• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Linjat 4 ja 4T korvataan busseilla viikonloppuna

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Raitioliikenne Katajanokalle korvataan busseilla perjantaista 13.3. klo 18 alkaen sunnuntaihin 15.3. liikenteen päättymiseen asti. Linjat 4 ja 4T ajavat Aleksanterinkadulta Kauppatorille, jossa matkustajat vaihtavat linjatunnuksin 4X (Kauppatori – Merisotilaantori) ja 4T (Kauppatori – Katajanokan terminaali) liikennöiviin busseihin.

Bussit lähtevät Kauppatorilta raitiolinjan 1 pysäkiltä ja ajavat Pohjoisesplanadin ja Katajanokanlaiturin kautta Satamakadulle ja edelleen linjan 4/4T reitille. Katajanokalta keskustaan bussit ajavat raitiolinjojen reittiä Aleksanterinkadulle ja Unioninkadun kautta Kauppatorille, jossa on vaihtomahdollisuus raitiovaunuihin.

Bussit noudattavat raitioliikenteen vuoroväliä ja ne käyttävät reitin varren raitiovaunupysäkkejä mahdollisuuksien mukaan. Katajanokalle ajettaessa raitiolinjojen 4 ja 4T pysäkeistä jää pois käytöstä Ritarihuoneen pysäkki Aleksanterinkadulla.

Poikkeusjärjestely johtuu Helsingin Energian kaukojäähdytystyöstä Kanavakadulla.


Kartta bussien reiteistä (pdf): Näytä liitetiedosto 454



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miksiköhän tätäkään ei voinut suunnitella siten, että bussit lähtevät vasta kun väki ehtii purkautua raitiovaunusta bussipysäkille. Useampaan otteeseen tuli todistettua viikonlopun aikana, että bussi karautti liikkeelle tyhjänä samalla hetkellä kun väki alkoi jalkautua raitiovaunusta Kauppatorin pysäkille. Suurin osa matkustajista ei vaivautunut odottelemaan 10 minuuttia seuraavaa patajäistä bussikuskia, vaan siirtyi kitkerien kommenttien jälkeen jalkapatikkaan loppumatkaksi. Perjantai-iltana bussit pööpöilivät Kauppatorilla milloin missäkin, pääasiassa siten että halvaannuttivat kaiken normaalinkin raitioliikenteen alueella jököttämällä kiskojen päällä. Lauantai-illan viimeiselle lähdölle Saunalahdentieltä klo 1.12 ei tarjottu enää ollenkaan bussivaihtoa Katajanokalle, vaan autot huristelivat tyynesti sisävalot pimeinä pois.
 
Sunnuntaina tuli todistettua m/s Gabriellan saapumisen ja m/s Viking Xprss:in lähtemisen aikaan aamupäivällä, ettei bussien kapasiteetti ollut riittävä välillä Kauppatori-Katajanokka. Parikin linjan 4T raitiovaunua kerkesi tulemaan Kauppatorille ennen kuin linjan 4T bussi saapui paikalle. "Onneksi" osa matkustajista jatkoi matkaansa jalan Kauppatorilta - muuten olisi Carrus Cityyn ollut tunkua enemmän kuin tarpeeksi. Kun tulin takaisin Katajanokalta bussilla 4X, niin siihenkin tuli laivalta saapuneita matkustajia. Laivamatkustajat matkatavaroineen olisivat mahtuneet huomattavasti paremmin raitiovaunuun. Lisäksi ongelmaa tuotti se, ettei bussissa ollut matkakortin lukulaitetta jokaisella ovella: osa matkustajista joutui bussimatkan aikana luovimaan itsensä etuovelle matkakortin lukulaitteen luokse.

Miksi muuten noita Carrus City - Volvo B10M -busseja käytetään niin usein näissä raitiovaunua korvaavissa bussiyhteyksissä? Omasta mielestäni M-B O405N2, Carrus City U - Volvo B10L, Scania OmniCity tai Volvo 7000 voisivat olla luontevampia, kun ihan jokaisella ovella ei ole kahta rappusta. No, onhan NrII -vaunuissakin kaksi rappusta jokaisella ovella, mutta...
 
Sunnuntai-iltana n. klo 21.30 oli yksi näistä kahdesta bussista hyytynyt Kauppatorin pysäkille, joten toinen ajoi "non-stoppia" Merisotilaantorin ja Kauppatorin väliä.
 
Takaisin
Ylös