• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Suvi Rihtniemi HSL-kuntayhtymän johtoon

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Suvi Rihtniemi on valittu vuoden 2010 alusta toimintansa aloittavan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimitusjohtajaksi. Rihtniemi on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hän toimii tällä hetkellä vastuualuepäällikkönä Maanmittauslaitoksen kehittämiskeskuksessa.

Kokoomuslainen Rihtniemi on toiminut lukuisissa luottamustehtävissä, muun muassa YTV:n hallituksen puheenjohtajana vuosina 2001-2007. Tällä hetkellä hän on Helsingin kaupunginhallituksen sekä Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan puheenjohtaja.

Rihtniemi ottaa viran vastaan 1.9. alkaen.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä eli HSL
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) aloittaa toimintansa 1.1.2010. Uusi organisaatio vastaa jäsenkuntien joukkoliikenteen suunnittelusta ja järjestämisestä sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta.

Kuntayhtymän jäsenkuntia ovat perustamisvaiheessa Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi. Myöhemmin organisaation voivat liittyä kaikki muutkin Helsingin seudun kunnat: Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää, Vihti ja Sipoo.

Pääkaupunkiseudulla nykyisin toimivista organisaatioista uuteen kuntayhtymään siirtyvät YTV Liikenne sekä HKL:n suunnittelu- ja tilaajatoiminnot. HKL:ään jäävät mm. raitio- ja metroliikennettä tuottavat toimintayksiköt.

HSL:n tehtäviin kuuluu suunnitella ja järjestää toimialueensa joukkoliikennekokonaisuus ja edistää sen toimintaedellytyksiä. HSL hankkii bussi-, raitiovaunu-, metro-, lautta- ja lähijunaliikennepalvelut ja vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Lisäksi HSL huolehtii joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta, hyväksyy taksa- ja lippujärjestelmän ja lippujen hinnat sekä vastaa matkalippujen tarkastuksesta.

Lisätietoja: hallituksen puheenjohtaja Timo Jaatinen, 040 837 6794, hallituksen varapuheenjohtaja Nina Knaapila, 050 523 1417 sekä Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Millainen kokemus Rihtniemellä on joukkoliikenteen järjestämisestä, suunnittelusta ja tilaamisesta?
 
Millainen kokemus Rihtniemellä on joukkoliikenteen järjestämisestä, suunnittelusta ja tilaamisesta?

Kokoomus sanoi:
Diplomi-insinööri Suvi Rihtniemi toimii maanmittauslaitoksessa vastuualuepäällikkönä.
Suvin pitkä työura alkoi Rauman maanmittaustoimistosta. Nyt hän on edennyt maanmittauslaitoksen "pääkonttoriin" ja Helsingin Pasilaan vastuulliseen asemaan.
Suvi johtaa maanmittauslaitoksen kehittämiskeskuksessa maanmittautuslaitoksen toimintaa tukevaa ja toiminnan kehittämisestä vastaavaa tulosyksikköä. Yksikköön kuuluu alun neljättäkymmentä korkeasti koulutettua ammattilaista.
Että eiköhän tuolta pohjalta...
 
Asian voi toki ottaa myös siten, että myönteisesti lähestyvää ja joukkoliikenteen tuntevaa yhteydenottajaa voidaan kuunnella. Suvi Rihtniemi on joka tapauksessa aivan keskeisessä asemassa tällä foorumilla läpikäytyjen joukkoliikenteen kehittämishankkeiden läpiviemisessä.
 
Alla lainaus Wikipediasta:
"Rihtniemi toimi Pääkaupungin yhteistyövaltuuskunta YTV:n hallituksen puheenjohtajana 2001-2007, jolloin laadittiin laajakantoinen tulevaisuusraportti ”Pääkaupunkiseudun tulevaisuuskuva 2025”. PKS 2025-työtä valmisteltiin Rihtniemen johdolla rinnakkain Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman PLJ 2002 kanssa."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Käytännössä voidaan siis sanoa, että Rihtniemi edustaa vakiintuneita näkemyksiä YTV-alueen joukkoliikenteen kehittämisestä. Kovin paljon PLJ:stä poikkeavia avauksia häneltä ei voitane odottaa.
 
Käytännössä voidaan siis sanoa, että Rihtniemi edustaa vakiintuneita näkemyksiä YTV-alueen joukkoliikenteen kehittämisestä. Kovin paljon PLJ:stä poikkeavia avauksia häneltä ei voitane odottaa.

Se luultavasti on valintaan vaikuttanutkin. Toisaalta onkin ihan tärkeää, että HSL saa hyvän alun, jossa asiat jatkuvat entiseen malliin niin hyvässä kuin pahassakin. Pahasta voidaan päästä eroon vasta, kun HSL on saanut uskottavan pohjan toiminnalleen. YTV:llä ja HKL:llä on kuitenkin varmasti monia toisistaan poikkeavia näkemyksiä, joten niiden sovittaminen yhteen on ensimmäinen haaste. Siinä konservatiivisuus saattaa olla parempi kuin vahva uudistushalu.
 
Takaisin
Ylös