• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Bulevardin kiskotöistä merkittäviä liikennemuutoksia

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Bulevardin ja Fredrikinkadun risteysalueen kautta kulkevat bussit ja raitiovaunut ajavat poikkeusreittejä perjantaista 18.9. klo 18 alkaen. Raitiovaunuilla poikkeusjärjestelyt kestävät keskiviikkoon 23.9. liikenteen loppuun asti. Bussit palaavat omille reiteilleen viimeistään perjantaina 25.9.

Poikkeusreittien syynä ovat risteysalueella tehtävät kiskotyöt. Työn aikana vaihdetaan Bulevardin ja Fredrikinkadun risteyksen raitiokiskojen vaihde. Risteyksessä kokeillaan uudenlaista ratateknistä ratkaisua melun ja tärinän vähentämiseksi. Kisko eristetään vaimentavalla materiaalilla ympäröivästä maaperästä. Kokeilun tulosten perusteella ratkaisu otetaan mahdollisesti myöhemmin käyttöön myös muualla.

Raitiolinjat
Raitiolinja 3B ajaa 18.9. klo 18 alkaen 23.9. liikenteen loppuun asti kääntymään linjan 10 päätepysäkille. Linja ajaa siis Hakaniemestä tullessaan Rautatieasemalta Mannerheimintielle ja edelleen Kirurgille. Kirurgilta linja palaa samalla 3B-linjatunnuksella jälleen Mannerheimintielle ja jatkaa 3B:nä Rautatieaseman kautta Hakaniemen suuntaan.

Kauppatorilta Tehtaankadun suuntaan ajava 3T puolestaan ajaa kääntymään linjan 1A päätepysäkille Telakkakadulle ja palaa sieltä 3T-tunnuksella jälleen Tehtaankatua Kauppatorille ja omalle reitilleen.

Linjan 3B normaalisti liikennöimältä reitiltä jää perjantaista keskiviikkoon kokonaan ajamatta reittiosuus Bulevardilla, Fredrikinkadulla ja Laivurinkadulla kumpaankin ajosuuntaan.

Raitiolinja 6 ajaa kiskotöiden ajan Mannerheimintieltä linjan 9 päätepysäkille Kolmikulmaan. Linjalta jää ajamatta reittiosuus Bulevardi – Hietalahti.

Raitiovaunuilta ajamatta jääviä reittiosuuksia ei korvata bussilla.

Bussit
Myös Bulevardia ja Fredrikinkatua liikennöivät bussit ajavat poikkeusreittejä 18.9. – 24.9. Linjat 14 ja 14B Meilahden ja Pajamäen suuntaan ajavat Fredrikinkadulta Uudenmaankadun kautta Mannerheimintielle ja edelleen Simonkadun ja Urho Kekkosen kadun kautta omalle reitilleen Fredrikinkadulle. Linjoilta jäävät pois käytöstä pysäkit ”Bulevardi” ja ”Kampintori”. Toiseen ajosuuntaan linjat liikennöivät normaalisti.

Linja 20 ajaa työmaan aikana poikkeusreittiä Porkkalankatu – Hietalahdenkatu – Telakkakatu – Uudenmaankatu – Erottajankatu – Erottaja – Mannerheimintie – Simonkatu – Urho Kekkosen katu – Malminrinne – Ruoholahdenkatu – Porkkalankatu – oma reitti.

Linja 20N ajaa Kannelmäestä tullessaan Mannerheimintietä Erottajan terminaaliin ja ajaa Lauttasaaren suuntaan reittiä Mannerheimintie – Simonkatu – Urho Kekkosen katu – Malminrinne – Ruoholahdenkatu – Albertinkatu – Bulevardi – Hietalahdenranta – oma reitti. Toiseen ajosuuntaan linja 20N ajaa Telakkakadun ja Uudenmaankadun kautta Erottajalle.

Myös alueen muu ajoneuvoliikenne ohjataan poikkeusreiteille 18. - 24.9. Bulevardi on suljettu liikenteeltä Annankadun ja Albertinkadun välillä, kiertotiet ovat Lönnrotinkadun ja Uudenmaankadun kautta. Fredrikinkatu on suljettu Lönnrotinkadun ja Uudenmaankadun väliseltä osuudelta. Tonteille ajo ja huoltoajo on kuitenkin sallittu. Lisätietoa liikennejärjestelyistä Rakennusviraston sivuilta www.hkr.fi.


Poikkeusreitit kartalla (pdf): Näytä liitetiedosto 584



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jopa jotakin, että HKL aikoo kokeilla uudenlaista ratateknistä ratkaisua!
 
Linjat 14 ja 14B Meilahden ja Pajamäen suuntaan ajavat Fredrikinkadulta Uudenmaankadun kautta Mannerheimintielle ja edelleen Simonkadun ja Urho Kekkosen kadun kautta omalle reitilleen Fredrikinkadulle.

Eikös Mannerheimintieltä etelän suunnasta ajettaessa ole Simonkadulle kääntyminen kielletty? Sääntöjä noudattaakseen olisi kierrettävä Sokoksen kortteli tai tehtävä U-käännös Postitalon kulmalla.
 
Juu on mielenkiintoista miten em. käännös vasemmalle aiotaan toteuttaa; ratikkavalothan siinä olisi, mutta onko niistä mitään hyötyä jos käännytään autojen kaistalta ja edessä on suoraan meneviä, joilla punainen. Kiskoille en taas bussilla lähtisi kun siinä voi olla sompaamassa useamman ratikan keskellä. No perjantainahan tuo nähdään!

Mitenköhän mahtaa 14(B):n ajoajat riittää varsinkin ruuhka-aikaan...

Myös ihmetyttää tuo koko Hietalahden alueen jättäminen melkein kokonaan mottiin viideksi päiväksi (joista kolme työpäiviä). Eihän kävelymatkat ole pitkiä, mutta kuutosen matkustajamäärät sieltä ovat kyllä aika huomattavia! Todetaan vain lakonisesti "Raitiovaunulla ajamatta jääviä osuuksia ei korvata bussilla".

Nythän Hietalahteen ei töiden aikaan pääse millään (lähin pysäkki on Ruoholahdenkadulla) ja Hietalahdesta vain 20:llä (tuleeko edes torin viereen tai Nesteen eteen väliaikaista pysäkkiä??). Mielestäni vähimmäisvaatimus olisi ollut että 20 olisi ajanut ykkössuuntaan Lönnrotinkatua (jos kerran vasemmalle kääntyminen Manskulta pystytään "järjestämään"), mutta kyllä 6X olisi ollut aiheellinen. Vaikkapa Erottaja-> Lönkka-> Kalevankatu-> Ruoholahdenranta-> Uudenmaankatu-> Erottaja. Kääntyminen Lönkalta Hietalahdenkadulle on kieltämättä ahdas mutta onko se syy jättää koko kantakaupungin osa ilman palvelua?

3X ei ehkä niin välttämätön kun 14(B) hoitaa yhteyksiä ainakin Erottajan suuntaan, ja 3B ajaa Kirurgilta.

Ongelmahan on aina miten ihmiset löytävät näihin korvaaviin palveluihin: kiroavat ja kävelevät mieluummin. Korvaavien pysäkkien sijoittelulla (parkkipaikkojenkin kustannuksella!) ja hyvällä tiedottamisella päästäisiin alkuun.

Helppoahan tämä on ladella kun ei ole budjettivastuuta :)

---------- Viesti lisätty kello 21:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:29 ----------

Tuli tässä seuraava ratkaisu mieleen, eikä maksaisi mitään:
Aikaistetaan 20:n vuodenvaihteessa kuitenkin tulevaa reittimuutosta ja ajetaan raidetöiden aikaan suunnassa 1: Erottaja - Lönkka - Hietalahdenkatu - Hietalahdenranta - Itämerenkatu---
ja kakkossuunnassa ---Itämerenkatu - Hietalahdenranta - tunneli - Uudenmaankatu - Erottaja.

Tällä saataisiin minimipalvelu Hietalahteen, eikä ahtaista käännöksistä olisi huolta. Mansku -> Lönkka pitäisi järjestää.

Sitten töiden jälkeen palataan Bulevardille mutta ei enää Hietalahdenkadulle eikä Porkkalankadulle.

Mutta nyt on tietysti liian myöhäistä, mutta ainahan amatöörit voi spekuloida.
 
Takaisin
Ylös