Miten JLF:n raati ehdottaisi linjoiksi ?
Olen vuodenpäivät hahmotellut kartalle sellaista pikaratikoiden aloituksen jälkeistä kantakaupunkilinjastoa, joka on läntisessä kantakaupungissa jokseenkin, se mitä on ehdotettu Vihdintien ratikan yhteydessä. Ja idässä 6 ja 7 siirretään pois Hämeentieltä Hakaniemen ja Kurvin väliltä. Lisäksi kummallakin päätiellä Kurvin pohjoispuolella olisi yksi kantakaupunkilinja pikaratikkalinjan lisäksi. Eli Hämeentiellä 8, Mäkelänkadulla 1, joka käännetään 7 tilalle Pasilaan ja Pasilasta tulisi jokin linja kääntyen pohjoiseen korvaten 1 nykyisen reitin Käpylään. 6 Kalasataman kautta Arabianrantaan ja 7 mahdollisesti Kallion läpi Sturenkatua Paavalinkirkon silmukkaan, mutta tämä vaatisi pysäkkien poistamisen perumista Sturenkadulta.
Vuorovälit 10min ja pikaraitiolinjoilla ruuhkassa 5min, paitsi jos sanotaan toisin ja päivällä tietenkin vähemmän.
1 Kirurgi-mykyinen reitti-Pasila-Postipuisto-Käpylä
2 Kuten Ratikka 2014-2024 linjastossa
3 Kuten nyt
4 Eira-Kamppi-Munkkiniemi, mahdollisesti 6min vuorovälin sijaan 10 + 10min perus ja ruuhkalinja 14, joista jälkimmäisen voi ajaa Pikku-Huopalahteen tai Kuusitien silmukkaan ja 3 Pikku-Huopalahteen
5 kuten nyt
6 Hernesaari-RT-Kalasatama-Haukilahdenkatu-Arabianranta
7 Tahitinkatu-Kamppi-RT-Pothaniankatu-Sturenkatu-Paavlinkirkko
8 kuten nyt
9 Kuten Ratikka 2014-2024 linjastossa
10 Katajanokka-Lasipalatsi-Pikku-Huopalahti, 6min välein.
11 Haakoninlahti-Nihti-RT, mahdolllisesti jatkettuna Hernesaareen, jos sinne ei saada muuta linjaa.
12 Kakkosen apulinja, Käpylä-Pasila-Töölö-Salmisaari/Tahitinkatu. Mahdollisesti vain ruuhkalinja.
13 Yliskylä-Nihti-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti
30 Kolmikulma - Kaari, 6min välein
60 RT-Kurvi-Tuusulanväylä
70 RT-Kurvi-Malmin Lentokenttä-Malmin Asema
80 RT-Yliskylä
Tämän linjaston ongelmana tulee olemaan tungos välillä Hakaniemi-Rautatientori. Olen yrittänyt omapäisestä numeroinnista sekä lisälinjakirjosta huolimatta pysyä niin realistisena kuin voin ja yksi ongelman alkuperistä on halu päättää pikaraitiolinjat Rautatientorille. Tämä jotaa siihen, että kantakaupunkilinjat joutuvat kulkemaan kuitenkin RT läpi, mutta määränpääkohteita on paljon vähemmän idässä kuin, mitä tulee etelästä ja lännestä. Josta tulee esimerkiksi tuo reitti linjalle 7. Jos 11, jota aijotaan ajaa jokerikalustolla päättyy niin ikään Rautatieasemalle, tarvitaan silti Hernesaareen toinen linja kaupungin matskujen mukaan, eli lisäksi olisi vielä Hernesaari-RT-jonnekkin. Kaupungin suunnittelija puhui Kalasataman linjan jatkamisesta Hernesaareen, mutta siis pikaratikoita edeltävässä tilanteessa, eikä kahden linjan ajamisessa täysin samaa reittiä ole hirveästi järkeä, kun 6 joutuu pakoon joka tapauksessa Hämeentieltä.
Vallilanlaakso-Pasila tarvitsisi kylläkin toisen linjan 13 lisäksi, mutta se toisi kolme linjaa Nihti-Kalasatama-Sompasaari välille, kun 2 on siellä kaupungin matskujen mukaan tarpeeksi. Olen jo aikaisemmin ehdottanut, että ainakin tynkä Tiederatikka toteutettaisiin Pasilasta itään, nimittäin se vaatii Viiman lisäksi vain 3km rataa ja sillan Hämeentieltä alas. Tällöin saataisiin Vallilanlaakson linjamäärä irrotettua Kalasatamasta ja pidettyä Länsi-Pasilassa liikennettä tämän linjan päätesilmukkan, kun 13 jatketaan 7 tilalle Meilahteen. Tosin nyt kun mietin asiaa niin eihän pelkkä 13 välttämättä riitä Meilahti-Pasila välille. Yksi vaihtoehto tähän olisi Tiederatikka Meilahteen, jolla olisi sitten 5min vuoroväli ja 13 jäisi Länsi-Pasilaan, mutta epäilen, että kaupunki haluaa toteuttaa lähes täyttä linjaa ennen kuin ratikka..., eikun metrotunneli on sille valmis Pasilan ali sattuneista syistä.
Eli joko
16, Kutosen Apulinja Hernesaari-RT-Nihti-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti
tai
506 Myllypuro-Vallilanlaakso-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti
16 kanssa Länsi-Pasila jää linjatta ja 13 joudutaan mahdollisesti ajamaan Munkkiniemeen asti, jos Rusinapuistossa ei pystytä kääntämään kahta linjaa yhdeltä pysäkiltä.
Jos taas 11 meneekin Hernesaareen linjan 16 voi korvata linjalla 7 Rautatientorilta itään ja jättää Sturenkatu linjatta, mutta sitä koskee samat ongelmat Länsi-Pasilan ja Meilahden kanssa.
ohhoh tulipas taas kirjoitettua