• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Kampanja muistuttaa huomaavaisesta kännykän käytöstä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Älä kailota -kampanja, joka muistuttaa jälleen matkapuhelimen huomaavaisesta käytöstä erityisesti julkisissa liikennevälineissä. Matkapuhelimen käyttö on tärkeä osa suomalaisten arkea, eikä sitä haluta kieltää eikä paheksua. On kuitenkin tärkeää ottaa muut ihmiset huomioon puhelinta käytettäessä. Huomaavaisuus lisää myös matkustusmukavuutta.

Älä kailota -kampanja sai hyvän vastaanoton vuosi sitten, jolloin se järjestettiin ensimmäistä kertaa. Kampanjasta keskusteltiin laajasti niin mediassa kuin kännykänkäyttäjien keskuudessa.

Kampanjan tavoitteena on saada kansalaiset miettimään, mitä ja missä he puhelimeensa puhuvat sekä herättää julkista keskustelua matkapuhelimen käytöstä yleisillä paikoilla. Yksityisasioista ja liikesalaisuuksista puhuminen sekä kovaan ääneen kailottaminen ovat asioita, joihin erityisesti halutaan vaikuttaa. Matkapuhelimen huomaavainen käyttö on osa hyviä tapoja.

Tehtyjen kyselyjen mukaan joukkoliikenteen käyttäjiä häiritsee eniten puhuminen kovalla äänellä sekä kovat soitto- tai näppäilyäänet. Häiritsevinä pidetään myös pitkiä puheluita, joissa puidaan henkilökohtaisia terveys- tai ihmissuhdeasioita tai luottamuksellisia työasioita. Myös ruokoton kielenkäyttö ärsyttää. Sen sijaan lyhyet asiointipuhelut eivät häiritse.

Kampanja näkyy tammikuun aikana pääasiassa pääkaupunkiseudulla julkisten kulkuvälineiden, kuten metron, raitiovaunujen, linja-autojen ja junien sisätiloissa sekä pysäkeillä. Äläkailota.fi-sivustolla julkaistaan maanantaina 5.1.2009 uusi valppauspeli, jonka tarkoituksena on tehdä kännykkäetiketti tutuksi havaitsemalla bussissa istuvien häiritsevät kailotukset.

Kampanjan vaikutuksista matkapuhelimen käyttöön julkisissa liikennevälineissä tehdään seurantatutkimus kampanja-aikana. Tulokset julkaistaan helmikuussa.

Älä kailota -kampanja voitti Outdoor Champions 2007 -ulkomainoskilpailun pääpalkinnon, ja lisäksi yleisö äänesti mainokset omiksi suosikeikseen. Kampanja sai myös Tapaseuran Vuoden Tapateko 2008 -tunnustuksen.

Kampanjan fiksun kännykänkäytön puolesta järjestävät DNA, Elisa, HKL Helsingin kaupungin liikennelaitos, Liikenne- ja viestintäministeriö, Linja-autoliitto, Ratahallintokeskus, Suomen Taksiliitto, TeliaSonera, VR, YTV ja Viestintävirasto.



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös