Ei meillä ole sarjalippuja. Sarjalippu tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että voi ostaa sarjan kertalippuja ja saada niistä alennusta. Niin kuin oli ennen vanhaan 10 matkan lippu. Tällainen oli vielä muutama vuosi sitten matkakorttimuodossa niin, että jos osti kertalipun, se maksoi paljon enemmän kuin jos osti matkakortin arvolla yhden matkan. Jossain vaiheessa hintaero on kadonnut, ja nyt Erjan vaihtoehtoina ovat törkeänhintainen, karkottava kertalippu ja hyvin tiuhaa matkustamista edellyttävä kuukausilippu. Erja taitaa pyytää mieheltään kyydin tiistaisin, tai sitten perheeseen ostetaan kakkosauto.
Tässähän on nyt erityishaasteena se, että aika iso joukko säännöllisiä matkustajia on ajautunut satunnaisten kategoriaan joko siksi, että joukkoliikenne pelottaa tai siksi, ettei vaan ole enää tarvetta käyttää sitä.
HSL:n uusi hinnoittelu ja päivitetty lipputuotevalikoima vastaa tähän mitä ilmeisimmin sillä tavoin, että se pyrkii luomaan joukkoliikenteeseen entistä enemmän tyhjää tilaa niitä varten, joilla ei kertakaikkiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää joukkoliikennettä. Kun otetaan huomioon, että HSL:ssä maan suurimpana joukkoliikenneorganisaationa varmasti on Suomen etevimmät asiantuntijat ja osaavimmat tekijät, niin mikään vahinko tämä ei kai sentään voi olla.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Ikävintä tässä on, ettei näille oikeastaan mahda mitään. Suomalaiset ovat niin rehellistä kansaa, että maksavat sen, mitä liikenteen järjestäjä kyydistä on vailla, eikä ryhdy esim.massiiviseen lakkoon. Todennäköisesti ei pummienkaan määrässä tapahdu mitään kovinkaan suurta nousua.
Hesarin Marja kertoo siitä, miten hyvin HSL:n uusi karta joukkoliikennettä -strategia toimii: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006702875.html
Otsikkona on "Koronavirus vie Helsingin seudulla asuvia joukkoliikenteestä auton rattiin, ja sillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset" ja tekstissä kerrotaan heikentyneestä palvelusta ja autoiluun siirtyjistä. Lippujen hinnoittelumuutoksia Marja ei kuitenkaan mainitse strategian kulmakivenä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Ennen oli 10 matkan sarjalippu, jolla yhden matkan hinta oli n. 10% halvempi kuin kertalipulla. 2020 sarjaliput ovat vaihtaneet nimensä kertalipuiksi, koska kiitos digitaalisten ratkaisujen, niitä ei tarvitse enää ostaa 10 matkan lippuina. Vanha kertalippu on nimeltään kuljettajalippu. Kertalippu on 30% halvempi kuin kuljettajalippu eikä kertalippujen hintaa nosteta nyt. Satunnaisesti matkustavien lippu on nykyään siis paljon houkuttelevampi kuin pahvilippujen aikaan.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Taisikin tuo yllä oleva olla vaikea kysymys, kun ei siihen ole kukaan vielä vastannut.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Tokihan minä sen tiedän. Kuukanko vaan kovasti selitti, että tämä kuljettajalippu, jota ei ole olemassa, olisi jonkinlainen lippu johon voidaan verrata muiden lippujen hintoja. Minusta tuo selitys oli täyttä roskaa. Vähän kuin Maskun huonekalut, joilla on ovh-hinta, jolla niitä ei koskaan myydä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kaipa nykyiset hinnat ja myös älylliset korttiin ladattavat eli kestonsa puolesta itse säädeltävät kaudet ovat voimassa kuluvan vuoden loppuun asti? Jos vaikka ennen uuttavuotta uskaltautuisi lataamaan muutaman viikon...