• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: HKL:n johtokunta päätti kaupunkipyöräpalvelun laajentamisesta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
syksy-netti.jpg
HKL:n johtokunta päätti torstaina omalta osaltaan hyväksyä suunnitelman kaupunkipyöräpalvelun laajentamisesta kattamaan koko Helsingin alue. Siihen sisältyy, että koko kauden maksua joudutaan nostamaan hieman. Päätös on ehdollinen eli sen toteutuminen edellyttää vielä Espoon vastaavaa päätöstä sekä varmuutta budjettirahoituksesta.
Laajennuksen myötä kaupunkipyöräpalvelu tulee kattamaan koko Helsingin lukuun ottamatta Kehä III:n ulkopuolelle jääviä alueita (Östersundom ja Ala-Tikkurila). Laajennuksen vuoksi koko kauden käyttömaksu nousee viidellä eurolla, muut hinnat pysyvät ennallaan. Korotuksella katetaan palvelun kustannuksia, jotka ovat tämän ja edellisen laajennuksen myötä nousseet merkittävästi. Tällä mallilla käyttömaksuilla ja kaupungin tuella katettu osuus on samassa suhteessa muiden joukkoliikennepalveluiden kanssa.

Laajennuksessa saataisiin 105 uutta asemaa ja 1050 uutta pyörää, joilla täydennettäisiin myös olemassa olevaa palvelualuetta. Asemien tarkkoja sijainteja suunnitellaan parhaillaan.

Helsingin ja Espoon yhtenäinen kaupunkipyöräpalvelu vaatii saman sisältöiset päätökset molemmilta kaupungeilta. Palvelun suunnitellun kaltaisen laajennuksen ja sen vaatiman hinnan korotuksen toteutuminen edellyttää näin vielä, että vastaava päätös tehdään Espoossa, missä asiaa käsitellään teknisessä lautakunnassa 9.12. HKL:n johtokunta tekee tämän jälkeen varsinaisen hankintapäätöksen laajennuksesta.

Laajennuksen toteutuminen edellyttää myös, että Helsingin kaupungin budjettiin hyväksytään kaupunkipyörien osalta esitetty kustannus.

Mikäli Espoo ei kannata hinnan nostoa, arvioidaan laajennuksen kattamaa aluetta ja kustannuksia uudelleen.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Laajennuksen myötä hinta nousee, koska kaupungin periferioissa palvelua ei pystytä järjestämään samalla hinnalla kuin kantakaupungin alueella. Ja koska hinnan pitää olla sama kaikkialla, se tarkoittaa, että kantakaupungin kaupunkipyöräilijät alkavat subventoida periferioiden kaupunkipyöräilyä, vaikka tuskin käyttävät periferioiden asemia yhtään sen enempää kuin tähänkään asti, eli ollenkaan. Ei kantakaupunkilaisella ole mitään syytä käydä jossain Malmilla, Kontulassa tai Malminkartanossa.

Kyllä tämä Helsingin kepulainen liikennepolitiikka on ihan ratkiriemukasta kaupunkilaisen silmin.
 
Takaisin
Ylös