• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Uusi kaupunkijuna ensiesittelyssä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen tulevista uusista kaupunkijunista ensimmäinen esiteltiin Helsingissä 17.12.

Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on tilannut sveitsiläiseltä Stadler Bussnang AG:ltä 32 matalalattiaista, neljästä moduulista muodostuvaa sähkömoottorijunaa, joista ensimmäinen on nyt saatu Suomeen. Junayksikkö on jo läpäissyt ensimmäiset viranomaistarkastukset ja sen koeajovaihe on alkamassa.

Ensimmäiset matkustajat pääsevät junan kyytiin loppuvuonna 2009. Ensimmäisenä junat otetaan käyttöön todennäköisesti Leppävaaran ja Martinlaakson radan liikenteessä. Kaikki junat ovat matkustajaliikenteessä vuonna 2014. Junia tarvitaan matkustajamäärien kasvun luomaan tarpeeseen sekä korvaamaan poistettavaa vanhaa kalustoa. Lisää junakalustoa tarvitaan aikanaan myös, kun Kehärata valmistuu ja sen myötä syntyy uusi kiskoyhteys Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille.

Stadlerin näille sähkömoottorijunille antama tuotemerkki Flirt tulee sanoista Fast Light Innovative Regional Train.

Stadlerin Flirt-junia on tilattu kaikkiaan yli 500 kappaletta ja niitä on jo käytössä noin 200, pääosin eri puolilla Eurooppaa. Juna on modifioitu raideleveydeltä ja tekniikaltaan niin, että se soveltuu Suomen rataverkkoon ja vaativiin sääolosuhteisiin. Stadler on käyttänyt modifiointityössä apuna myös suomalaista asiantuntemusta suunnittelun alusta alkaen.

Uudet kaupunkijunat parantavat merkittävästi pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkustusmukavuutta. Juna on helppopääsyinen myös apuvälineiden tai lastenvaunujen kanssa liikkuville, sillä se on pääosin matalalattiainen eikä eteistilojen ja matkustamojen välillä ole kulkua hidastavia väliovia. Avarat sisätilat ja niiden tarjoama liikkumavapaus antaa matkustajille mahdollisuuden myös löytää vapaana olevat istumapaikat nykyistä paremmin. Junan ulko-ovet on varustettu ilmaverhoilla. Lisäksi junissa on Suomessa ainutlaatuinen lämmön talteenottojärjestelmä.

Kaupunkijunat ovat ilmastoituja ja ne on varustettu aikaisempaa kehittyneemmillä sähköisillä näytöillä, jotka soveltuvat hyvin myös lentokenttäliikenteen informaatiotarpeisiin.

Uudet junat ovat nykyisin käytössä olevia junia pidempiä ja niihin mahtuu enemmän matkustajia. Uusi Sm5-junayksikkö on 75 metriä pitkä ja siinä on noin 260 istumapaikkaa sekä saman verran seisomapaikkoja. Pisimmillään liikenteeseen tulee kolmen junayksikön junia.



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös