• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Linjalle 52A lisälähtöjä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Linjan 52A Malmi - Oulunkylä - Munkkivuori aikataulut muuttuvat maanantaina 2.3.2009. Linjalle on lisätty lähtöjä suuren matkustajamäärän vuoksi.

Tämän lisäksi aamun ensimmäistä lähtöä Malmilta on aikaistettu. Ensimmäinen lähtö uuden aikataulun mukaan on klo 6.30 (aiemmin klo 6.48).



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Hyvin mahdollista. Koska mielestäni reittioppaasta on erittäin hankala kaivaa esiin vain jonkun tietyn linjan aikataulua jonkun tietyn päivän jälkeen, niin minkälaisesta muutoksesta on kyse, eli kuinka paljon tulee per tunti tai per päivä lisää lähtöjä?

52V oli aikamoinen kummajainen. Sitä liikennöitiin muistaakseni tanskalaisella romukalustolla, jossa oli teksti "ajattele poikittain" tms..
Aika erikoista, että ensin se perustetaan, perustettaessa sille löytyy vankat perusteet, lautakunta hyväksyy sen ja sitten sillä ei olekaan kysyntää. Eikö HKL:n palveluksessa ole ihmisiä, jotka osaisivat laskea tuon vertaa.
 
Hyvin mahdollista. Koska mielestäni reittioppaasta on erittäin hankala kaivaa esiin vain jonkun tietyn linjan aikataulua jonkun tietyn päivän jälkeen, niin minkälaisesta muutoksesta on kyse, eli kuinka paljon tulee per tunti tai per päivä lisää lähtöjä?

52V oli aikamoinen kummajainen. Sitä liikennöitiin muistaakseni tanskalaisella romukalustolla, jossa oli teksti "ajattele poikittain" tms..
Aika erikoista, että ensin se perustetaan, perustettaessa sille löytyy vankat perusteet, lautakunta hyväksyy sen ja sitten sillä ei olekaan kysyntää. Eikö HKL:n palveluksessa ole ihmisiä, jotka osaisivat laskea tuon vertaa.

Olisi pitänyt jatkaa linja 52V itäkeskukseen, silloin olisin käyttänyt sitä. Samalla tavalla linja h57...:icon_frown:
 
Eikö HKL:n palveluksessa ole ihmisiä, jotka osaisivat laskea tuon vertaa.

Sitä mäkin kovasti ihmettelin, koska mielestäni kuka tahansa mistään mitään ymmärtävä tajusi heti, ettei tuollaisella linjalla voi olla minkäänlaista tulevaisuutta jokerin tukilinjana. Täysin kuolleena syntynyt. Mutta hyvä sentään, että se uskallettiin kuopata toisin kuin vaikka h53, joka on totaalisen turha ilmestys, mutta siellä se vaan surraa tyhjänä päivät pitkät.
 
Olisi pitänyt jatkaa linja 52V itäkeskukseen, silloin olisin käyttänyt sitä. Samalla tavalla linja h57...:icon_frown:
Just näin! Toki Viikki tarvitsee omansa. Mutta 57:lla oli Itiksessä vankka käyttäjäkunta (kuten minä
smileymania.at_20638.gif
).
Esmes Koskelan sairaalaan ja takaisin pääsivät täältä idästä niin työntekijät, asiakkaat kuin vieraat yhtä vaihtoa vähemmällä.
 
Niinpä. Oli todella typerää katkaista h57 Viikkiin ja myöhemmin sitten siirtää se Latokartanoon. 57:lla nimittäin oli selkeästi käyttäjäkuntaa itäänkin. Itsekin pystyisin välttämään joka arkipäivä kaksi turhaa vaihtoa, jos 57 kulkisi niinkuin ennen. Jos Latokartanoon on pakko mennä useita linjoja, ne voisi varmaan järjestellä niin, että 57 voisi kulkea Itäkeskukseen. Kuten tiedetään, jokerilla yksikin kuormitusta jakava (ja suoria yhteyksiä luova) linja ei ole pahitteeksi, jos se ei ole huonosti palveleva, kuten 52V.
 
h57:n liikennöinti Latokartanoon perustunee siihen, että kyseisellä siirrolla haluttiin karsia päällekkäisiä yhteyksiä Jokerin kanssa. No, tällä ratkaisulla säästynee myös jokunen autopäivä ainakin ruuhkasta - onhan Viikistä Latokartanon päätteelle lyhyempi matka kuin Itäkeskukseen.

HKL:n linjastosuunnitelmissahan oli suunnitteilla jatkaa h57 Latokartanosta Kontulaan, kun liittymä Latokartanosta Kehä 1:lle/Kivikkoon valmistuu (parin vuoden päästä?). Minusta tämä tuntuu paljon paremmalta ratkaisulta kuin liikennöinti Itäkeskukseen, sillä se avaisi taas uuden poikittaisyhteyden ja liittäisi Kontulan paremmin Jokerin ja muiden poikittaislinjojen vaikutuspiiriin.
 
h57:n liikennöinti Latokartanoon perustunee siihen, että kyseisellä siirrolla haluttiin karsia päällekkäisiä yhteyksiä Jokerin kanssa. No, tällä ratkaisulla säästynee myös jokunen autopäivä ainakin ruuhkasta - onhan Viikistä Latokartanon päätteelle lyhyempi matka kuin Itäkeskukseen.

