• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metroliikenteen katko ja Kipparlahdensilmukan sulku alkavat viikonloppuna

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Ty%C3%B6aa+viikolla+28+metro+2.jpg
Lauantaina aloitetaan hieman yli viikon kestävä massiivinen operaatio, kun Kipparlahden uusi metrosillan kansi siirretään vanhan kannen paikalle 17.7. - 25.7.202i.
Työstä johtuen metroliikenne katkeaa tuona aikana Kulosaaresta itään. Samalla metroasemat Herttoniemen ja Mellunmäen/Vuosaaren välillä lippuhalleineen suljetaan. Matkustajilla ei ole tällöin pääsyä asemille eikä asiakkailla asemilla sijaitseviin liiketiloihin. Korvaavasta bussiliikenteestä tiedottaa HSL: https://www.hsl.fi/metrokatko2021.

Samoihin aikoihin Kipparlahdensilmukka suljetaan liikenteeltä 17.7. - 23.7. Sulun aikana, saavuttaessa Kulosaareen Herttoniemestä tai Itäväylältä idän suunnasta, moottoriajoneuvojen kiertoreitti kulkee Kalasataman kautta. Kulosaaresta itään mentäessä käytetään Itäväylää. Lisäksi myös jalankulun ja pyöräilyn reitti kulkee sulun aikana Itäväylän eteläpuolta sekä Hitsaajankatua pitkin. Katso reitit kartasta: https://www.hel.fi/hkl/fi/tama-on-hkl/hkl-rakentaa/metosiltahankkeet-2021/.

Vuonna 1972 valmistuneen sillan rakenteet eivät enää täytä rakenteille asetettuja vaatimuksia eivätkä siten mahdollista metrokaluston kehittämistä. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu näillä näkymin lokakuussa 2021. Hankkeen tilaaja on HKL ja urakoitsija Kreate Oy.

Liikennekatkon aikana toteutetaan myös Siilitien ja Sahaajankadun metrosiltojen vahvennushankkeisiin liittyvät kannen valut. Lisäksi liikennekatkoa hyödynnetään tekemällä erilaisia kunnossapitotöitä metroasemilla ja metroradalla. Katkon aikana vaihdetaan esimerkiksi kymmenen Itäkeskuksen vaihdealueilla elinkaarensa päähän tullutta vaihdetta ja raideristeystä, päivitetään Kontulan ja Itäkeskuksen valaistukset led-valoiksi ja uusitaan metroradan alittava Mustapuron rumpuputki Varikkotien ja Itäväylän välisellä osuudella.

Työmailla tullaan työskentelemään metrokatkon aikana vuorokauden ympäri, joten pahoittelemme työstä mahdollisesti aiheutuvaa melua.

Kipparlahden uuden metrosillan kannen siirto-operaatiosta saat lisätietoa viikon aikana HKL:n sosiaalisen median kanavista.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2021

Tänään vaikutti Itäkeskuksen bussiasema olevan vähän tukossa. Kahdesti menin siitä ohi linjan 99V kyydissä ja molemmilla kerroilla jäätiin jumiin muiden autojen taakse. Kuvio meni niin, että jättölaiturissa vapautui aina paikka korvaavan bussin eteen kesken pysähdyksen ja juuri ennen lähtöä sinne kurvasi jonkun toisen linjan auto tyhjentämään matkustajat. Vierestä ei tietenkään päässyt ohi, kun siellä oli sopivasti busseja pysäköitynä, joten jouduttiin sitten odottelemaan eteen kurvanneen auton tyhjenemistä. Ei se nyt kovin iso hidaste ole, mutta olisikohan tätä voinut vaikka ohjeistaa jotenkin toisin kuljettajille tai suunnitella muuten paremmin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
99V vaikutti tänään iltapäivällä olevan pahasti ylikuormittunut. Bussi kohti Vuosaarta lähti vielä Rastilastakin lähes täynnä (seisomapaikat mukaan lukien korkeintaan yksittäisiä matkustajia olisi mahtunut mukaan). Esim. Itäkeskuksessa pysäkiltä noin 20 matkustajaa ei mahtunut kyytiin ja seuraavassakin bussissa luki suoraan linjakilvessä, että bussi oli täynnä. En tiedä oliko liikenteessä ollut häiriötä vai onko kysyntä arvioitu täysin pieleen.
 
99V vaikutti tänään iltapäivällä olevan pahasti ylikuormittunut. Bussi kohti Vuosaarta lähti vielä Rastilastakin lähes täynnä (seisomapaikat mukaan lukien korkeintaan yksittäisiä matkustajia olisi mahtunut mukaan). Esim. Itäkeskuksessa pysäkiltä noin 20 matkustajaa ei mahtunut kyytiin ja seuraavassakin bussissa luki suoraan linjakilvessä, että bussi oli täynnä. En tiedä oliko liikenteessä ollut häiriötä vai onko kysyntä arvioitu täysin pieleen.

Busseissa on yleensä riittänyt kaikille istumapaikka koko linjasivun ajan. Niillä on vaan samat ongelmat kuin muillakin tiheästi kulkevilla linjoilla, eli bussit ketjuuntuu ja ensimmäinen bussi tulee täyteen. Tämäkin puoltaisi minusta sitä, että metro korvattaisiin jatkamalla metroasemille päättyviä busseja keskustaan eikä nykyiseen tapaan busseilla 99M, 99V ja 99B, jolloin liikenne ei ole yhtä häiriöherkkää. Nythän pelkästään liikennevalot aiheuttaa jo kasaantumista ja tämän jälkeen epätasaista kuormittumista.
 
Katkoksen aikaisen metroliikenteen kalusto joudutaan laittamaan jonnekin yösäilytykseen, mutta minne? Itse olen Bussitutkasta saanut sellaista käsitystä, että hajautetusti eri asemille (toki maanalaisille) , samoin Tapiolan ja Matinkylän kääntöraiteille. Mahtaako tutkan välittämässä tiedossa tältä osin olla perää?
 
Katkoksen aikaisen metroliikenteen kalusto joudutaan laittamaan jonnekin yösäilytykseen, mutta minne? Itse olen Bussitutkasta saanut sellaista käsitystä, että hajautetusti eri asemille (toki maanalaisille) , samoin Tapiolan ja Matinkylän kääntöraiteille. Mahtaako tutkan välittämässä tiedossa tältä osin olla perää?

Ei ole mitään oman käden tietoa, mutta eikös nokkajunat siirretty pois Ruoholahden kääntöraiteelta, jotta sitä voitaisiin käyttää katkon aikana junien säilytykseen?
 
En nyt oikein saanut selkoa kokonaisuudesta. Ilmeisesti kuitenkin osa poikkeusajan kalustosta säilytetään Kampin kääntöraiteistolla. Junia kulkee Kulosaaren ja Matinkylän välillä viiden minuutin välein. Se sitoo aika paljon kalustoa. Ei kai tuo määrä kokonaan mahdu Kamppiin?
 
En nyt oikein saanut selkoa kokonaisuudesta. Ilmeisesti kuitenkin osa poikkeusajan kalustosta säilytetään Kampin kääntöraiteistolla. Junia kulkee Kulosaaren ja Matinkylän välillä viiden minuutin välein. Se sitoo aika paljon kalustoa. Ei kai tuo määrä kokonaan mahdu Kamppiin?

Bussitutkan mukaan (siis ehkä) 23.7. klo 1.17 näytti seuraavalta: Matinkylässä (117, 159, 161, 305, 309, 311, 312, 317 ja 320), Tapiolassa (119, 137, 167, 179, 303 ja 314) sekä Ruoholahdessa (129, 165 ja 302). Eli näkyi 18 vuoroa.
 
Bussitutkan mukaan (siis ehkä) 23.7. klo 1.17 näytti seuraavalta: Matinkylässä (117, 159, 161, 305, 309, 311, 312, 317 ja 320), Tapiolassa (119, 137, 167, 179, 303 ja 314) sekä Ruoholahdessa (129, 165 ja 302). Eli näkyi 18 vuoroa.
Tuo onkin mutkikkaampi juttu. Reaaliaikainen info, niin tutka kuin HSL:n reittioppaan palvelutkin, näyttää vain osatotuuden. Klo 4 aikaan aamulla tutkan kartalla näkyivät täsmälleen nuo vaunut (yksiköt) noilla sijainneilla. Mutta sen perusteella ei voi suoraan laskea, minkä verran on vuoroja ajossa 5 minuutin liikenteessä. Näköjään osa kalustosta on pidempään, osa ajoittain, "LIJ pimeänä", toisin sanoen tuollaiset vaunut eivät näy esim. tutkan kartalla. Mutta noista yöseisontapaikoista, ne näyttäisivät olevan Matinkylän, Tapiolan ja Ruoholahden kääntöraiteistot. Niillä kullakin näyttäisi esiintyvän kalustoa, joka on vain varalla. Osa tästä kalustosta näkyy reaaliaikaisessa infosta (ehkä isokin osa). Toisaalta liikenteessä on junia, jotka eivät näy tutkassa tai muussa reaaliaikaisessa palvelussa. Tämän aamun kaksi ensimmäistä lähtöä Kulosaaresta länteen eli aikataulunmukaiset lähdöt 5.17 ja 5.27 eivät näkyneet kartalla. Matinkylän pään lähdöt 5.54 ja 6.01 puuttuivat myös (ehkä samat yksiköt?). Tutkan tilastot tässä poikkeusliikenteessä näyttävät mitä sattuu, enintään osatotuuksia.

Esimerkinomaisesti mainitsen ensimmäisen Matinkylästä lähtevän junan liikkeitä: Matinkylä 5.09 - Kulosaari 5.42 - Matinkylä 6.19. Tänä aamuna se ajettiin junalla 305. Kierrosaika tuohon aikaan aamusta oli yksi tunti ja kymmenen minuuttia. Kalustoa lisättiin vuorollaan Tapiolasta, Ruoholahdesta ja Matinkylästä. Koska liikenne alkoi ensin harvemmalla vuorovälillä, kalustoa tuli lisää vielä selkeästi puoli seitsemänkin jälkeen, myös Matinkylästä.
 
Korvaus taisi enimmäkseen sujua ihan hyvin. Tiedottamisessa ja lippujen myynnissä olisi ollut parantamisen varaa.

Bussipysäkeillä ei ollut lainkaan korvaavan bussin aikataulua ja karttaa tai pysäkkiluetteloa. Ilman älypuhelinta liikkuva käyttäjä oli siis pelkästään esimerkiksi kyltin "99M Mellunmäki M" varassa. Osalla pysäkeistä ei ollut sitäkään, luki vain "Korvaava bussi" ilman linjanumeroita. Kun normaaleja bussilinjoja oli siirretty pois tavanomaiselta paikaltaan, palautettiin näiden kilvet paikoilleen sunnuntaina kauan ennen liikenteen lopettamista ja esimerkiksi 97/V pysäkillä Itäkeskuksen metroasemalla moni odotti kyseistä bussia, joka oli siirretty lähtemään muualta korvaavan liikenteen ajaksi.

Koska lippuhallit oli suljettu, meni siinä samalla usein helpoin mahdollisuus hankkia lippu, ja jos lähellä olikin jokin lippuja myyvä toinen paikka, ei sinne ohjattu matkustajia mitenkään.
 
Edellä esitettiin hyviä huomioita metroa korvaavasta bussiliikenteestä. Jatkan vielä samasta aiheesta.
Vaikka bussit pysähtyivätkin vain metroasemaa sivuavilla pysäkeillä, olivat linja-autot selvästi hitaampia kuin metro. Yksi pahimmista viivyttäjistä oli kierros tukkoisella Itäkeskuksen metroasemalla. Pelkästään siihen tärväytyi usein viisi minuuttia.

Eikö "metroasema"-sanaa saatu leikattua pois Itäkeskuksen, Vuosaaren ym. kuulutuksista? Tuntui hölmöltä, kun kuulutettiin "metroasema", vaikka asemalta ei päässyt metroon, ja aseman liiketilatkin olivat kiinni. Kuulutukset myös sekosivat ainakin linjalla 99V Vuosaaren suunnassa, kun "Itäkeskus-metroasema" kuulutettiin toiseen kertaan vielä metroaseman jälkeenkin. Lisäksi Itäkeskus pysyi pysäkkinäytössä pitkälle Kauppakartanonkadulle saakka, ennen kuin vaihtui Meripellontieksi. Tämä toistui joka bussissa, jolla matkustin.

Oli hienoa matkustaa Nobinan uusilla runkolinjabusseilla korkeine selkänojineen jne. Pysäkkinäyttöihinkin oli päivitetty korvauslinjat. Runkolinjojen tapaan näytöllä näkyi seuraavan pysäkin nimen lisäksi myös sitä seuraavia pysäkkejä, vaihtomahdollisuudet, määränpää ym. Parempaa informaatiota, kuin itse metrossa.

Toisaalta oli hauskaa matkustaa vanhoilla, mutta siisteillä busseilla, jotka mitä ilmeisimmin olivat olleet seisomassa kesäliikenteen alusta. Näin ainakin saattoi päätellä mainostarroista, joissa edelleen esiteltiin kunnallisvaaliehdokkaita.

Mielestäni metrokorvausbussien olisi pitänyt automaattisesti pysähtyä niillä pysäkeillä, joita käytettiin. Kaikki metromatkustajat eivät välttämättä osanneet viittoa bussille, tai painella stop-nappeja. Tosin tämä olisi entisestään hidastanut bussin kulkua, jos ketään ei ollut tulossa tai poistumassa.
 
Takaisin
Ylös