Kuinkahan kauan linjan vakimatkustajat jaksavat tällaista kuunnella.
Raitiolinjalla 4 käynnistyy syyskuun alussa kuulutuskokeilu, jossa reitin varrella kuulutetaan matkustamoon seuraavan pysäkin nimi suomeksi ja ruotsiksi. Vaunun seistessä pysäkillä kuulutetaan vaunun määränpää. Vastaava käytäntö on tuttu useista Keski-Euroopan kaupungeista.
Hanke toteutetaan aluksi muutaman kuukauden kokeiluna kuudessa vaunussa. Vaunut liikkuvat pääosin linjalla 4. Matkustajilta kerätään palautetta ja kokeilun jatkamisesta ja laajentamisesta päätetään sen jälkeen.
Useat matkustajaryhmät ovat toivoneet pysäkkikuulutusten aloittamista raitiovaunuissa muun Euroopan malliin. Kuulutukset helpottaisivat muiden muassa matkailijoiden ja näkövammaisten liikkumista joukkoliikenteessä.
Nyt kokeiltavassa tekniikassa kuulutusten äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu automaattisesti. Äänen voimakkuus muuttuu sen mukaan, kuinka kova taustameteli vaunussa on. Näin kuulutukset eivät kuulu hiljaiseen aikaan liian kovaa, mutta toisaalta ovat kuultavissa myös liikenteen ruuhkatuntien aikana.
Seuraava pysäkki tunnistetaan raitiovaunujen HeLMi-järjestelmän kautta, ja digitaalisesti taltioitu kuulutus käynnistyy automaattisesti.
HeLMi on Helsingin joukkoliikenteen liikennevaloetuus- ja matkustajainformaatiojärjestelmä, joka on asennettu kaikkiin raitiovaunuihin ja useisiin busseihin. Järjestelmän kautta pystytään seuraamaan kulkuvälineiden liikkumista reaaliajassa ja tarjoamaan niille liikennevaloetuuksia, jotka nopeuttavat matkan kulkua. Matkustajille tuttuja ovat erityisesti vilkkaimmilla raitiovaunupysäkeillä olevat HeLMi-pysäkkinäytöt, jotka näyttävät seuraavien vaunujen tuloajan pysäkille. Vaunun reaaliaikaista kulkutietoa käytetään myös internetin ja matkapuhelimen kautta saatavissa aikataulusovelluksissa, esimerkiksi HKL:n Omat lähdöt -aikataulupalvelussa.
Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
Viimeisin muokkaaja vko; 02.09.2009 kello 15:01. Syy: päivitetty
Kuinkahan kauan linjan vakimatkustajat jaksavat tällaista kuunnella.
"Juna toisi huumeet."
Hyvinhän nuo metrossakin ovat jaksaneet kuunnella.
Nelosen vakimatkustajana voin vastata, että en päivääkään. Ja annan kyllä asiasta sitten myös palautetta kun tuo rumba taas alkaa. Johan sitä kerran kokeiltiin, mutta onneksi loppui kun se koettiin häiritseväksi.
On se kumma, jos matkailijat eivät osaa lukea pysäkkinäyttöjä. Näkövammaiset muodostavat tuskin promilleakaan ratikkamatkustajista, vai miten mahtaa olla? Että ehkä heidän vuokseen ei ole perusteltua häiritä kaikkia muita.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Näyttöjen lukemista hankaloittaa myös se että ihmisiä seisoo edessä tai aurinko paistaa näyttöön niin ettei siitä saa selvää.
Sekä kuulutus että näyttö olisi paras mahdollinen palvelukominaatio.
Mitä toisaalta on turhaa että aina vaunun lähtiessä joka pysäkiltä kuulutetaan vaunun sisällä mikä linja ja mikä pääteasema on kyseessä. Se voitasiin hoitaa ulkokuulutuksena jos ollenkaan.
Mitä toivoisin kaikkiin ratikoihin ja busseihhin, olisi linjanumero myös vaunun taakse ja vasemmalla puolelle, niin näkee mistä vaunusta on myöhästynyt!
t. Rainer
Olen lukenut, että edellinen kokeilu sisälsi myös sightseeing-kierrosroskaa "...ja vasemmalla näette Kansaneläkelaitoksen pääkonttorin, jonka on piirtänyt..." - ei oikeasti varsinkaan Helsingin aamuruuhkan matkanopeuksilla lyhyt ja ytimekäs kuulutus voi häiritä! Linjaoppaan mukaan nelosen pysäkkiväliajat (pääsääntöisesti 1-3 min) eivät edes poikkea merkittävästi metron asemaväleihin kuluvasta matka-ajasta, joten wo ist das Problem?
