• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Raideliikenne tuo ennustettavuutta ja ympäristöhyötyjä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
artic_raitiovaunu_pysakilla.jpg
Kumpi kannattaa: raideliikenne vai sähköautoilu? Kokosimme yhteen raideliikenteen hyötyjä kaupunkikehitykselle ja ympäristölle.
Raitiotien rakentaminen vaatii pitkällistä suunnittelua ja liikennemuotona tarvitsee katutilaa toimiakseen. Tätä kautta raideliikenteen rakentaminen tuo kaupunkikehitykseen ennustettavuutta ja pysyvyyttä. Asumisen, työpaikkojen ja palvelujen keskittymiä kannattaa rakentaa raiteiden varrelle, sillä ratikkalinjat pysyvät, toisin kuin vaikkapa bussilinjat. Tämä näkyy parhaillaankin monella alueella esimerkiksi Raide-Jokerin jatkeen varrella, missä kaupunki kehittyy ja sen vetovoima kasvaa raideliikenteen ansiosta.
Liikennemuodon valinta vaikuttaa suuresti kaupungin maankäyttöön ja kaupunkikuvaan. Toimiva ja sujuva joukkoliikenne vähentää autoilun ja pysäköinnin tilantarvetta merkittävästi, kaupunkiympäristön viihtyisyyden paranemisesta puhumattakaan.
Pääkaupunkiseudun raideliikenne toimii kokonaan päästöttömällä sähköllä. Keskitetyssä ratkaisussa tämä on mahdollista, toisin kuin jokaisen yksilölliseen valintaan perustuvassa yksityisautoilussa. Ratikat saavat sähkönsä ajolangasta, jolloin säästytään myös sähköautojen akkuteollisuuden eettisiltä ja ympäristöongelmilta.
Raideliikenne myös vähentää kaupungin katupölyä. Katupölyn suurin aiheuttaja on nastarenkaat, jotka jauhavat asfalttia ja hiekoitushiekkaa hyvin hienojakoiseksi pölyksi. Vaikka raitiovaunut käyttävätkin liukkailla keleillä jarrutuksen apuna jarruhiekkaa, on sen merkitys tässä kokonaisuudessa hyvin vähäinen.
Raideliikenteellä on siis useita ympäristöhyötyjä, mutta myös kääntöpuolensa. Raideinfran rakentaminen on melko päästöintensiivistä, mikä HKL:nkin tekemän päästölaskennan tuloksissa näkyy. Rakennamme parhaillaan Hiilineutraali HKL -ohjelmaa, jossa etsimme alan parhaita ja innovatiivisimpia keinoja haasteen ratkaisemiseksi. Haluamme olla etunenässä kehittämässä koko infrarakennusalaa kohti päästöttömyyttä.



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Ottamatta kantaa minkään liikennemuodon puolesta tämän jutun ajoitus osui varsin lähelle Tekniikan Maailman julkaisemaa pikkukirjoitusta. TM:n toimittaja oli haastatellut HKL:n liikennöintiyksikön johtajaa, jonka moni tunnistanee varsinkin tämän foorumin moderaattorina. Raflaavien kirjoituksien tarkoituksena on tietenkin aikaansaada klikkauksia. Ja tietenkin keskustelua.
 
Takaisin
Ylös