• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Lippujen hintoihin maltillisia korotuksia, vuosilipun ja senioreiden kausilipun hinnat laskevat merk

Hsln toiminnassa näkyy aika hyvin jo, kuinka organisaatiosta itsestään tulee itsetarkoitus. Enää ei ole kyse joukkoliikenteen järjestämisestä, palvelusta. Kyse on rahan keruusta, ja koska kyse on julkisomisteisesta monopolista, käytännössä verottamisesta, jolla ylläpidetään ja yritetään pöhöttää olemassa olevaa.

Asiakas on unohtunut. Ihan sama, joutuuko asiakas ostamaan turhaa, turhaa aikaa tai turhia vyöhykkeitä, maksamaan palveluista, joita ei käytä, koska asiakas on sivuseikka, takoitus on kerätä rahaa.

Näin toisin asian. Oletin että koronatilanne pakottaa reippaisiin hinnankorotuksiin. Mielästäni päätöksessä uusita hinnoista näkyi se että katsottiin suurta asiakokonaisuutta. Subventioillakin oli tässä tietysti merkityksensä.
 
Onhan valikoimassa edelleen 14 päivän kausi. Sen hintaa kuitenkin korotettiin nyt 16%, jolloin sen ostamisessa ei ole mitään järkeä kun hintaero 30 päivän kauteen on enää kovin vähäinen. Ensi vuoden alusta kausilippujen hinnat ovat 14/30 pv = 47,10€/62,70€. Kumpi kannattaa jatkossa hankkia? Minun matematiikallani 14 päivän kausilipun hinta pitäisi olla noin 30€.

Onhan se, vielä, olemassa. Mutta esim. matkakortin nettilataus on mahdollista vain 30 päivän jaksoissa. Tyhmemminkin tämän nettilatauksen olisi voinut toki toteuttaa, mutta kauhean paljon varaa siinä ei enää ole.
 
Meillä on sarjaliput, niitä vain satutaan kutsumaan matkakortin arvoksi.

Ei meillä ole sarjalippuja. Sarjalippu tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että voi ostaa sarjan kertalippuja ja saada niistä alennusta. Niin kuin oli ennen vanhaan 10 matkan lippu. Tällainen oli vielä muutama vuosi sitten matkakorttimuodossa niin, että jos osti kertalipun, se maksoi paljon enemmän kuin jos osti matkakortin arvolla yhden matkan. Jossain vaiheessa hintaero on kadonnut, ja nyt Erjan vaihtoehtoina ovat törkeänhintainen, karkottava kertalippu ja hyvin tiuhaa matkustamista edellyttävä kuukausilippu. Erja taitaa pyytää mieheltään kyydin tiistaisin, tai sitten perheeseen ostetaan kakkosauto.

Ja markkinaosuus ei kasva, jos satunnaisia matkustajia ei edes yritetä saada vähemmän satunnaisiksi.

Tässähän on nyt erityishaasteena se, että aika iso joukko säännöllisiä matkustajia on ajautunut satunnaisten kategoriaan joko siksi, että joukkoliikenne pelottaa tai siksi, ettei vaan ole enää tarvetta käyttää sitä.

HSL:n uusi hinnoittelu ja päivitetty lipputuotevalikoima vastaa tähän mitä ilmeisimmin sillä tavoin, että se pyrkii luomaan joukkoliikenteeseen entistä enemmän tyhjää tilaa niitä varten, joilla ei kertakaikkiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää joukkoliikennettä. Kun otetaan huomioon, että HSL:ssä maan suurimpana joukkoliikenneorganisaationa varmasti on Suomen etevimmät asiantuntijat ja osaavimmat tekijät, niin mikään vahinko tämä ei kai sentään voi olla.
 
Ikävintä tässä on, ettei näille oikeastaan mahda mitään. Suomalaiset ovat niin rehellistä kansaa, että maksavat sen, mitä liikenteen järjestäjä kyydistä on vailla, eikä ryhdy esim.massiiviseen lakkoon. Todennäköisesti ei pummienkaan määrässä tapahdu mitään kovinkaan suurta nousua.
 
Hesarin Marja kertoo siitä, miten hyvin HSL:n uusi karta joukkoliikennettä -strategia toimii: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006702875.html

Otsikkona on "Koronavirus vie Helsingin seudulla asuvia joukkoliikenteestä auton rattiin, ja sillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset" ja tekstissä kerrotaan heikentyneestä palvelusta ja autoiluun siirtyjistä. Lippujen hinnoittelumuutoksia Marja ei kuitenkaan mainitse strategian kulmakivenä.
 
Ei meillä ole sarjalippuja. Sarjalippu tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että voi ostaa sarjan kertalippuja ja saada niistä alennusta. Niin kuin oli ennen vanhaan 10 matkan lippu. Tällainen oli vielä muutama vuosi sitten matkakorttimuodossa niin, että jos osti kertalipun, se maksoi paljon enemmän kuin jos osti matkakortin arvolla yhden matkan.

Ennen oli 10 matkan sarjalippu, jolla yhden matkan hinta oli n. 10% halvempi kuin kertalipulla. 2020 sarjaliput ovat vaihtaneet nimensä kertalipuiksi, koska kiitos digitaalisten ratkaisujen, niitä ei tarvitse enää ostaa 10 matkan lippuina. Vanha kertalippu on nimeltään kuljettajalippu. Kertalippu on 30% halvempi kuin kuljettajalippu eikä kertalippujen hintaa nosteta nyt. Satunnaisesti matkustavien lippu on nykyään siis paljon houkuttelevampi kuin pahvilippujen aikaan.
 
Ennen oli 10 matkan sarjalippu, jolla yhden matkan hinta oli n. 10% halvempi kuin kertalipulla. 2020 sarjaliput ovat vaihtaneet nimensä kertalipuiksi, koska kiitos digitaalisten ratkaisujen, niitä ei tarvitse enää ostaa 10 matkan lippuina. Vanha kertalippu on nimeltään kuljettajalippu. Kertalippu on 30% halvempi kuin kuljettajalippu eikä kertalippujen hintaa nosteta nyt. Satunnaisesti matkustavien lippu on nykyään siis paljon houkuttelevampi kuin pahvilippujen aikaan.

Sitten kun vielä saisivat linjaston pysymään edes suunnilleen samana 1-2 vuoden ajan.

Onko kenelläkään tietoa, paljonko HSL:llä puuhastelee virkamiehistöä pelkkien liikennesuunnitelmien parissa?
 
Ennen oli 10 matkan sarjalippu, jolla yhden matkan hinta oli n. 10% halvempi kuin kertalipulla. 2020 sarjaliput ovat vaihtaneet nimensä kertalipuiksi, koska kiitos digitaalisten ratkaisujen, niitä ei tarvitse enää ostaa 10 matkan lippuina. Vanha kertalippu on nimeltään kuljettajalippu. Kertalippu on 30% halvempi kuin kuljettajalippu eikä kertalippujen hintaa nosteta nyt. Satunnaisesti matkustavien lippu on nykyään siis paljon houkuttelevampi kuin pahvilippujen aikaan.

Mistä tällaisen kuljettajalipun saa ostaa tällä hetkellä? Entä ensi vuonna?
 
Taisikin tuo yllä oleva olla vaikea kysymys, kun ei siihen ole kukaan vielä vastannut.
 
Koska kysyit tyhjän kysymyksen. Ei mistään, se lopetettiin. Kertalippu on nykyään arvolippu joka toimii täysin samalla tavalla kuin muinainen pahvilippu

Tokihan minä sen tiedän. Kuukanko vaan kovasti selitti, että tämä kuljettajalippu, jota ei ole olemassa, olisi jonkinlainen lippu johon voidaan verrata muiden lippujen hintoja. Minusta tuo selitys oli täyttä roskaa. Vähän kuin Maskun huonekalut, joilla on ovh-hinta, jolla niitä ei koskaan myydä.
 
Kaipa nykyiset hinnat ja myös älylliset korttiin ladattavat eli kestonsa puolesta itse säädeltävät kaudet ovat voimassa kuluvan vuoden loppuun asti? Jos vaikka ennen uuttavuotta uskaltautuisi lataamaan muutaman viikon...
 
Takaisin
Ylös