Minua ei ole häirinnyt koskaan metron eikä edes junan kuulutukset, tosin satunnaismatkustajana lienen jäävi sanomaan. Mutta en oikeasti häiriintyisi yhtään, jos HKL:n metrokuuluttaja venytetyllä sähköisellä äänellään lausuisi TKL:n busseissa joka päivä "Koskipuisto ... Linja-autoasema ... Tampereen valtatie ... Viinikan liittymä ... Kuokkamaantie", tahdilla pysäkin nimi noin kerran minuutissa. Jos kuulutus tulee liian kovaa ja siihen lisätään ylimääräisiä kilahduksia tai jos kuuluttajan ääni ärsyttää (esim. Matkahuolto), muutan mielipiteeni.
Yksi vaihtoehtohan olisi asentaa ratikoihin paikallinen radiolähetin toistamaan kuulutuksia 87,5 MHz taajuudella (FM-radioiden alin / oletustaajuus), jolloin näkövammaiset tietäisivät käyttää radiota aina sporalla kulkiessaan. Taskuradionhan saa nykyään halvimmillaan suunnilleen kertalipun hinnalla.
Muodostavat kyllä prosentuaalisen vähemmistön. Näkövammaisia ovat nekin, joiden näkökyky on heikentynyt esim. iän takia sen verran, etteivät erota himmeitä LCD-merkkejä muutamaa metriä kauempaa (ja se näytön lähellä oleva penkki ei välttämättä todellakaan ole vapaana!).
Kuulutuksista on toisaalta myös sekin hyöty, että ulkomaalaiselle turistille kuulutus toimii pienenä paikannimienlausumiskielikylpynä, eikä ensimmäisen vastaantulijan tarvitse ihmetellä, mihin hiton Kätädzänokkhaan (Skätadön) tyyppi on pyrkimässä. Ymmärtääkseni olet sellaisessa ammatissa, että hiffaat ongelman.![]()
Sakari Kestinen
Ratikoiden pysäkkikuulutukset vastaavat kuitenkin kansainvälistä käytäntöä. Trendi maailmalla on sellainen, että busseihinkin tuodaan kuulutukset. Joukkoliikennehän on liikennettä kaikille, joten vähemmistötkin on tapana huomioida. Näkövammaisten lisäksi aika monille muillekin matkustajille tulee kuulutuksista varmuutta. Minä olen tottunut helposti kuulutuksiin niin metrossa (entinen vakikäyttäjä) kuin lähijunissakin (nykyinen vakikäyttäjä).
Samaan aikaan on kai edelleen käynnissä myös FM-lähetyksiin perustuva kuulutuskokeilu joissakin busseissa. Ratikkapuolella laitteita ei ole taidettu vieläkään saada käyttöön.
Pysäkkinimien kuulutus pelkän näytön lisäksi voisi vähitellen lisätä nimien tuntemusta ja käyttöä. Kuinka moni matkustaja nykyään tietää edes oman lähipysäkkinsä nimen? Minulle on jäänyt matkoilta semmoinen vaikutelma, että muualla maailmassa pysäkkinimet olisivat paljon ahkerammassa käytössä ja niitä käytetään opastamisessa.
Minuakaan kuulutukset eivät haittaa, enkä ymmärrä mikä niistä tekee joillekin epämiellyttäviä. Eikö asian voi nähdä niinkin, että kuulutukset myös luovat tunnelmaa, kuten metrossa ja junissa?
Minä olen kuullut metrokuulutuksia niiden alusta alkaen. Vaikka itse asiassa en ole "kuullut" niitä enää aikoihin (ei johdu huonosta kuulosta). Samoin oli aikanaan turistikolmosella, vaikka liirumlaarumit olivat pitempiä. On siis ikään kuin valikoiva kuulo. Tuollaiset rutiiniäänet suodattuvat pois tajunnasta.
Ei kannata lähteä sillä asenteella liikkeelle, että minuahan ärsyttää...
Ei niissä nelosen kokeilukuulutuksissa ollut mitään muuta kuin pysäkkien nimet kahdella kielellä. Ei edes mitään määränpääkuulutuksia. (3T:n jutut on sitten eri asia, mutta nekin oli loppuaikoina 90-luvun alussa enää pelkkiä pysäkkikuulutuksia. Pitää kai mennä suht kauas 80-luvulle että siellä oli joukossa muutakin kuin vaan pysäkkien nimiä ja nekin kuuluivat enää nivelen B-vaunussa, koska matkustajat ja kuljettajat kyllästyivät niihin.)
Ja juuri aamuruuhkassa kuulutukset häiritsevät kaikkein eniten. On hieno tunnelma aamuratikassa, kun kyydissä voi olla lähemmäs 100 ihmistä ja vaunussa on hiirenhiljaista. Ihmiset nuokkuvat, lukevat lehteä... Työmatkalla ollaan yksin, kenelläkään ei ole tarvetta jutella kenenkään kanssa. Saa rauhassa heräillä ja katsella heräävää kaupunkia ikkunan läpi. (Silloin ei ole turistejakaan liikkeellä.)
Tämä onkin niin puhdas mielipideasia kuin olla ja voi. Eli kukaan ei pääse sanomaan, että kuulutukset ovat "oikein" tai "väärin". Ollaan vaan eri mieltä hyvällä omallatunnolla
Metrossa kuulutukset ovat mielestäni OK, koska varsinkin maan alla, mutta myös maan päällä eristetyssä asemaympäristössä, aseman tunnistaminen on vaikeampaa kuin katuratikassa. Metrossa kuulutukset ovat myös olleet alusta asti, joten niihin on totuttu ihan eri lailla.
En kuitenkaan ole mielipiteineni ihan yksin, sillä mulla on selkeä käsitys että niistä nelosen edellisistä kuulutuksista luovuttiin juuri siksi että matkustajat antoivat niistä negatiivista palautetta. Osaako joku vahvistaa tämän?
Tällainen kai onkin olemassa, tosin en ole koskaan nähnyt/kuullut että sitä kukaan käyttäisi.
Viimeisin muokkaaja vko; 02.09.2009 kello 15:05. Syy: lainaus korjattu
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Minusta on ihan paikallaan kokeilla kuulutuksia. Toivon, että kokeiluun myös panostettaisiin ihan oikeasti. Äänen tulee olla miellyttävä, ja lyhyen merkkiäänenkin sietää, jos se ei ole häiritsevä. Linjanumeron kuuluttaminen sen sijaan on täysin turhaa, sillä tuskin kukaan nousee kyytiin sillä periaatteella, että kuulisi, minkä linjan vaunussa on.
Kuten Albert kirjoitti, vakiomatkustajalla tottumus suodattaa kuulutuksen pois. Sitä ei huomaa, ellei se ole väärä tai jos sitä ei tule lainkaan. Viimeksi toissapäivänä "huomasin" metrossa kuulutuksen, kun se tuli kaksi asemaa jäljessä.
Näin se nyt vaan menee
Kyllähän toimivat ja selkeät kuulutukset kuuluvat nykyaikaiseen joukkoliikenteeseen, siitä ei ole mulle epäilystäkään. Ihan kaikkialla maailmassa.
Ja kaikkialla on maailmassa on myös niitä ihmisiä, jotka vastustavat tallaista turhana "melusaasteena". Esimerkkini on Hongkongista, jossa on Hush The Bus-niminen kansalaisliike. Siellä tosin joukkoliikennevälineissä on monitorit, jotka suoltavat kokoajan maksettua ohjelmaa. Mutta nykyään ne ovat hiljaa, kun em. kansalaisliike sai "tuulta purjeisiin" asialleen. Pysäkkikuulutukset kuuluvat edelleen.
Viimeisin muokkaaja vristo; 01.09.2009 kello 08:29.
Joukkoliikenneharrastaja
Minä kannatan pysäkkikuulutuksia raitiovaunuihin, surastaan kaipaan niitä. Keskisessä Euroopassa on joukkoliikenteen käyttö helpompaa, koska pysäkit kuulutetaan ja moni museo t.m.s. kertoo lähimmän pysäkin nimen sijaintitiedoissaan.
Itse luen usein lehteä tai täytän sanaristikkoa matkan aikana, jotenka kuulutukset helpottaisivat matkan kulun seuraamista ja 'oman' poistumispysäkin odttamista.
Kun kuulutus tulee miellyttävällä neutraalilla äänellä, se ei voi häiritä ketään.
Edelleen mielestäni paras kuulutus on Wienissä.
Est modus in rebus.