• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Rautatientorin metroaseman laituritasolla kokeillaan uudenlaisia opasteita

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HKL_Rautatientorin+pilotti+opaste+nettiin.jpg
Rautatientorin metroasemalla kokeillaan marraskuussa uudenlaisia opasteita, joilla ohjataan matkustajien liikkumista asemalaiturilla.
Metroaseman laitureille asennetaan uudet lattiatarrat, jotka opastavat junaan nousevia ja sieltä poistuvia.
Kyseessä on HKL:n ja HSL:n pilotti, joka kestää kaksi viikkoa, 1.–14.11.2021.
Kokeilun tarkoituksena on selvittää, minkälaisilla toimenpiteillä ja matkustajainformaatiolla liik-kumista asemalla ja junan ovilla olisi mahdollista sujuvoittaa. Uusilla opasteilla pyritään ohjaa-maan matkustajien jakautumista laiturialueelle ja nopeuttamaan matkustajien poistumista ja nousemista junista.
Opastuksen toimivuutta seurataan muun muassa asemalaiturilla tehtävillä matkustajien haastat-teluilla. Lattiatarroja asennetaan myöhemmin muillekin metroasemille, mikäli ne todetaan kokei-lussa toimiviksi.
Kokeilu ei vaikuta metron liikennöintiin Rautatientorin asemalla.
[h=2]Metron kapasiteettia parannetaan eri tavoin[/h]
Rautatientorin metroasemalla tehtävä kokeilu on osa HKL:n, HSL:n, Länsimetro oy:n ja Espoon kaupungin yhteishanketta, jonka tavoitteena on lisätä metron kapasiteettia ja luotettavuutta.

Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat, ja jossain vaiheessa ylittävät nykyjärjestelmän kapasiteetin. Keskeinen metron matkustajakapasi-teettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen.
Metron kapasiteettia pyritään lisäämään myös muilla keinoilla, esimerkiksi parantamalla matkus-tajainformaatiota asemilla. Tavoitteena on hyödyntää junien nykyistä kapasiteettia entistä pa-remmin ja muun muassa täyttää junat tasaisemmin.

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisestä on julkaistu yleissuunnitelma. Yleissuunnitelma (.pdf) on luettavana HKL:n verkkosivuilla.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Hong Kongissa huomasin että tällaiset toimivat erittäin hyvin:
image_2021-10-25_202358.jpg

Helsingissä noiden kanssa suurin ongelma on se että metrot eivät pysähdy tarpeeksi tarkasti samaan paikkaan. Jos se saataisiin korjattua (automatisointi tai sitten vain erityisen huomion kiinnittäminen pysähtymissijaintiin) niin nuo voisivat saada ihmiset pysymään sivussa ja väistämään metrosta ulos tulevia.
 
Vaikka Helsingissä metrot pysähtyvät kyllä aika tarkasti oikealle paikalle joka kerta, keskeinen ongelma on että eri metrojunatyypeissä ovet ovat hieman eri paikoissa.
 
Vaikka Helsingissä metrot pysähtyvät kyllä aika tarkasti oikealle paikalle joka kerta, keskeinen ongelma on että eri metrojunatyypeissä ovet ovat hieman eri paikoissa.
Tuokin on varmasti ongelma mutta sinun "aika tarkasti" taitaa tarkoittaa vähän eri asiaa kuin minun: nuo nuolet ovat käytännössä hyödyttömiä jos metro pysähtyy metrin liian aikaisin tai myöhään. Silloin odottavat ihmiset ovat suoraan ulos tulevan ihmisvirran edessä. Itse huomaan nämä pienet erot aika usein koska satun seisomaan aamumetrossa aina saman ovivälin kohdalla ja heiton huomaa helposti kun sijaintia vertaa eräisiin portaisiin. Muistaakseni Vuosaaren laituriovienkin kanssa oli ongelmia juuri tuossa pysähtymisessä vaikka olettaisin suurimpien ongelmien esiintyvän asemilla joilla metrot pysähtyvät ennen laiturin päätä.
 
Takaisin
Ylös