• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metroliikenteen katko ja Kipparlahdensilmukan sulku alkavat viikonloppuna

Kuulutukset myös sekosivat ainakin linjalla 99V Vuosaaren suunnassa, kun "Itäkeskus-metroasema" kuulutettiin toiseen kertaan vielä metroaseman jälkeenkin.

Käsittääkseni ainakin 99V ja M pysähtyivät ihan tarkoituksella sekä Itiksen purku- että lähtölaiturissa ja kumpikin pysäkki näkyy myös aikatauludatassa. Siksi itäkeskus kuulutetaan teoriassa kaksi kertaa vaikkei siinä käytännön järkeä olekaan.
 
Käsittääkseni ainakin 99V ja M pysähtyivät ihan tarkoituksella sekä Itiksen purku- että lähtölaiturissa ja kumpikin pysäkki näkyy myös aikatauludatassa. Siksi itäkeskus kuulutetaan teoriassa kaksi kertaa vaikkei siinä käytännön järkeä olekaan.

Mutta kun se kuulutus tuli vasta asemalta lähdettyä Marjaniementiellä.
 
Käsittääkseni ainakin 99V ja M pysähtyivät ihan tarkoituksella sekä Itiksen purku- että lähtölaiturissa ja kumpikin pysäkki näkyy myös aikatauludatassa.

Tämä ei toiminut muutenkaan aivan kuin Strömsössä, kun purkulaiturissa ei lukenut, että se on sellainen, eikä aikatauludatassakaan mainittu tätä. Niinpä purkulaituriin juoksi paljon porukkaa bussin nähdessään ja nousi kyytiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:24 ----------

Vaikka bussit pysähtyivätkin vain metroasemaa sivuavilla pysäkeillä, olivat linja-autot selvästi hitaampia kuin metro. Yksi pahimmista viivyttäjistä oli kierros tukkoisella Itäkeskuksen metroasemalla. Pelkästään siihen tärväytyi usein viisi minuuttia.

Kierros oli nähdäkseni perusteltu, sillä keskustan suuntaan saatiin näin lähtemään kaikki bussit samalta pysäkiltä, linjalla 99V itään muut pysäkit olisivat sijoittuneet turhan syrjään suhteessa kaupunkirakenteeseen ja linjalla 99M itään kierros oli sinänsä turha, mutta ei pidentänyt matka-aikaa.

Sen sijaan linjan 99B kierrosta ja odottelua Herttoniemen metroasemalla länteen oli vaikea ymmärtää. Se pysähtyi aivan linjojen 99M ja 99V viereen mutta kyseiselle pysäkille päästäkseen piti bussin ajaa pitkä kierros Alepan edestä. Tämän jälkeen kuljettajalla oli keskimäärin 5 min pituinen tupakkatauko. Miksi? Olisivat mieluummin laittaneet bussin 510 lähtemään kyseiseltä laiturilta, kun sille kyseessä on päätepysäkki.

(Muutenkin 510 voisi lähteä kyseiseltä pysäkiltä, mutta myös pysähtyä Itäväylän rampilla, jolloin kuljettaja voisi ottaa matkustajat aikaisemmin kyytiin eikä vasta minuutti ennen lähtöä, mutta Itäväylää kulkevat bussit pysähtyisi samalla pysäkillä.)

Eikö "metroasema"-sanaa saatu leikattua pois Itäkeskuksen, Vuosaaren ym. kuulutuksista? Tuntui hölmöltä, kun kuulutettiin "metroasema", vaikka asemalta ei päässyt metroon, ja aseman liiketilatkin olivat kiinni.

Nuo auttaa toisaalta orientoitumaan, kun moni tietää metroasemien sijainnit, vaikka niiltä ei kulkisikaan liikennettä ja liiketilat olisi kiinni.

Oli hienoa matkustaa Nobinan uusilla runkolinjabusseilla korkeine selkänojineen jne. Pysäkkinäyttöihinkin oli päivitetty korvauslinjat. Runkolinjojen tapaan näytöllä näkyi seuraavan pysäkin nimen lisäksi myös sitä seuraavia pysäkkejä, vaihtomahdollisuudet, määränpää ym. Parempaa informaatiota, kuin itse metrossa.

Nuo oli kieltämättä hyviä sekä matkustusmukavuuden että informaation puolesta. Parempi palvelutaso kuin metrossa. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös