• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Hybridibussi linjakokeiluun 23.11. alkaen

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Matkustajat pääsevät viikoilla 48 ja 49 hybridibussin kyytiin. Hyridibussia kokeillaan Helsingin sisäisellä linjalla 18 sekä seutulinjalla 650.

Hybridibussia kokeillaan, koska pääkaupunkiseudun liikenteeseen etsitään vähäpäästöisiä vaihtoehtoja. Hybridi käyttää liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä sähkömoottoria ja hybriditekniikalla on mahdollista päästä dieselbussia selkeästi alhaisempiin hiilidioksidi- ja lähipäästöihin.

Puolalaisen Solariksen tehtaan bussi ajaa 23.– 27.11. Helsingin linjalla 18, Kruununhaka – Munkkivuori. 30.11. – 2.12. bussi ajaa seutulinjalla 650, Helsinki – Ylästö. Bussi ajaa linjalla 18 aamuruuhkassa noin klo 7.20 - 9.30 ja iltapäiväruuhkassa noin klo klo 14.30 – 18.15.

Hybridibussin vuoroja liikennöi Veolia Transport Finland Oy.

Solariksen hybridi on nivelbussi. Pääkaupunkiseudun kokeiluun on valittu keskustassa kulkevat linjat, sillä HKL ja YTV haluavat muiden ominaisuuksien ohella tutkia myös, kuinka nivelbussi suoriutuu ahtaassa kaupunkiliikenteessä. Myös bussin äänitasoa mitataan. Oletuksena on, että hybriditekniikalla myös käyntiääni on mahdollista saada alhaisemmaksi.

Kahden koeajoviikon jälkeen hybridi lähtee mittauksiin VTT:lle.

Polttoaineen kulutuksen pienentäminen ja ympäristöystävällisyys ovat joukkoliikenteelle tärkeitä päämääriä. HKL ja YTV, ja ensi vuoden alusta tilaajatehtävistä vastaava HSL, ovat aktiivisesti mukana erilaisissa vaihtoehtoisten polttoaineiden ja moottoritekniikoiden kokeiluissa.

HKL:n ja YTV:n yhteistyökumppaneina hybridikokeilussa ovat Veolia Transport Finland sekä Solaris.



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja Solaris-merkkinen bussi ensi kertaan HKL/YTV-liikentessä ja vieläpä hybridinivelenä. Onnea ja menestystä kokeilulle!
 
Niin no kyllähän nivel varmaankin paremmin keskustan ahtaille kaduille soveltuu kuin teli. Varsinkin Kampissa, mutta muitakin paikkoja on...
 
Toivotaan että nämä hybridit eivät kuitenkaan täysin korvaisi nykyaikasita johdinautoa, jossa ei minkäänlaisia päästöjä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Solariksen hybridi on nivelbussi. Pääkaupunkiseudun kokeiluun on valittu keskustassa kulkevat linjat, sillä HKL ja YTV haluavat muiden ominaisuuksien ohella tutkia myös, kuinka nivelbussi suoriutuu ahtaassa kaupunkiliikenteessä.

Tosiaan, eihän nivelbussien soveltumisesta Helsingin keskustalinjoille olekkaan aikaisempaa kokemusta.. :lol:

Mutta jokatapauksessa erittäin asiallista! Toivon kovasti, että saadaan letkut takasin Helsinkiin!
 
Tosiaan, eihän nivelbussien soveltumisesta Helsingin keskustalinjoille olekkaan aikaisempaa kokemusta..
Kyseessähän on Helsingin alueella sikäli poikkeuksellinen nivelbussityyppi, että se on takatuuppari, jollaisia olivat vain surullisen kuuluisat 9601 ja 9602 (Volvo B10LA/Carrus City U) aiemmin. HKL-Bussiliikenteen nivelbussithan olivat, näitä kahta, lukuunottamatta ns. mahuri-alustaisia, eli tyyppiä Volvo B10M, jossa keskimmäinen akseli vetää ja takana on ohjaava taka-akseli. Nämä takatuuppari-nivelet siis oikaisevat käännöksissa hieman, mikä pitää aina ottaa huomioon.

Tampereella kaikki nykyaikaiset nivelbussit ovat toki takatuuppareita.
 
Viimeksi muokattu:
Mainittakoon, että tuo testaukseen saapunut Solaris Urbino 18 Hybrid sisältää 44 istumapaikkaa 2-2-2-2 ovituksella. Meille räätälöidyllä mallilla siihen saisi 52 istumapaikkaa, mutta vain yhdellä takaovella.
 
HKL Linjalla -sivun kuvassa näkyvän rekisterikilven perusteella tämän hybridilinja-auton omistaja olisi puolalainen PKM Sosnowiec, kylkinumero 500. Auto on kiertänyt Puolassa kokeiltavana useilla eri liikennöitsijöillä. (Lähde: phototrans.eu.)
 
Takaisin
Ylös