HKL:n linjastosuunnitelmissahan oli suunnitteilla jatkaa h57 Latokartanosta Kontulaan, kun liittymä Latokartanosta Kehä 1:lle/Kivikkoon valmistuu (parin vuoden päästä?). Minusta tämä tuntuu paljon paremmalta ratkaisulta kuin liikennöinti Itäkeskukseen, sillä se avaisi taas uuden poikittaisyhteyden ja liittäisi Kontulan paremmin Jokerin ja muiden poikittaislinjojen vaikutuspiiriin.

Jos vielä saadaan se kulkemaan sunnuntaisin niin olisi munkkiniemestä linja joka menee itä helsinkiin suoraan. (Linja h58 ei liikennöi sunnuntaisin)

Ja linjalla h58 menee kuintenkin 40-50min munkkiniemestä-itäkeskukseen, mutta h57 menisi silloin noin 30min kontulaan. Hyvä juttu jos se toteuteutetaan! :smile:
 
h52V:n osalta korjaan lausuntoani vielä sen verran, että itse en ollut alunperin vakuuttunut sen tarpeettomuudesta tai tarpeellisuudesta. Minulla ei ollut ennakkokäsitystä asiasta. Pointtini oli se, että luulisi suunnitteluyksikössä olevan enemmän tietoa. h52v oli siis virhearvio ja olisi mielenkiintoista tietää, miten arvio voi mennä noin pieleen. Itikseen asti olisi toki auttanut.
 
Niinpä. Oli todella typerää katkaista h57 Viikkiin ja myöhemmin sitten siirtää se Latokartanoon. 57:lla nimittäin oli selkeästi käyttäjäkuntaa itäänkin. Itsekin pystyisin välttämään joka arkipäivä kaksi turhaa vaihtoa, jos 57 kulkisi niinkuin ennen. Jos Latokartanoon on pakko mennä useita linjoja, ne voisi varmaan järjestellä niin, että 57 voisi kulkea Itäkeskukseen. Kuten tiedetään, jokerilla yksikin kuormitusta jakava (ja suoria yhteyksiä luova) linja ei ole pahitteeksi, jos se ei ole huonosti palveleva, kuten 52V.

Mieluummin luotaisiin Jokerista poikkeavia linjoja, kuten 52A, jotta saataisiin monipuolisuutta poikittaisyhteyksiin. Jokerille vaihdetaan paljon. Näitä apulinjoja luomalla vaihtaminen vähenee. Ei Jokerin reittiä tarvitse matkia, sillä eivät ne matkustajat reitin varrelta tule suureksi osaksi, vaan vaihtavat jostain muualta. Jos voitaisiin luoda reittejä täältä "jostain muualta" "jonnekin muualle", niin ihmiset pääsisivät suorempaa kuin Jokerilla. Kyllä Jokerille varmasti väkeä riittää apulinjoista huolimatta.

h52v oli siis virhearvio ja olisi mielenkiintoista tietää, miten arvio voi mennä noin pieleen. Itikseen asti olisi toki auttanut.

Olisiko kyse siitä aiemmin puhutusta asiasta, että joukkoliikenne ei ole ollut muodikas ala 1970-luvun jälkeen ja sitä suunnittelemaan ei ole saatu taitavimpia ihmisiä, vaan sinne ovat menneet viime vuosikymmeninä ne insinöörit, jotka eivät ole muualle päässeet. Vasemmalla kädellä tai taitamattomasti kun suunnittelee, niin ei hyvä seuraa. Voi toki olla kyse siitäkin, että poliittiset päättäjät vastustavat järkeviä linjastopäätöksiä, koska tuttu linja vaihtaisi reittiä. Kun heikosti kuormitettuja linjoja (53, 74, 75A jne.) ei voi lakkauttaa ja korvata järkevämmillä yhteyksillä, niin linjasto alkaa muistuttaa sillisalaattia ja voimavaroja ei saada olennaisemmille yhteysväleille.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten taas toisaalta. Mitäpä vaihdoista (tervejalkaiset), kunhan ne edes toimisivat ns saumattomasti.

Niinpä, ei vaihtaminen ole sinäänsä huono asia, mutta sen toimimattomuus on. Kun vaihtojen toimivuutta ei ole juuri missään ajateltu, sen seurauksena tulee lähes poikkeuksetta turhaa odottamista, mikä aiheuttaa naamanvääntymistä. Siksi olisi hiljalleen aika ihan oikeasti tehdä asialle jotain. Aina ei tietenkään kaikkialta pääse kaikkialle sujuvasti, mutta kun perusyhteydetkin tökkivät, on suunnittelussa kehittämisen varaa.
 
Takaisin
Ylös