• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Kauppatorin matkustajapaviljonki jälleen matkustajien käytössä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Kauppatorilla sijaitseva Suomenlinnan lautan matkustajapaviljonki on jälleen matkustajien käytössä. Paviljonki oli suljettuna viime keväästä saakka, kun rakennus restauroitiin. Työt ovat valmistuneet ja paviljonki toimii jälleen matkustajien odotustilana. Alueen kulkureitit ovat palautuneet ennalleen ja tilapäinen odotustila poistettu käytöstä.
Lähes 70 vuoden ikäinen matkustajapaviljonki oli ennen restaurointia jo erittäin huonossa kunnossa. Restauroinnissa paviljonki entisöitiin siten, ettei rakennuksen tyyli muuttunut. Paviljongin puurunko on kunnostettu, ulkoseinien tammiverhous uusittu, valaisimet entisöity sekä lattia ja vesikatto uusittu.
Esimerkiksi ikkunakarmit on kunnostettu puusepäntyönä siten, että kaikki säilytettävissä oleva on kunnostettu ja vaurioituneet osat on korvattu uudella tammella. Ulko-ovet on uusittu alkuperäisten mukaisina ja niissä on käytetty alkuperäisiä vetimiä ja potkupeltejä. Odotustilan penkki on kunnostettu.
Kauppatorin terminaalin matkustajapaviljonki valmistui vuonna 1952 Helsingin olympialaisiin. Rakennus on palvellut valmistumisestaan lähtien Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajien odotustilana ja kesäisin lipunmyyntitilana.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Tällaista vanhaa kunnioittavaa pieteetillä tapahtuvaa entisöintiä saisi Helsingissä olla enemmänkin.
 
Paviljonki on kiva, jos joutuu odottamaan, eikä lautta ole laiturissa. Paviljongin ongelma on kuitenkin sen sijainti. Joustava vaihto ratikka- ja lauttaliikenteen välillä ei tuosta onnistu. Tosin tiedä sitten, kuinka moni sitä lopulta kaipaisikaan.
Oma ratkaisuni olisi ollut HSL:n lauttaliikenteen (johon voisi hyvin kuulua myös linja Laajasaloon ja kenties Herttoniemenrantaankin)sijoittaminen Kolera-altaan ja Kauppahallin tuntumaan, josta olisi hyvin kätevää vaihtaa torin pysäkin raitiovaunuihin. Paviljongilta voisi hoitaa Korkeasaaren, Isosaaren ja ehkä jonkun muunkin ei-vakituisesti asutun saaren liikenteen, varmaan myös J.L.Runebergin Porvoon vuorot, ehkä jotain saittareitakin.
Mutta nyt mennään näillä. Onneksi laiturien sijainti ei suosi autojen turhaa roudaamista Viaporiin...
 
Tällaista vanhaa kunnioittavaa pieteetillä tapahtuvaa entisöintiä saisi Helsingissä olla enemmänkin.

Se maksaa selvästi enemmän kuin uuden ja paremman rakentaminen tilalle, joten eipä sitä oikein tehdä kuin kohteissa joissa suojelusyistä vanhaa ei saa purkaa.
 
Takaisin
Ylös