• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Helsinki jälleen Best-liikennevertailun kärkeä

Mainittakoon nyt vielä yksi aika hauska juttu omasta elämästani: en ole vielä tähään päivään mennessä (kohta 40v) tarvinnut nimenomaan raitiovaunua liikkumiseeni Helsingissä ollenkaan...

Olet kuitenkin ehkä matkustanut Helsingin sporalla?
 
Laitetaan nyt toinenkin, anekdootinomainen: täysi mahdottomuus käyttää 70T:tä Vallilasta keskustaan päin. Vuoroväli on 15 minuuttia ja aikataulut heittävät +/- 5 minuuttia.

Ihmisiä on erilaisia, minä en kiinnittäisi mitään huomiota 5 min heittoon. Jos elämäni olisi viidestä minuutista kiinni vetäisin itseni jo jojoon. Vartti onkin jo eri juttu.
 
Ihmisiä on erilaisia, minä en kiinnittäisi mitään huomiota 5 min heittoon. Jos elämäni olisi viidestä minuutista kiinni vetäisin itseni jo jojoon. Vartti onkin jo eri juttu.
Jojoon sitten kaupungin joukkoliikennejohto, joka on vuosikausia selittänyt vuorovälin tiheyden olevan tärkeä yli kaiken muun. Paitsi liityntäliikenteessä, esikaupunkien bussiliikenteessä ylipäätään tai keskustankaan bussiliikenteessä.

Elmon mainitsema 15 min vuoroväli ja +/- 5 min täsmällisyys tarkoittaa käytännössä sitä, että voit joutua ihmettelemään pysäkillä 24 minuuttia. Siis se vuoro, jolla aioit mennä, menikin jo ennakkoon ja seuraava tulee sitten vasta 5 min myöhemmin kuin piti.

Eihän se elämä tietenkään ole 24 minuutistakaan kiinni, mutta näistä syistä ihmiset ajavat mieluummin autolla.

Antero
 
Mainittakoon nyt vielä yksi aika hauska juttu omasta elämästani: en ole vielä tähään päivään mennessä (kohta 40v) tarvinnut nimenomaan raitiovaunua liikkumiseeni Helsingissä ollenkaan...
Minusta tämä kokemuksesi juuri kertoo siitä, miten joukkoliikenne täällä on surkeata kuten Vesa kirjoitti.

Jos et ”tarvitse” raitiovaunua, mutta kuitenkin liikut käyttäen joukkoliikennettä, silloinhan sinulle ei tarjota sitä, mitä tarvitset. Ja jos sen tarpeen täyttää ratikan kanssa kilpaa ajava bussi, joukkoliikenne on järjestetty sekä typerästi että epätaloudellisesti. Molempia on se, että ajetaan rinnakkain ja päällekkäin kahdenlaista joukkoliikennepalvelua, kun yksikin riittää.

Kaupunkilainen voi tietenkin olla tyytyväinen ja vastata kehuilla BEST-tutkimukseen, jos hän tekee samoin kuin sinä (Onpa meillä hyvä joukkokiikenne, kun bussilla pääsee nopeasti kun raitiovaunut seisovat liikennevaloissa!). Se ei tee järjestelystä kuitenkaan parempaa kuin monissa muissa kaupungeissa, joissa ratikan kanssa ei aja kilpaa bussi, ja se ratikka on joka tapauksessa bussia nopeampi.

Antero
 
Olet kuitenkin ehkä matkustanut Helsingin sporalla?
Totta puhuen, olenhan minäkin sporalla matkustellut aina joskus, mutta asuinkaupunginosani Helsingissä ovat aina olleet sellaisia, johon ei sporaliikennettä ole ollut tai sellainen on ollut kaukana (Laru, Reimarla, Itä-Pasila ja Koskela). Tosin Koskelassa asuin aivan raitiovaunuvarikon vieressa ja aina joskus tuli kuljettua kotiin linjan 3B viimeisillä halliin tulevilla vuoroille. Lukioaikana käytin myos linja 8, joten sen kolmen vuoden aikana tuli jopa hetkellinen todellinen tarve raitiolinjalle.

Myöhemmin tyoelämässäni olen sitten toiminut jopa raitioliikenteen LOK:issa liikenteenohjaajana. HKL-Bussiliikenteen aikana raitioliikenteen liikenteenjohto näet siirtyi joka ilta Varhan varikon hoidettavaksi Töölön LOK:in lopettaessa klo 22 (pe-la 23). Olen pistänyt ratikoita poikkeusreiteillekin useita kertoja mm. Aleksilla olleen ajojohtovaurion aikana ja täytyy muuten antaa kiitosta niille kokeneille raitioliikenteen ammattilaisille, jotka hoitivat homman todella mallikkaasti silloin vuonna 2001. Esim. nelosen yövaunukuskit osasivat ihan oma-alotteisesti määritellä parhaimman poikkeusreitin tuolloin ja minä vain pistin sen täytäntöön. Nythän tuon raitioliikenteen liikenteenohjauksen hoitaa iltaisin HKL-Metroliikenteen työnjohto.
 
Kaupunkilainen voi tietenkin olla tyytyväinen ja vastata kehuilla BEST-tutkimukseen, jos hän tekee samoin kuin sinä
Mä en koskaan ole vastannut mihinkään BEST-tutkimukseen. Tunnen itseni hieman jääviksi, kun olen ollut lähes koko aikuisikäni (vuodesta 1991 lähtien) mukana tekemässä sitä "parasta joukkoliikennettä" ;).
 
Kaupunkilainen voi tietenkin olla tyytyväinen ja vastata kehuilla BEST-tutkimukseen, jos hän tekee samoin kuin sinä (Onpa meillä hyvä joukkokiikenne, kun bussilla pääsee nopeasti kun raitiovaunut seisovat liikennevaloissa!). Se ei tee järjestelystä kuitenkaan parempaa kuin monissa muissa kaupungeissa, joissa ratikan kanssa ei aja kilpaa bussi, ja se ratikka on joka tapauksessa bussia nopeampi.

Minä käytän lähes päivittäin ratikoita ja silti olen tyytyväinen Helsingin liikenteen palvelutasoon. Palvelutaso parani rutkasti sen jälkeen kun kolmosen uudelleen linjaaminen lisäsi mukavasti lähipysäkeiltä rautatieasemalle vieviä reittejä. Nyt kotiin pääsee rautatieasemalta 3-4 minuutin vuorovälillä(3B, 3T ja 6) ja rautatieasemankin suuntaan menee aina joku ratikka.

Olisikohan niin, että osa joukkoliikenteeseen tyytymättömistä asuu syrjässä, esimerkiksi omakotitaloalueilla tai pientaloalueilla, johon menee bussi silloin tällöin ja ihmettelevät, miksi kotiovelta ei mene ratikkaa edes kymmenen minuutin välein. Jos kärsii tuollaisesta ongelmasta voi miettiä, onko kyseessä joukkoliikenneongelma vai onko vaan valinnut asuinpaikkansa joukkoliikenteen kannalta epäkäytännölliseltä alueelta.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan niin, että osa joukkoliikenteeseen tyytymättömistä asuu syrjässä, esimerkiksi omakotitaloalueilla tai pientaloalueilla, johon menee bussi silloin tällöin ja ihmettelevät, miksi kotiovelta ei mene ratikkaa edes kymmenen minuutin välein. Jos kärsii tuollaisesta ongelmasta voi miettiä, onko kyseessä joukkoliikenneongelma vai onko vaan valinnut asuinpaikkansa epäkäytännölliseltä alueelta.
Tilastojen mukaan 2/3 on tyytymättömiä joukkoliikenteeseen ja ajaa autolla. Tyytymättömiä on enemmän kuin huonosti palveltuja omakotialueita. Varmaankin osa tyytymättömistä asuu omakotialueilla, joissa ei ole raitioliikennettä 10 min. välein, kun sellaista 10 minuutin raitio-omakotialuetta ei muualla Helsingissä olekaan kuin Käpylässä. Ja sieltäkin se halutaan pois – varmaan palvelun parantamisen merkeissä. :)

Omakotialueella asumisesta huolimatta käytän joukkoliikennettä eniten muualla kuin omakotialueella, ja näen ne ongelmat muussa kuin 20 min välein epäsäännöllisesti kulkevassa omassa liityntäbussissa. Eniten laatuongelmia on siellä, missä joukkoliikenteen palvelu on tiheintä, eli kantakaupungissa. Siellä täkäläinen joukkoliikenne poikkeaa eniten kaupungeista, joissa on Euroopan parasta joukkoliikennettä.

Antero
 
Omasta työkokemuksestani tiedän sen, että kun lähden Elielinaukiolta bussilla ajamaan Manskua pitkin pohjoiseen niin olen Ruskeasuon kohdalla yleensä ennen samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevaa kympin raitiovaunua.

Pitää paikkansa. Tosin saat kiittää raitiovaunujen olemassaoloa siitä, että asia on noin. ;) Jos ne kaikki ratikkamatkustajat nimittäin huomaisivat saman ja yrittäisivät tunkea Manskun busseihin etuovista, niin ne bussit olisivat paljon paljon hitaampia kuin mitä ratikat ovat nyt.
 
Eniten laatuongelmia on siellä, missä joukkoliikenteen palvelu on tiheintä, eli kantakaupungissa. Siellä täkäläinen joukkoliikenne poikkeaa eniten kaupungeista, joissa on Euroopan parasta joukkoliikennettä.

Minusta Helsingin seudulla hyvin selkeästi vähiten laatuongelmia on kantakaupungissa, jossa joukkoliikenne toimii kantakaupunkiasukin kannalta ihan loistavasti. Kun mennään kauemmaksi keskustasta ongelmia tulee esiin.
 
Tilastojen mukaan 2/3 on tyytymättömiä joukkoliikenteeseen ja ajaa autolla.

Se, että pitää autolla liikkumisesta ei välttämättä tarkoita tyytymättömyyttä joukkoliikenteeseen. Suuri osa ihmisistä on vaan laiskoja tai mukavuudenhaluisia eikä halua ottaa yhtään ylimääräistä kävelyaskelta.

Joukkoliikenteen käyttö Helsingin seudulla on Helsingin kokoisten kaupunkiseutujen vertailussa kärkipäässä, joka osoittaa, että Helsingin seudun joukkoliikenne toimii varsin hyvin. Ja Best tutkimuskin vahvistaa tämän havainnon.
 
Mulla on viime vuonna Suomessa ollessani hetken aikaa auto, jolla kuljin töihin Helsingin Lauttasaaresta Espoon Suomenojalle. Työvuorot saattoivat olla ajoittain näet sellaisia, että julkisilla ei voinut liikkua. Menin siis ajamaan varhaisia tai hyvin myöhäisiä työvuoroja.

Voin todeta näin jälkeenpäin, että pahempaa painajaista en tiedä, kuin omistaa hieman harvinaisempaa merkkiä oleva, eikä aivan parhaassa kunnossa oleva henkilöauto. Myös taloyhtiön ainainen pula parkkipaikoista oli todellinen stressin aihe.

Ei kiitos henkilöautoilulle Helsingissä, ainakin minun osaltani. Onneksi siis pääkaupungissamme on hyvin toimiva joukkoliikenne.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös