• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Helsingin uudella itäisellä alueella liikennöi 1.1.2009 lähtien kaksi uutta bussilinjaa, linja 91 (Länsisalmi - Östersundom - Landbo) ja linja 93 (Östersundom – Landbo/Karhusaari) entisten linjojen lisäksi. Uudet linjat hoitavat alueen lähiliikennettä, kulkevat taajamien kautta ja kuljettavat pikkubusseilla matkustajia Uuden Porvoontien varteen Östersundomiin. Sieltä on vaihtoyhteydet Porvoon Liikenteen U-linjoilla keskustaan ja esimerkiksi Itäkeskuksen metroasemalle.

Uutta Porvoontietä kulkevat U-linjat 830, 835 ja 840 ajavat Kampin terminaaliin. Linjojen B-vuorojen päätepysäkki on Itäkeskuksen metroasemalla. U-linja 915 liikennöi Karhusaaren ja Nikkilän välillä.

Porvoon Liikenteen ja Suomen Turistiauton liikennöimät koululaisvuorot jatkavat vuodenvaihteen jälkeen samaan tapaan kuin syksyllä 2008. Porvoon Liikenteen linjan 915 (Karhusaari – Landbo – Nikkilä) lähtöajat ovat Karhusaaresta klo 7.15, 8.15 ja 9.15 sekä Nikkilästä klo 13.15, 14.15 ja 15.15. STA:n ajaman linjan (Landbo – Karhusaari – Itäkeskus) lähtöajat ovat Landbosta klo 7.25 ja 8.25 sekä Itäkeskuksesta klo 14.10 ja 15.10.

Sujuvasti matkakortilla
HKL tarjoaa alueen uusille helsinkiläisille matkakortin maksutta helmikuun loppuun asti. Matkakortti on edullisin ja kätevin tapa maksaa joukkoliikennematka. Matkakortille ladataan arvoa tai kautta, joilla voi maksaa Helsingin sisäisiä matkoja, seutumatkoja tai lähiseutu 3-matkoja. Kortteja ladataan muun muassa HKL:n asiakaspalvelupisteissä, metroasemien monilippuautomaateissa ja R-kioskeissa.

Matkakortteja saa henkilökohtaisina, jolloin kortille ladattu kausi on edullisempi kuin haltijakohtaisessa kortissa. Henkilökohtaisen matkakortin voi ostaa mistä tahansa pääkaupunkiseudun palvelupisteestä. Mikäli henkilökohtaisen kortin kadottaa, se voidaan löydettäessä tunnistaa ja sen voi saada takaisin palvelupisteestä. Henkilökohtaista korttia ei saa luovuttaa toisen käyttöön.

Haltijakohtaista matkakorttia voi käyttää useampi henkilö. Aikuiset ja lapset (7–16 v) tarvitsevat erilliset kortit, koska lasten ja aikuisten liput ovat erihintaisia. Kortin voi ostaa palvelupisteestä tai matkakorttitunnuksella merkitystä myyntipisteestä, kuten R-kioskista.

Liitosalueen asukkaat saavat ilmaisen matkakortin helmikuun 2009 loppuun asti Itäkeskuksen metroaseman asiakaspalvelupisteestä. Se on avoinna ma–pe klo 10 - 17.15. Mukaan tarvitaan virallinen kuvallinen henkilöllisyystodistus eli henkilökortti, ajokortti, passi tai Kela-kortti. Helmikuun jälkeen matkakortista peritään normaali 9 euron korttimaksu.

Kertalipuilla myös U-linjojen busseissa
Helsingin busseissa ja raitiovaunuissa kuljettajat myyvät kertalippuja. Ne kelpaavat vaihdettaessa myös Porvoon Liikenteen liikennöimissä U-linjojen busseissa 1.1.2009 lähtien, toisin kuin aiemmin ilmestyneessä Tervetuloa helsinkiläiseksi -palveluoppaassa kerrotaan. Kertalipuilla voi vaihtaa liitosalueen kautta kulkeville U-linjoille, mutta niitä ei voi ostaa U-linjojen busseista. U-linjojen kuljettajat myyvät ainoastaan Matkahuollon taksojen mukaisia kertalippuja. Niillä ei ole vaihto-oikeutta Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen.

Pysäkkivarustukset ovat vielä kesken
Uuden Porvoontien varrella käytetään edelleen olemassa olevia Tielaitoksen rakentamia pysäkkejä. Pienempien teiden varrelle on jo lisätty joitakin pysäkkimerkkejä lähinnä kääntöpaikoille, mutta Kappelitien, Talosaaren, Landbon ja Karhusaaren reiteillä bussin pysäyttäminen on sallittua pysäkkien ulkopuolellakin, jos pysähtyminen vain on turvallisuuden kannalta mahdollista. Pysäkkivarustukset täydentyvät vuoden 2009 aikana.


Linja 91 Länsisalmi - Östersundom - Landbo: Näytä liitetiedosto 413
Linja 93 Östersundom – Landbo/Karhusaari: Näytä liitetiedosto 414
U-linjat: Näytä liitetiedosto 415
Tästä löydät linjojen reittikartan: Näytä liitetiedosto 412



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL sanoi:
Helsingin busseissa ja raitiovaunuissa kuljettajat myyvät kertalippuja. Ne kelpaavat vaihdettaessa myös Porvoon Liikenteen liikennöimissä U-linjojen busseissa 1.1.2009 lähtien
Tämähän se on erityisen tyydyttävää. On nähty vaivaa neuvotella tällainen poikkeama matkustajien hyväksi! Nehän ovat sitten 1/2U-linjoja.
 
Uudesta U840-linjasta Helsinki-Östersundom-Söderkulla-Porvoo tulee entistä onnettomampi, kun se nyt toimii myös runkolinjana liitosalueilla. Kun liput halpenevat kilometritaksasta HKL:n sisäiseen hintatasoon, matkustajamäärät kasvavat.

U840 on edelleen ruuhka-aikojen ulkopuolella ja viikonloppuisin päälinja Porvooseen. Matka-aika sinne on viime vuosina hidastunut huimasti, ja hidastuu nyt entisestään nykyisestä 1:10 - 1:15 ajoajasta 54 kilometrin reitiltä.

Pidän itse asiassa hieman erikoisena, ettei linjaa 91 pääsääntöisesti jatkettu Mellunmäen metroasemalle, ja linjaa 93 Vuosaaren metroasemalle. Vaikuttaako tähän ratkaisuun jotkut koululaisjärjestelyt?
 
Uudesta U840-linjasta Helsinki-Östersundom-Söderkulla-Porvoo tulee entistä onnettomampi, kun se nyt toimii myös runkolinjana liitosalueilla. ...
Pidän itse asiassa hieman erikoisena, ettei linjaa 91 pääsääntöisesti jatkettu Mellunmäen metroasemalle, ja linjaa 93 Vuosaaren metroasemalle. Vaikuttaako tähän ratkaisuun jotkut koululaisjärjestelyt?

Nykytilanne johtunee kuitenkin siitä, ettei köyhällä kaupungilla ole varaa luoda "ylimääräistä" tarjontaa. Sopiihan tämä palvelutaso hyvin "Euroopan parhaaseen joukkoliikenteeseen".
 
Uudesta U840-linjasta Helsinki-Östersundom-Söderkulla-Porvoo tulee entistä onnettomampi, kun se nyt toimii myös runkolinjana liitosalueilla. Kun liput halpenevat kilometritaksasta HKL:n sisäiseen hintatasoon, matkustajamäärät kasvavat.

Tuolla liitosalueella asuu niin vähän ihmisiä, että he tuskin hidastuttavat porvoolaisten matkantekoa sen enempää kuin tähänkään asti. Luulisi jokaisen lisämatkustajan olevan vain myönteinen asia. Jatkossa todennäköisesti entistä useampi liitosalueen joukkoliikennematkustaja käyttää matkakorttia, mikä varmasti nopeuttaa rahastamista. Lisäksi liityntälinjoilta vaihtavien kertalippumatkustajien osalta kuljettaja käsittääkseni vain rekisteröi vaihdon yhtä YTV-kapulan nappia painamalla.

Siinä vaiheessa kun liitosalueen väkimäärä alkaa kasvaa, järjestää HKL sinne varmastikin tarpeellisen määrän joukkoliikennepalveluita. Nythän liitosalueen yli kävelymatkan päässä Uudesta Porvoontiestä olevat kylät saivat jokapäiväisen bussiliikenteen noin tunnin vuorovälillä, kun ennen vuodenvaihdetta tarjonta oli luokkaa muutama bussivuoro ja nekin lähinnä koulupäivisin.
 
Pidän itse asiassa hieman erikoisena, ettei linjaa 91 pääsääntöisesti jatkettu Mellunmäen metroasemalle, ja linjaa 93 Vuosaaren metroasemalle. Vaikuttaako tähän ratkaisuun jotkut koululaisjärjestelyt?
Jos kaikki 91:n ja 93:n vuorot lähtisivätkin metroasemilta, ei mitään ongelmaa vaihtojen kanssa olisi, koska metroja kuitenkin kulkee vähintään 10 minuutin välein ja metrot pysyvät paljon varmemmin aikataulussa kuin bussit. Tällä hetkellä 91:n ja 93:n aikataulut on suunniteltu huonosti. Tässä Östersundomin kohdalla aikataulut idän suuntaan. Joitain ohitusaikoja: 13:42 835, 14:10 93V, 14:12 840, 14:15 91, 14:47 840, 14:50 93. Tänään käydessäni alueeseen tutustumassa tulin Östersundomiin tuolla linjan 840 vuorolla, jonka ohitusaika Östersundomin kohdalla oli 14:12. Ehdin nähdä jonkun palvelulinjavuoron takavalot, eikä olisi ollut minkäänlaista mahdollisuutta nousta siihen kyytiin. Käyskentelin Östersundomissa nelisenkymmentä minuuttia ja jatkoin sitten matkaa Landbohon 14:50 linjalla 93. En nähnyt Helsingistä tulevaa U-linjan vuoroa. Lähdettyäni Landbosta takaisin linjan 91 vuorolla kiukkuinen nainen nousi kyytiin kysymään aikatauluista ja valittamaan sitä, että joutui kävelemään Landbohon Itäväylän varrelta, kun jatkoyhteys ei toiminut. Toivottavasti jotain muutoksia tehdään noihin aikatauluihin pikaisesti.
 
Ehdin nähdä jonkun palvelulinjavuoron takavalot, eikä olisi ollut minkäänlaista mahdollisuutta nousta siihen kyytiin. Käyskentelin Östersundomissa nelisenkymmentä minuuttia ja jatkoin sitten matkaa Landbohon 14:50 linjalla 93. En nähnyt Helsingistä tulevaa U-linjan vuoroa. Lähdettyäni Landbosta takaisin linjan 91 vuorolla kiukkuinen nainen nousi kyytiin kysymään aikatauluista ja valittamaan sitä, että joutui kävelemään Landbohon Itäväylän varrelta, kun jatkoyhteys ei toiminut.

Tällainen "palvelu" varmasti houkuttelee yleensä autolla matkustavan ihmisen jatkossakin matkustamaan henkilöautolla. Sen epäonnistuneen vaihdon aikana kun kerkiää autolla käymään lähes edestakaisin keskustassa. On toki hyvä, että on sentään jotain liikennettä, mutta sen jonkin liikenteen vaihdot voisi kyllä tehdä järkevämmiksi.
 
Tuolla liitosalueella asuu niin vähän ihmisiä, että he tuskin hidastuttavat porvoolaisten matkantekoa sen enempää kuin tähänkään asti. Luulisi jokaisen lisämatkustajan olevan vain myönteinen asia.

No näinhän kuvittelisi. Loppupäässä (eli Porvoossa) U840-linjasta kuitenkin tulee muutamankin lisäpysähtymisen myötä niin mahdottoman hidas maitolavalinja, että ei ole enää mielekästä käyttää sitä päästä päähän. Tästä syystä esim. meidän taloudessa pendelöinti Porvoo-Kulosaari siirtyy yhä useammin ruuhka-aikoina henkilöautoon, joka on n. 45 min nopeampi. Toisaalta Porvoon suunnan liikennöitsijät ovat hakemassa lisävuoroja moottoritieltä arkisin klo 6-18, mutta sekään ei paranna Itäväylä-Sipoo-Porvoo-akselin työpaikkapendelöintiä.

Sinänsä olen kyllä "liitoslaisten" puolesta iloinen alueen uusista 91/93-liikenneratkaisuista, kunhan niitä vielä vähän justeerataan.
 
Toisaalta Porvoon suunnan liikennöitsijät ovat hakemassa lisävuoroja moottoritieltä arkisin klo 6-18, mutta sekään ei paranna Itäväylä-Sipoo-Porvoo-akselin työpaikkapendelöintiä.

Koska nämä lisävuorot ovat tulossa? Yksi vaihtoehtohan on käyttää Porvoosta Savonlinjan pikavuoroa jonnekin päin Itäväylää ja kävellä tai vaihtaa paikallisbussiin. Näissä Savonlinjan pikavuoroissa kun käytetään sitä vakiovuorotaksaa, mitä olen kuullut. Liikenteen päätarve taitanee olla Helsingin kantakaupunki ja sitä päätarvetta nämä uudet moottoritievuorot palvelevat mainiosti. Itäväylällä sellainen kysyntä, joka tapahtuu näiden pikavuoropysäkkien (Herttoniemi, Itäkeskus, Mellunmäki) ulkopuolella ja on vielä aikataulukriittistä työmatkaliikennettä, taitaa olla aika vähäistä?

Kehyskunnat ovat kyllä yleensäkin ottaen vaikeita joukkoliikenteen kannalta. Asutus on kehyskunnissa hajallaan, samaten matkojen kohteet pk-seudulla. Matka-ajat kasvavat kipurajoille jo pelkästään henkilöautolla ruuhka-ajan ulkopuolella. Ei julkinen liikenne kykene kilpailemaan näin vaikeassa tilanteessa. Pääkaupunkiseudun satelliittina toimiva kehyskuntajärjestelmä on kelvoton pidemmällä aikavälillä, kun ei niitä moottoriteiden kaistojakaan voida loputtomiin lisätä. Ainoa ratkaisu on tiivistää pääkaupunkiseutua ja lisätä työpaikkaomavaraisuutta kehyskunnissa, jotta näitä ylipitkiä työmatkoja ei tarvita.
 
Koska nämä lisävuorot ovat tulossa?
Porvoon Liikenne oli toivonut saavansa luvat jo tämän vuoden alusta, mutta asia meni perinteisesti aikatauluriidaksi Savonlinjan kanssa. Samalla Porvoon Liikenne olisi tiettävästi vähentämässä vuoroja nykyisellä, jo mainitulla U840-reitillä, jota myös liikennöivät Pukkilan L, Pohjolan L ja Savonlinja, tosin ilman YTV-sopimusta.
 
No ei laki mitenkään edellytä mitään aikataulukokouksia ja LAL:n kannan kuulemisia. Reippaasti kansan kulkumahdollisuuksia, kun ne vieläpä eivät aiheuta yhteiskunnalle lisäkustannuksia, parantaville muutoksille pitäisi sanoa "kyllä". Miten ihmeessä joukkoliikennepalveluun voi olla vieläkin vaikuttavana tekijänä se, ajaako samaa väliä 1 vai 15 liikennöitsijää?

Koko liikennelupajärjestelmä nykymuodossa on aivan pimeä. Sinänsä laki ei aseta juuri vaatimuksia ja niidenkin tulkinta on hyvin tapauskohtaista. Silti homma menee ihan kuin vuonna -72.

Sääli, että luvanvaraisen henkilöliikenteen yhteiskunnallinen kokonaismerkitys on painunut niin nollatasolle, että viranomaisten omaksuma "tehdään niinkuin ennenkin" -asenne saa bussifirmojen klubin lobbaamana edelleen täyden yleisen hyväksynnän.
 
Koska nämä lisävuorot ovat tulossa?

Kuten edellä jo sanottiin, lisävuorot viivästyivät, kun niitä haki sekä Porvoon Liikenne, että Savonlinja. Vaikka hakemukset ovatkin erilaiset, niin niissä on myös useita päällekkäisiä vuoroja ja molemmille ei matkustajia riitä. Samaan vuorotarjonnan muutospakettiin on nyt sisällytetty myös aiemmin haettuja Kotka - (Loviisa - Porvoo) - Helsinki -pikavuorojen aikataulumuutoksia ja tarjonnan lisäyksiä. Muutosten tarkoituksena on luoda tasavälinen tarjonta reitille.

Liikennöitsijät ovat aloittaneet LAL:n johdolla neuvottelut, joissa yrittävät päästä sopimukseen kokonaispaketista. Kuulemieni huhujen mukaan neuvotteluissa myös mt 170 ajavien vuorojen aikatauluihin ja liikennöitsijöihin on tulossa muutoksia, jotta autokierrot saadaan toimimaan tehokkaasti.

Jos liikennöitsijät eivät pääse sopuun, niin lääninhallituksellahan on toimivaltansa perusteella oikeus jakaa haetut luvat haluamallaan tavalla. Käytännössä tämä johtaisi jokaisen liikennöitsijän kannalta huonoon ratkaisuun, kun autokiertoja ei voitaisi ottaa huomioon. Voisi kuvitella, että kaikkien on järkeävää pyrkiä neuvotteluratkaisuun ja se saadaan nopeasti aikaan.
 
Takaisin
Ylös