• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Länsimetron Ruoholahden louhintaurakkaan voittanut Lemminkäinen Infra aloittaa metron rakennustyöt marraskuussa. Työt alkavat työmaatukikohdan perustamisella Salmisaarenkadun varrelle Länsiväylän sillan alle, Holiday Inn -hotellin kupeeseen.Töillä ei ole vaikutusta metron liikennöintiin.

Uuden työtunnelin louhinta alkaa tammi-helmikuussa ja ratatunnelien huhti-toukokuussa. Ruoholahdesta louhittavat kalliomassat kuljetetaan Jätkäsaareen. Kun louhintatyöt käynnistyvät, Länsimetron nettisivuilla voi seurata niiden etenemistä.

Uudenmaan ympäristökeskus on hyväksynyt Länsimetro Oy:n tekemän ilmoituksen tilapäistä melua aiheuttavasta toiminnasta Ruoholahdessa. Pääsääntöiseksi työajaksi poraus- ja räjäytystöiden osalta määriteltiin klo 7-22 välinen aika arkipäivisin. Kello 18 jälkeen tehtävien töiden melutaso asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa saa olla enintään 40 dB.

Ruoholahti-Salmisaari -tunneliurakasta puolet tehdään toimivan metron vaikutusalueella. Nykyisen metron toiminta turvataan erilaisilla suojausrakenteilla. Suojausrakenteiden kiinnittämiseen liittyvää porausta voidaan tehdä metron liikennöinnin takia vain yöllä. Melutaso ei ylitä 30 dB:n ohjearvoa.Melutasoja havainnollistaa se, että lehtien havina vastaa noin 20 dB:n, kuiskaus 40 dB:n ja tavallinen puheääni 60 dB:n tasoa.

Ennen louhintaurakan aloittamista katselmoidaan kaikki noin 150 metrin etäisyydellä sijaitsevat kiinteistöt. Urakka kattaa Ruoholahden metroaseman ja Salmisaaren rannan väliin louhittavat kaksi 800 metrin pituista ratatunnelia ja ajotunnelin, joiden yhteispituus on 1 900 metriä. Urakka valmistuu keväällä 2011.

Valmistuttuaan länsimetro kytkee Lauttasaaren ja Espoon eteläosat seudulliseen raideliikennejärjestelmään. Arvion mukaan länsimetroa tulee käyttämään yli 100 000 matkustajaa vuorokaudessa.



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jutussa sanotaan, että Länsimetroa odotetaan käyttävän noin 100 000 matkustajaa vuorokaudessa. Miten on nykybussien matkustajamäärät, kun moneen kertaan on väitetty metron vaikuttavan minimaalisesti kokonaismatkustajamääriin?
 
Jos länsimetron matkustajiksi lasketaan kaikki matkustajat rautatientorin länsipuolella ja itämetron matkustajiksi matkustajat rautatientorin itäpuolella, eiköhän tuo luku pidä ihan hyvin paikkansa.

Rautatieasema ja rautatientori ovat Helsingin seudun liikenteen "keskipiste".
 
Viimeksi muokattu:
Tilaston mukaan vuonna 2008 kyytiin nousijoita on päivässä ollut lähes 200 000. Käyttämällä oletusta, että kaikki matkustajat tekevät päivässä kaksi matkaa, saadaan matkustajien määräksi noin 100 000.
En kyllä tiedä miten tätä laskelmaa voidaan hyödyntää osoittamaan uutisen väite oikeaksi, ellei nimenomaan haluta todistaa, että matkustajamäärä pysyy ennallaan.
 
Jos länsimetron matkustajiksi lasketaan kaikki matkustajat rautatientorin länsipuolella ja itämetron matkustajiksi matkustajat rautatientorin itäpuolella, eiköhän tuo luku pidä ihan hyvin paikkansa.

Kun puhutaan Länsimetro-hankkeesta, sen matkustajia ovat tietysti kaikki ne matkustajat, jotka eivät aikaisemmin metrolinjalla matkustaneet, mutta Länsimetron valmistumisen jälkeen matkustavat.
 
Kun puhutaan Länsimetro-hankkeesta, sen matkustajia ovat tietysti kaikki ne matkustajat, jotka eivät aikaisemmin metrolinjalla matkustaneet, mutta Länsimetron valmistumisen jälkeen matkustavat.

Minä taas sanoisin, että länsimetron matkustajia ovat ne, jotka käyttävät jotakin hankkeessa rakennettavaa asemaa. Osa näistä matkustajia käyttää nytkin metroa, mutta vaihtaa siitä bussiin jatkaakseen Ruoholahdesta länteen.
 
Minä taas sanoisin, että länsimetron matkustajia ovat ne, jotka käyttävät jotakin hankkeessa rakennettavaa asemaa.

Samalla tavalla mäkin olen tulkinnut, ja siten, että näille asemille ennustetaan yht. 100 000 nousua / vrk.

Nythän meillä esitetään tilastoissa, että metrolla on noin 200 000 nousua / vrk. Se tarkoittaa sitä, että jos kaikkien metroasemien käyttäjämäärät lasketaan yhteen, siitä pitäisi tulla noin 400 000. Eikö vaan?

Ymmärtäisin siis tuon luvun 100 000 sillä tavoin, että uusilla asemilla käyttäjämäärä on yht. 200 000, eli nousuja 100 000.
 
Samalla tavalla mäkin olen tulkinnut, ja siten, että näille asemille ennustetaan yht. 100 000 nousua / vrk.

Nythän meillä esitetään tilastoissa, että metrolla on noin 200 000 nousua / vrk. Se tarkoittaa sitä, että jos kaikkien metroasemien käyttäjämäärät lasketaan yhteen, siitä pitäisi tulla noin 400 000. Eikö vaan?

Ymmärtäisin siis tuon luvun 100 000 sillä tavoin, että uusilla asemilla käyttäjämäärä on yht. 200 000, eli nousuja 100 000.

Nyt menen kyllä laskuissa sekaisin. Eikö yksi nousu ole sama kuin yksi matkustaja? Eihän voida olettaa että jokainen palaa takaisin sama reittiä kuin mitä on lähtenyt. Jos itämetrolla on nyt n 200000 matkustajaa ja jos länsimetrolle ennustetaan 100000, niin se tekisi yhteensä 300000. Vai kuinka?

t. Rainer
 
Nyt menen kyllä laskuissa sekaisin. Eikö yksi nousu ole sama kuin yksi matkustaja? Eihän voida olettaa että jokainen palaa takaisin sama reittiä kuin mitä on lähtenyt. Jos itämetrolla on nyt n 200000 matkustajaa ja jos länsimetrolle ennustetaan 100000, niin se tekisi yhteensä 300000. Vai kuinka?

Ei se taida noin mennä. Varsin looginen tilastointikäytäntö metrolle tulevaisuudessa olisi itämetro = rautatientorin itäpuoli ja länsimetro = rautatientorin länsipuoli. Toinen vaihtoehto on, että itämetro = hakaniemen itäpuoli ja länsimetro = kampin länsipuoli, jolloin keskusta käsitellään erikseen.

Länsimetron valmistuminen muuttanee nykyistä tilastointikäytäntöä, jossa koko metro lasketaan itämetroksi.
 
Ei se taida noin mennä. Varsin looginen tilastointikäytäntö metrolle tulevaisuudessa olisi itämetro = rautatientorin itäpuoli ja länsimetro = rautatientorin länsipuoli. Toinen vaihtoehto on, että itämetro = hakaniemen itäpuoli ja länsimetro = kampin länsipuoli, jolloin keskusta käsitellään erikseen.

Länsimetron valmistuminen muuttanee nykyistä tilastointikäytäntöä, jossa koko metro lasketaan itämetroksi.

Nuo 200000 ja 100000 ovat hyvin kareita lukuja eikä niitä pidä tuijottaa. Tuo on selvää että lännen ja idän raja ei kulje Ruoholahdessa vaan nimenomaan keskustassa. Aika vähän käyttäjiähän taitaa Ruoholahden asemalla olla muihin verrattuna, eli hyvällä omallatunnolla voi länsimetron matkustajiksi laskea kaikki jotka sen valmistuttua kulkevat Kampista länteen metrolla.

Sitten se bussimatkustajien määrä. YVA-raportissa luki muistaakseni että bussilla kulkee päivittäin 40000-50000 matkustajaa länsiväylää pitkin Helsingin ja Espoon rajan yli. Sehän on alle puolet 100000:sta. Eli länsimetron kokonaismatkustajamäärä tulee muodostumaan puoleksi muista kuin nykyisten länsiväyläbussien matkustajista. Osa tulee kulkemaan vain Helsingin puolella esim muualta Helsingistä Lauttasaareen, osa taas pelkästään Espoon sisällä. Yhdeksi suosituimmaksi yhteysväliksi veikkaan Matinkylä-Tapiola-Otaniemi.

t. Rainer
 
Jos itämetrolla on nyt n 200000 matkustajaa ja jos länsimetrolle ennustetaan 100000, niin se tekisi yhteensä 300000. Vai kuinka?

Kyllä mun ymmärtääkseni, miinus ne, jotka nyt matkustavat bussilla Espoosta Kamppiin ja jatkavat metrolla vaikka Sörkkaan. Jatkossa matkustavat bussilla vaikka Matinkylään ja sieltä metrolla, eli eivät lisää matkustajamäärää sinäänsä.
 
Kyllä mun ymmärtääkseni, miinus ne, jotka nyt matkustavat bussilla Espoosta Kamppiin ja jatkavat metrolla vaikka Sörkkaan. Jatkossa matkustavat bussilla vaikka Matinkylään ja sieltä metrolla, eli eivät lisää matkustajamäärää sinäänsä.

Niin sinänsä ei ole mitään järkeä jakaa erikseen metron matkustajamääriä sen mukaan kulkeeko joku länsi- vai itämetrolla. Mutta koska HKL haluaa jotenkin mainostaa länsimetroa, niin joku luku on jostain revittävä. 100 000 kuulostaa tietenkin paremmalta kuin 40 000. Oikea totuus on ehkä 80 000 luokkaa.

t. Rainer
 
Markkinointipuheissa liioitellaan aina. Ja erityisesti tässä asiassa liioittelu on tavattoman helppoa, kun käsitteet eivät ole tiedossa.

Metron käyttäjiä ovat ne ihmiset, jotka käyttävät matkoihinsa metroa.
Metron matkustajia ovat ne ihmiset, jotka matkustavat metrossa.
Yksi matka on siirtyminen lähtöpaikasta määräpaikkaan.
Yksi nousu on yhdellä kulkuvälineellä tehty matkan osa.

Jos Espoossa metrolla on 50.000 käyttäjää, he tekevät todennäköisesti arkipäivänä kaksi nousua metroon eli ovat metron matkustajia kaksi kertaa arkipäivisin. Eli tekevät 100.000 metromatkaa tai nousua metroon.

Tiedotteen teksti johtaa harhaan sikäli, että sen perusteella voi luulla, että Espoossa 100.000 ihmistä käyttäisi metroa. Yleisen kielenkäytön kannalta kun ”matkustajan” voi ymmärtää tarkoittavan yhtä ihmistä, joka matkustaa metrolla monta kertaa tai yhden kerran matkustajaa, jolloin yksittäinen ihminen lasketaan kahdesti samalle päivälle, jos hän menee töihin ja tulee töistä metroa käyttäen.

RaideYVA:ssa sivulla 42 on kappale 6.3 Vaihtoehtojen matkustajamäärät. Siellä sanotaan taulukossa 6.2, että metrolla on 56.000 matkustajaa arkivuorokautena. Tiedotteen väite 100.000 matkustajasta on joko tahallista väärää mielikuvamuokkausta tai sitten kirjoittajan tahaton pikku lipsahdus, jossa hän on luullut, että noin 50.000 espoolaista matkustaa metrolla kahdesti joka päivä.

En ole nähnyt YVA:n jälkeen uusia ennusteita, joten tiedotteen tieto on yksiselitteisesti väärä, mutta ei metroon liittyvänä tiedottamisena mikään yllätys. Totuus siis on RaideYVA:n mukaan, että:
  • Espoon metrolla tehtäisiin päivittäin 56.000 matkaa (vuonna 2030)
  • Espoon metrolla olisi noin 28.000 käyttäjää
Eli pahimmillaan tiedotteessa on noin 4-kertainen virhe.

Antero
 
Oli lukujen perusteet mitkä tahansa, niin pääasia taitaa olla tavallisen tallaajan silmissä isolta näyttävä luku. Mielikuvamainonnastahan tässä on kyse. Halutaan sanoa, että länsimetroon tulee paljon matkustajia.

Kaikki bussimatkalaiset eivät kuitenkaan yks kaks muutu pelkästään metromatkustajiksi. Vaikka kaikki suorat bussit muutettaisiin saman tien syöttölinjoiksi, niin bussinousuja olisi lähes yhtä paljon kuin ennenkin. Matkustajalle tulee vain lisäksi myös nousu metroon.

Yksittäisten kulkuvälineiden nousujen laskeminen ei kerro joukkoliikenteen kokonaiskäyttäjämäärää. Jos samalla matkalla on vaihdoton yhteys, niin se on yksi nousu. Jos joutuu vaihtamaan kerran, se on kaksi nousua. Jos tulee vaihto toisessakin päässä, niin se on kolme nousua. Silti kyseessä on joka kerta vain yksi matkustaja. Ja yksi matka.

Tietysti on ihan mukavaa, jos metro houkuttelee kyytiin myös uusia matkustajia uusille yhteysväleille. Mutta länsimetron nousijamäärä sisältää myös vanhat, jotka aikaisemmin kulkivat pelkällä bussilla. Näin riippumatta siitä, onko kokonaisluku oikein arvioitu.

Lisäys: Antero näemmä kiinnitti samanaikaisesti huomiota samaan asiaan. En malta olla lisäämättä vielä sitä, että tuo harha nousujen pitämisestä matkoina on ollut yleistä myös monissa viime aikoina esillä olleissa tariffikaavailuissa.
 
Viimeksi muokattu:
RaideYVA:ssa sivulla 42 on kappale 6.3 Vaihtoehtojen matkustajamäärät. Siellä sanotaan taulukossa 6.2, että metrolla on 56.000 matkustajaa arkivuorokautena. Tiedotteen väite 100.000 matkustajasta on joko tahallista väärää mielikuvamuokkausta tai sitten kirjoittajan tahaton pikku lipsahdus, jossa hän on luullut, että noin 50.000 espoolaista matkustaa metrolla kahdesti joka päivä.

En ole nähnyt YVA:n jälkeen uusia ennusteita, joten tiedotteen tieto on yksiselitteisesti väärä, mutta ei metroon liittyvänä tiedottamisena mikään yllätys. Totuus siis on RaideYVA:n mukaan, että:
  • Espoon metrolla tehtäisiin päivittäin 56.000 matkaa (vuonna 2030)
  • Espoon metrolla olisi noin 28.000 käyttäjää
Eli pahimmillaan tiedotteessa on noin 4-kertainen virhe.
En hyväksy väitettä että tässä olis 4-kertaista virhettä mutta kyllä että 100 000:ssa olisi 20-30 % ilmaa.

Täytyy muistaa että 56 000 ovat vain Espoon asemilta kyytiin nousijat. Helsingin puolen asemia ja nousijoita ei ole siinä luvussa mukana.

Lisäksi se käsite "käyttäjä" täytyy unohtaa koska kaikki matkustajat eivät tee meno-paluu matkoja metrolla tai joukkoliikenteellä ylipäänsä. Oikea luku on siis Espoon osalta 56000 ja siihen sisältyvät siis myös ne jotka ylittävät kaupunkien välisen rajan. Loput käyttävät länsimetroa vain Helsingin puolella eli käytännösä Kampin ja Koivusaaren välillä. Se että yltääkö se 40000:een epäilen. Koko metron osalta Kampin känsipuolella kulkisi minun arvioideni mukaan 70000-80000 matkustajaa.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 11:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:32 ----------

Lisäys: Antero näemmä kiinnitti samanaikaisesti huomiota samaan asiaan. En malta olla lisäämättä vielä sitä, että tuo harha nousujen pitämisestä matkoina on ollut yleistä myös monissa viime aikoina esillä olleissa tariffikaavailuissa.

Suurkaupunkioloissa yhtä matkaa on lähes pakko pitää nousuna, vaikka osa matkoista on vaihdollisia. Suurkaupungeissa on tavallista että kun tullaan töistä kotiin poiketaan kauppaan tai muille asioille jossain vaiheessa matkaa ja jos matkan aikana pitä vaihtaa kulkuneuvoa niin luonnollisesti se pyritään tekemään juuri siinä yhteydessä. Se on aika "kalvinistista" laskea sen varaan että kaikki pyrkisivät arkipäivisin liikkumaan vain kodin ja työpaikan välillä ja matkat näiden pisteiden välillä pyrittäisiin tekemään mahdollisimman nopeasti. Aamulla ehkä kyllä mutta iltapäivällä se luonnolaki ei päde.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös