• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Uusien ratikkalinjojen suunnittelu käynnistyy – tervetuloa vastaamaan liikkumiskyselyyn!

Miten JLF:n raati ehdottaisi linjoiksi ?

Olen vuodenpäivät hahmotellut kartalle sellaista pikaratikoiden aloituksen jälkeistä kantakaupunkilinjastoa, joka on läntisessä kantakaupungissa jokseenkin, se mitä on ehdotettu Vihdintien ratikan yhteydessä. Ja idässä 6 ja 7 siirretään pois Hämeentieltä Hakaniemen ja Kurvin väliltä. Lisäksi kummallakin päätiellä Kurvin pohjoispuolella olisi yksi kantakaupunkilinja pikaratikkalinjan lisäksi. Eli Hämeentiellä 8, Mäkelänkadulla 1, joka käännetään 7 tilalle Pasilaan ja Pasilasta tulisi jokin linja kääntyen pohjoiseen korvaten 1 nykyisen reitin Käpylään. 6 Kalasataman kautta Arabianrantaan ja 7 mahdollisesti Kallion läpi Sturenkatua Paavalinkirkon silmukkaan, mutta tämä vaatisi pysäkkien poistamisen perumista Sturenkadulta.

Vuorovälit 10min ja pikaraitiolinjoilla ruuhkassa 5min, paitsi jos sanotaan toisin ja päivällä tietenkin vähemmän.

1 Kirurgi-mykyinen reitti-Pasila-Postipuisto-Käpylä
2 Kuten Ratikka 2014-2024 linjastossa
3 Kuten nyt
4 Eira-Kamppi-Munkkiniemi, mahdollisesti 6min vuorovälin sijaan 10 + 10min perus ja ruuhkalinja 14, joista jälkimmäisen voi ajaa Pikku-Huopalahteen tai Kuusitien silmukkaan ja 3 Pikku-Huopalahteen
5 kuten nyt
6 Hernesaari-RT-Kalasatama-Haukilahdenkatu-Arabianranta
7 Tahitinkatu-Kamppi-RT-Pothaniankatu-Sturenkatu-Paavlinkirkko
8 kuten nyt
9 Kuten Ratikka 2014-2024 linjastossa
10 Katajanokka-Lasipalatsi-Pikku-Huopalahti, 6min välein.
11 Haakoninlahti-Nihti-RT, mahdolllisesti jatkettuna Hernesaareen, jos sinne ei saada muuta linjaa.
12 Kakkosen apulinja, Käpylä-Pasila-Töölö-Salmisaari/Tahitinkatu. Mahdollisesti vain ruuhkalinja.
13 Yliskylä-Nihti-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti

30 Kolmikulma - Kaari, 6min välein
60 RT-Kurvi-Tuusulanväylä
70 RT-Kurvi-Malmin Lentokenttä-Malmin Asema
80 RT-Yliskylä

Tämän linjaston ongelmana tulee olemaan tungos välillä Hakaniemi-Rautatientori. Olen yrittänyt omapäisestä numeroinnista sekä lisälinjakirjosta huolimatta pysyä niin realistisena kuin voin ja yksi ongelman alkuperistä on halu päättää pikaraitiolinjat Rautatientorille. Tämä jotaa siihen, että kantakaupunkilinjat joutuvat kulkemaan kuitenkin RT läpi, mutta määränpääkohteita on paljon vähemmän idässä kuin, mitä tulee etelästä ja lännestä. Josta tulee esimerkiksi tuo reitti linjalle 7. Jos 11, jota aijotaan ajaa jokerikalustolla päättyy niin ikään Rautatieasemalle, tarvitaan silti Hernesaareen toinen linja kaupungin matskujen mukaan, eli lisäksi olisi vielä Hernesaari-RT-jonnekkin. Kaupungin suunnittelija puhui Kalasataman linjan jatkamisesta Hernesaareen, mutta siis pikaratikoita edeltävässä tilanteessa, eikä kahden linjan ajamisessa täysin samaa reittiä ole hirveästi järkeä, kun 6 joutuu pakoon joka tapauksessa Hämeentieltä.

Vallilanlaakso-Pasila tarvitsisi kylläkin toisen linjan 13 lisäksi, mutta se toisi kolme linjaa Nihti-Kalasatama-Sompasaari välille, kun 2 on siellä kaupungin matskujen mukaan tarpeeksi. Olen jo aikaisemmin ehdottanut, että ainakin tynkä Tiederatikka toteutettaisiin Pasilasta itään, nimittäin se vaatii Viiman lisäksi vain 3km rataa ja sillan Hämeentieltä alas. Tällöin saataisiin Vallilanlaakson linjamäärä irrotettua Kalasatamasta ja pidettyä Länsi-Pasilassa liikennettä tämän linjan päätesilmukkan, kun 13 jatketaan 7 tilalle Meilahteen. Tosin nyt kun mietin asiaa niin eihän pelkkä 13 välttämättä riitä Meilahti-Pasila välille. Yksi vaihtoehto tähän olisi Tiederatikka Meilahteen, jolla olisi sitten 5min vuoroväli ja 13 jäisi Länsi-Pasilaan, mutta epäilen, että kaupunki haluaa toteuttaa lähes täyttä linjaa ennen kuin ratikka..., eikun metrotunneli on sille valmis Pasilan ali sattuneista syistä.

Eli joko

16, Kutosen Apulinja Hernesaari-RT-Nihti-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti
tai
506 Myllypuro-Vallilanlaakso-Pasila-Länsi Pasila/Meilahti


16 kanssa Länsi-Pasila jää linjatta ja 13 joudutaan mahdollisesti ajamaan Munkkiniemeen asti, jos Rusinapuistossa ei pystytä kääntämään kahta linjaa yhdeltä pysäkiltä.

Jos taas 11 meneekin Hernesaareen linjan 16 voi korvata linjalla 7 Rautatientorilta itään ja jättää Sturenkatu linjatta, mutta sitä koskee samat ongelmat Länsi-Pasilan ja Meilahden kanssa.

ohhoh tulipas taas kirjoitettua
 
Viimeksi muokattu:
Valmista linjastoa minulla ei ole esittää, mutta mielelläni näkisin linjastossa vähän nykyistä enemmän verkostomaisuutta. Nythän esimerkiksi Jätkäsaaresta menee kaksi linjaa (7,9) Pasilaan reittejä, jotka ovat hyvin lähellä toisiaan, ja kasikin päättyy vähän samalle suunnalle.
 
Vanhaa linjastoa ei ole saatu edes loppuun asti otettua käyttöön, ja taas ollaan suunnittelemassa uusiksi. Kyllä on korotetut kuntaosuudet hyvässä käytössä HSL:llä.
 
Jos lähtisin pohtimaan koko linjastoa uusiksi, tekisin Elielinaukiosta raitiovaunujen päävaihtohubin ja siirtäisin pikaratikoiden päättärin lisäksi jopa nelosen ja kympin (ehdotuksessani linjat 3 ja 4) Lasipalatsin pysäkin Elielille, josta linjat palaisivat nykyistä bussien reittiä Manskulle. Elielin bussit siirtyisivät toki Kamppiin tai vaikka vanhalle linja-autoasemalle Lasipalatsille. Myös Viikistä löytyisi neljän eri raitiolinjan vaihtopaikka. Vuoroväli olisi 10 min läpi päivän ja ruuhka-aikaan 5-8 min linjan kuormituksesta riippuen. Numeroita en sekottaisi bussiliikenteen kanssa, vaan varaisin suoraan numerot 1-19 raitiovaunuille. Käyttäisin numeroinnissa seutulinjoista tuttua logiikkaa, eli linjan ensimmäinen numero kertoo suunnan katsottuna Helsingin keskustasta maalle päin, tähän tyyliin
2 Turunväylän suunta, raitiotie
20 Turunväylän suunta, Helsingin sisäinen runkobussi
21 Turunväylän suunta, Helsingin sisäinen bussi
200 Turunväylän suunta, seuturunkobussi
201 Turunväylän suunta, seutuapulinja
3... Vihdintie, 4... Hämeenlinnanväylä jne.

10-sarja olisi varattu raitiovaunujen poikittaisliikennettä varten (10 lähimpänä keskustaa, 19 kaukaisin). Larun bussit olisivat siispä jatkossakin 20-sarjassa.

1 Jätkäsaari - Eira - Olympiaterminaali - Kruununhaka - Linjat
2 Hernesaari - Eira - Kamppi - Töölön tori - Munkkiniemi
3 Kirurgi - Eliel - Munkkivuori - Vihdintie - Kaari
4 Katajanokka - Aleksanterinkatu - Eliel - Pikku-Huopalahti
4T Katajanokan terminaali - Aleksanterinkatu - Eliel - Pikku-Huopalahti
5 Jätkäsaari - RT - Kallio - Alppila - Eläintarha - Meilahden sairaala
5B Jätkäsaari - RT - Kallio - Pasila - Ilmala
6 Hernesaari - Bulevardi - RT - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Käpylä - Itä-Pakila
6B Hernesaari - Bulevardi - RT - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasila - Ilmala
7 Jätkäsaari - Töölön tori - Helsinginkatu - Sörnäinen - Viikki - Malmi - Jakomäki
8 Eliel - Yliskylä
9 Eliel - Kruunuvuorenranta

10 Kalasatama - Pasila - Munkkiniemi
11 Kalasatama - Pasila - Meilahti (Kuusitie)
12 Myllypuro - Viikki - Kumpula - Pasila - Munkkiniemen aukio (Tiederatikka)
13 Kontula - Viikki - Koskela - Ilmala - Munkkivuori (nyk. 57)
14 Itäkeskus - Viikki - Keilaniemi (nyk. 550)
15 Vuosaari - Mellunmäki - Malmi - Myyrmäki (nyk. 560 ilman Rastilaa)
16 Mellunmäki - Tikkurila - Lentoasema (nyk. 562)
17-19 Vantaan/Espoon sisäiset
 
Numeroita en sekottaisi bussiliikenteen kanssa, vaan varaisin suoraan numerot 1-19 raitiovaunuille.

Samaa mieltä. Tiedän että tuosta muodostuu konflikti postinumerojärjestelmän kanssa, koska 00120 - 00180 on eteläisen kantakaupungin postinumeroita, mutta pitäisin parempana sitä, että raitiovaunujen ja bussien numerot erottuu toisistaan selvästi. Toivon mukaan ei tarvitse perustaa 19. raitiolinjaa, jolloin Suomenlinnan lautta voi olla edelleen 19. Se palvelee niin selkeästi postinumeroaluetta 00190.
 
Ehkä jotain tällaista:

1 Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Rautatientori-Kamppi-Töölö-Helsinginkatu-Sörnäinen-Käpylä
2 Hernesaari-Eira-Kauppatori-Aleksi-Mansku-Töölö-Pasila
3 Linjat-Hakaniemi-Snellmaninkatu-Kauppatori-Eira-Bulevardi-Rautatientori-Hakaniemi-Kallio-Meilahti (Hagiksen ja Linjojen välillä tunnuksella 3L, koska joutuvat käyttämään yhteisiä pysäkkejä)
4 kuten nykyään, mutta pikaratikkavaunut, koska osuus Lasipalatsi-Munkkiniemen puistotie lienee määrää jatkossa mieltää nopeaksi osuudeksi, ja siihen saattaa tulla jokin keskilaiturikin
5 Katajanokan terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Mansku-Paciuksenkatu-Huopalahdentie jatkuen pikalinjana niin pitkälle kuin sitä rakennetaan
6 kuten nykyään, Hernesaarella täydennettynä
7 Länsiterminaali-Kamppi-Rautatientori-Hakaniemenranta-Sompasaari-Kalasatama-Pasila, pikaratikkavaunut
8 Jätkäsaaren lenkki myötäpäivään-Ruoholahti-Töölö-Sörnäinen-Arabianranta
9 Jätkäsaaren lenkki vastapäivään-Kamppi-Rautatientori-Hagis-Kallio-Pasila-Ilmala
10 kuten nykyään, mutta pikaratikkavaunut, koska Manskun osuus lienee tarkoitus muuttaa pikaraitiotieksi
11 Länsiterminaali-Kamppi-Rautatientori-Hakaniemenranta-Sompasaari-Kruunusillat-Yliskylä, pikaratikkavaunut
12 kuten 11, Laajasalon toinen haara

Jokeri ei tarvinne numeroa, tai jos tarvitsee, ei nykyisessä 550:ssa ole mitään vikaa.
 
Takaisin
Ylös