloudellinen ja hallinnollinen osaaminen jne. ovat johtotehtävissä paljon tärkeämpiä kuin tekninen virtuositeetti (siksipä omat parhaat asiantuntijakollegani samoin kuin minä emme koskaan ole halunneet päätyä minnekään yhtiön linjaorganisaatioiden johtajatehtäviin, sillä viihdymme paljon paremmin tietotekniikan haastavien ongelmien ratkaisijoina kuin että joutuisimme esimiestemme tapaan askartelemaan talous- ja henkilöstöhallinnon SAP-työkalujen tms. kanssa kaikenlaisten budjetoinnin, tuloslaskelmien tai työntekijöiden resurssoinnin asioissa).
 
Takaisin
Ylös