Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5788

    oletus Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin

    Ensimmäinen sarjavalmisteinen nivelvaunuihin lisättävä matalalattiainen väliosa on valmistunut VIS:n tehtaalla Saksan Halberstadtissa. Roll-out tilaisuudessa viime viikolla puhunut HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kiitti hankkeen toimivuutta ja hyötyjä matkustajille.

    ”Helsingin noin 130 raitiovaunusta 42 on 1980-luvun alussa hankittuja, hyväkuntoisia, mutta korkealattiaisia vaunuja, joilla on käyttöikää vielä runsaasti. Nykypäivän sujuva kaupunkiliikenne vaatii kuitenkin ehdottomasti esteettömyyttä. Siksi lähdimme tutkimaan mahdollisuuksia uudistaa kalustoa.”

    ”Odotamme innolla uutta sarjaa uudistuneita vaunuja Helsingin kaupunkiliikenteeseen, jonka matkustajat arvostavat raitiovaunuja ja pitävät niitä osana kaupunkikuvaa – ja samalla osaavat vaatia laadukasta palvelua.”

    Nivelvaunuihin lisättävä matalalattiainen väliosa on HKL Raitioliikenteen omaa suunnittelua. Saksalainen Verkehrs Industrie Systeme GmbH (VIS) toimii alihankkijana joka rakentaa vaunun.

    Väliosa tuodaan Suomeen marraskuun loppupuolella, ja se liitetään nivelraitiovaunuun vielä tämän vuoden aikana. Ennen liittämistä Vallilan varikko kokoaa väliosalle telin. Nivelvaunu katkaistaan nivelestä, ja nivelvaunuun tehdään pieniä, väliosan vaatimia muutoksia. Tämän jälkeen matalalattiaosa liitetään vanhaan vaunuun nivelen kohdalle. Liittämiseen kuluu aikaa suunnitelmien mukaan noin 2-4 viikkoa.

    Ensi vuonna matalalattiaosia valmistuu VIS:n tehtaalta noin kahden viikon välein. Matalalattiainen väliosa lisätään seuraavien kahden vuoden aikana kaikkiin 42:een 1980-luvulla rakennettuun nivelraitiovaunuun.

    Helsingin liikenteessä matalalattiaosaa on testattu yhdellä vaunulla jo lähes kahden vuoden ajan. Koevaunusta saadut kokemukset ja matkustajapalautteet ovat olleet myönteisiä.

    Nivelraitiovaunujen muuttaminen osittain matalalattiaisiksi lisää esteettömyyttä kaupunkiliikenteessä ja sujuvoittaa kaikkien matkustajien liikkumista. Väliosan lattia on lähes pysäkin korkeudella, joten kulku vaunuun ja vaunusta pois on helppoa. Suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustusmukavuuteen, eri käyttäjäryhmien liikkumiseen vaunussa ja uuden vaunuosan yhteensopivuuteen alkuperäiseen vaunuun.

    Uusi väliosa kaksinkertaistaa tulevina vuosina HKL:n matalalattiaisen kaluston määrän: uuden vaunutyypin lisäksi HKL:llä on 40 kokonaan matalalattiaista raitiovaunua.


    Lisätietoa www.hkl.fi/ratikka > Kalusto



    Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 07.11.2008 kello 12:25. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. MLNRV3-hankinta
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 665
    Viimeisin viesti: 07.06.2017, 13:23
  2. Helsingin raitiovaunun raideleveys
    kirjoittanut padoz foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.01.2015, 19:28
  3. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05
  4. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05
  5. Paattisten ja Jäkärlän linjojen kilpailutus käyntiin
    kirjoittanut jltku foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.09.2007, 06:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •