• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Maskipakko voimaan joukkoliikenteessä 13.3.

Onnea Höselille laittomien "pakkojen" määräämiseen ja valvomiseen. Nyt, kun sopimusehtoja yksipuolisesti näin muutetaan, niin varmasti myös maksavat mutinoitta takaisin kausilippujen käyttämättömät päivät kaikille niille asiakkaille, jotka eivät hyväksy sopimusehtojen muutosta. :D
 
VR ja HSL käyttävät nyt termiä "maskipakko" vaikka tosiassa kyseessä on vahva suositus. Jos kyseessä olisi oikea "pakko", niin silloin kulkuvälineeseen ei olisi asiaa ilman maskia. Avoimen rahastuksen kulkuvälineissä, eli metrossa, junissa, raitiovaunuissa sekä runkolinjabusseissa maskipakkoa olisi käytännössä mahdotonta valvoa nykyisellä henkilökuntamäärällä.
Toki tämä termi "maskipakko"varmaan lisää sosiaalista painetta maskin käyttöön monella sellaisella matkustajalla joka ei aiemmin ole halunnut maskia käyttää.
 
Näinpä. Laki myös estää varsinaisen pakon määräämisen ainakin HSL-liikenteeseen. Minusta tässä vuoden aikana on ollut aivan liikaa tilanteita, joissa suositus ja määräys menevät iloisesti sekaisin, niin rajalla kuin maskien ja monen muunkin asian suhteen. Eikö niistä jo päästäisi eroon, niin, että viestintä olisi yksiselitteistä?
 
Laki myös estää varsinaisen pakon määräämisen ainakin HSL-liikenteeseen.
En tarkoita väittää vastaan, mutta mihin lakiin viittaat? Onko tilanne sama viranomaisen järjestämässä liikenteessä kuin yksityisen yrityksen liikenteessä kuten vr:n kaukoliikenne. Ravintola saa valita asiakkaansa, saako liikennöitsijä valita asiakkaansa sen mukaan onko maskia vai ei?
 
En tarkoita väittää vastaan, mutta mihin lakiin viittaat? Onko tilanne sama viranomaisen järjestämässä liikenteessä kuin yksityisen yrityksen liikenteessä kuten vr:n kaukoliikenne. Ravintola saa valita asiakkaansa, saako liikennöitsijä valita asiakkaansa sen mukaan onko maskia vai ei?

En osaa antaa sinulle lakipykälää, mutta oletan että esteenä on perustuslaki, kuten niin monta kertaa aiemminkin. Ongelmaa on avattu tässä Iltalehden artikkelissa syyskuussa: https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/78d7a7cd-908b-42df-8e74-309ef176a5c4

Lyhyesti siinä todetaan, että yksityinen yritys voi maskia vaatia mutta julkisessa palvelussa tämä ei tule kyseeseen, koska kaikilla pitää olla mahdollisuus käyttää julkisia palveluita. Se on selvää, että HSL-liikenne on julkista palvelua. Siitä voidaan tietysti sitten kinastella, onko ”yksityisen” VR:n liikenne julkista palvelua vai yksityistä palvelua.
 
Tämä "maskipakko" ei ole millään tavalla ongelma. Selvästi on kerrottu että jos on este käyttää maskia, niin asian ilmaiseminen esim junahenkilökunnalle riittää, jos tullaan kyselemään. Matka siis jatkuu ilman maskia eikä mitään seuraamuksia.

Olisiko mieleniintoisempaa keskustella, kuinka varmistetaan turvallinen matka. Millä tavalla pykälien syväanalysointi nyt auttaa tässä tilanteessa, jos ei olla perehdytty edes niihin.

Tällä hetkellä käyttämissäni liikennevälineissä maskiprosentti on useasti yli90 selvästi. Tallinnassa ja Tukholmassa on vaikeuksia laittaa maski kasvoille, millaisia lukuja sieltä tulee. Jokainen tietää.
 
Tämä "maskipakko" ei ole millään tavalla ongelma. Selvästi on kerrottu että jos on este käyttää maskia, niin asian ilmaiseminen esim junahenkilökunnalle riittää, jos tullaan kyselemään. Matka siis jatkuu ilman maskia eikä mitään seuraamuksia.

Juuri tästä syystä onkin kovin kummallista, että joillain tuntuu olevan suuri tarve vängätä tätä maskiasiaa vastaan ja kovasti korostaa, että eihän tämä mikään pakko ole. Kiinnostaisi tietää, mistä tämä kumpuaa: onko kyseessä perisuomalainen "minua ei määräillä" -asenne, pidetäänkö koronaa huijauksena, onko maskin käyttäminen todella jonkun mielestä niin noloa että oma hipiä ei kestä, vai painaako mahdollinen silmälasien huurustuminen ja hienoinen epämukavuus todella joidenkin vaakakupissa enemmän kuin kanssamatkustajien terveys? Jos kyse on viimeisestä, niin en voi muuta kuin olla surullinen noin täydellisestä empatian ja solidaarisuuden puutteesta.
 
Maskien käytöstä ei ole todistettu olevan mitään hyötyä koronan torjumisessa. Hyötyä on vain maskien valmistajille ja kauppiaille. Lisäksi maski on nyt tupakantumpin jälkeen yleisin kadulle heitetty roska.

Hyvä esimerkki on kauppakeskus Jumbon Prisma. HOK-Elanto pakotti työntekijänsä käyttämään maskeja ja korona levisi silti voimakkaasti työntekijöiden keskuuudessa.

Jos matkustajat pakotetaan tai "pakotetaan" käyttämään maskia, olisi sitten varattava ainakin riittävästi roskiksia käytetyille maskeille ja myös huolehdittava niiden tyhjentämisestä.
 
Juuri tästä syystä onkin kovin kummallista, että joillain tuntuu olevan suuri tarve vängätä tätä maskiasiaa vastaan ja kovasti korostaa, että eihän tämä mikään pakko ole. Kiinnostaisi tietää, mistä tämä kumpuaa: onko kyseessä perisuomalainen "minua ei määräillä" -asenne, pidetäänkö koronaa huijauksena, onko maskin käyttäminen todella jonkun mielestä niin noloa että oma hipiä ei kestä, vai painaako mahdollinen silmälasien huurustuminen ja hienoinen epämukavuus todella joidenkin vaakakupissa enemmän kuin kanssamatkustajien terveys? Jos kyse on viimeisestä, niin en voi muuta kuin olla surullinen noin täydellisestä empatian ja solidaarisuuden puutteesta.

Ainakin minun kohdallani tässä kyse puhtaasti periaatteesta, ihan samalla tavalla kuin VR:n "valvontamaksun" kohdalla (jota muuten kutsuvat ruotsiksi "tarkastusmaksuksi", eli yrittävät oikein tuplasumutusta). Kas kun lakeja pitää noudattaa, jopa VR:nkin, ja "hyvä tarkoitus" ei voi ajaa lain ylitse. Lakeja pitää sitten muuttaa, jos ne eivät ole onnistuneita.

Toisin sanoen minulla ei ole mitään aitoa, todellista maskipakkoa vastaan. Mutta sen pitää olla lainmukainen, valvottu ja sanktioitu. Muuten se ei ole pakko, eikä siitä pidä sellaisena puhua, jos se ei sitä ole. HSL:n liikenteessä on edelleen, lauantaistakin alkaen, voimassa vain suositus käyttää maskia. Se suositus ei muuksi muutu sillä, että Höselin viestintä valehtelee. Ja valehtelusta en pidä, edes vaikka tarkoitus olisi hyvä.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:14 ----------

En tiedä mistä Putinin misinformaatiotehtaasta tietosi kaivat, mutta Wikipedia on ainakin eri mieltä.

Vielä viime vuonnahan maskit olivat Suomessa suorastaan vaarallisia. Eiköhän tämä ole sellainen asia, että jos on kantansa lukinnut suuntaan tai toiseen, niin omaa kantaa tukevia tutkimuksia löytää kyllä pilvin pimein. Niinhän Suomen hallituskin löysi silloin, kun piti perustella, miksi Suomessa maskit ovat pahasta, kun ne muualla ovat hyvästä.
 
Maskien käytöstä ei ole todistettu olevan mitään hyötyä koronan torjumisessa. ....

Näin kiisteltiin silloin kun korona-aika alkoi. Maskien käytöstä on kuitenkin todistettavasti sen verran hyötyä että niitä kannattaa käyttää. Ihmettelen että mihin aineistoon tukeutuen Melamies kantansa muodostaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:33 ----------

Näinpä. Laki myös estää varsinaisen pakon määräämisen ainakin HSL-liikenteeseen. Minusta tässä vuoden aikana on ollut aivan liikaa tilanteita, joissa suositus ja määräys menevät iloisesti sekaisin, niin rajalla kuin maskien ja monen muunkin asian suhteen. Eikö niistä jo päästäisi eroon, niin, että viestintä olisi yksiselitteistä?

Kyllä se muuten näin on. Suositus ja pakko ovat kaksi eri asiaa. Pakko-sanalla on pyritty ehkä siihen että maskien käyttö lisääntyisi joukkoliikennevälineessä, mutta tässä vaiheessa Suomessa voitaisiin puhua ihan selvästi vaikkapa "voimakkaasta suosituksesta". Tuo pakko saattaa aiheuttaa riitoja matkustajien kesken, mikä taas luo omat ongelmansa.
 
En ota kantaa itse maskipakon tarkoituksenmukaisuuteen tai lainmukaisuuteen, mutta kansan keskuudessa näyttää vallitsevan virheellistä tietoa siitä, mitkä "maskit" suojaavat mitäkin. Maskeja on monenlaisia, ja niiden suojausvaikutus on erilainen.

1) Kankaisen tai paperisen kasvomaskin ja kirurgisen suu-nenäsuojan TYPE l tarkoitus on ehkäistä pärskeiden leviämistä, ei suojata käyttäjäänsä

2) Kirurgiset suu-nenäsuojukset TYPE ll ja llR suojaavat potilasta ja työntekijää pisaratartunnalta. Ne on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön

3) Hengityksensuojain FFP2 ja FFP3 suojaa käyttäjää myös pienpisaroilta (ilmavälitteinen tartunta). Peitetty uloshengitysventtiilillinen tai venttiilitön malli suojaa lisäksi potilasta pisaratartunnalta

Edellä listatut näkökohdat 1 - 3 ovat peräisin TAYS:n infektiontorjuntaan liittyvistä ohjeista. Suojustyyppien ominaisuudet ovat tietenkin samat muuallakin kuin sairaalassa.
 
Toisin sanoen minulla ei ole mitään aitoa, todellista maskipakkoa vastaan. Mutta sen pitää olla lainmukainen, valvottu ja sanktioitu. Muuten se ei ole pakko, eikä siitä pidä sellaisena puhua, jos se ei sitä ole.

Aika semanttista hiuksienhalkomista. Pakko-sanan määritelmä ei edellytä, että pakkoa valvottaisiin, sanktioitaisiin tai että se olisi lainmukainen.

Tietysti jos pakko ei ole lainmukainen, se varmaan kumotaan HSL:n matkustusehdoista, jos joku riitauttaa asian oikeusistuimeen. Aika vaikea ennustaa, miten siinä kävisi. Yksittäisen STM:n virkamiehen sanalle en antaisi kovin paljon painoarvoa, kun on nähty, miten STM:n lainsäädäntötyössä on muutenkin kompuroitu viime aikoina.
 
Aika semanttista hiuksienhalkomista. Pakko-sanan määritelmä ei edellytä, että pakkoa valvottaisiin, sanktioitaisiin tai että se olisi lainmukainen.

Tietysti jos pakko ei ole lainmukainen, se varmaan kumotaan HSL:n matkustusehdoista, jos joku riitauttaa asian oikeusistuimeen. Aika vaikea ennustaa, miten siinä kävisi. Yksittäisen STM:n virkamiehen sanalle en antaisi kovin paljon painoarvoa, kun on nähty, miten STM:n lainsäädäntötyössä on muutenkin kompuroitu viime aikoina.

Tässä vaiheessa tietenkin on vähän hiustenhalkomista ja viisastelua puhua asiasta, mutta eihän tämän näin pitäisi mennä. Tämän tapaisen pakon taikka määräyksen pitäisi tulla viranomaiselta, lähinnä kait AVI:ta, jotka ovat määränneet muutkin rajoitukset. Ja siinä olen Danielin kanssa samaa mieltä, että kyllä semantiikkaa on kutsua pakoksi jotain, jota ei kuitenkaan kukaan tai mikään pakota. Minun sanakirjassani pakko tarkoittaa jotain, jonka mukaan on mentävä halusi tai ei. Mutta juuri nyt tietenkin on turha tähän puuttua muuten kuin akateemisesta mielenkiinnosta. Toivottavasti nyt tämän jälkeen lait saadaan asianmukaiseen kuntoon, eli jatkossa AVI voisi tarvittaessa määrätä tällaisia rajoitteita julkisiin ja puolijulksiin tiloihin, jos jollain prosedyyrillä ensin on todettu riittävän vaarallisen epidemian olevan käynnissä.

Ei ole ollenkaan hyvä, että ihmisille selitetään pakkoina asioita, jotka eivät sitä oikeasti ole. Mutta vielä pahempi olisi kyllä se, että maailma muuttuisi sellaiseksi, että jokapäiväinen eläminen edellyttäisi ihmisiltä sitoutumista yritysten puhtaasti oman harkintansa mukaan asettamiin sopimusehtoihin, joista siis ei käytännössä voisi kieltäytyä. Se olisi moderni muoto feodalismista. Eli todella toivon, että nämä määräykset osoittautuvat laittomiksi. Ja mielellään toki vasta sen jälkeen, kun tämä välitön tarve on ohitse, ja asian selvittäminen ei enää hankaloita koronan torjuntaa. Vähintäänkin asia on oikeasti kiistanalainen. Moni muukin, kuin STM:n virkamies on arvioinut asian toisin. Mieleen tulee esimerkiksi kaupan liitto, jonka osalta pari päivää sitten uutisoitiin, että he ovat arvioineet, että heillä ei ole laillisia mahdollisuuksia vaatia maskin käyttöä kaupan asiakkailta. Myös vielä pari päivää sitten Turun seudulta lipuntarkastajien joku esimies selitti, ettei heillä ole laillisia mahdollisuuksia poistaa maskitonta asiakasta. Jotenkin arvelen, että lainsäädäntö todellakin ei mahdollista tällaista asiakkaiden valikointia, kun kyse on peruspalveluista. Mutta tämä toki on vain minun ensituntuma ilman, että olisin lähtenyt setvimään (vielä) lainsäädäntöä.

Ja se on ihan oma kysymyksensä, paljonko maskeista on hyötyä. Oletettavasti ne sinällään vähentävät koronan leviämistä ainakin jonkin verran. Vaikka voi olla, että toisaalta ne tuovat väärää turvallisuuden tunnetta, mikä taas saa ihmiset välittämään vähemmän turvaväleistä ja olemaan enemmän liikkeellä, joka taas vaikuttaa toiseen suuntaan. Asetalma siis olisi samanlainen kuin vaikkapa pyöräkypärien osalta, jossa kypärä itsessään tietenkin vähentää yksittäisen onnettomuuden vakavuutta, mutta järjestelmätasolla käyttöpakko vaikuttaa toiseen suuntaan.
 
Takaisin
Ylös