• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Hybridibussi linjakokeiluun 23.11. alkaen

Mitkäköhän lähdöt tällä bussilla mahtaisi huomenna olla Kruununhaasta? Tietäisikö joku kertoa?
 
Taitaapi sitten minun osalta jäädä kuvaamatta. Vähän liian pimeää vielä siihen aikaan, jotta saisin tarpeeksi hyviä kuvia. :/
 
Ja olihan tuo myös Narinkkatorilla esillä tänään. MTV3 ja Nelonen olivat oikein kuvausryhmän kanssa paikalla.

Olihan tuo ihan näpsäkän näköinen ja kuljettajaa haastattelin, niin sanoi, että ei juuri normaalibussista poikkea ajoltaan. Ja olihan mittariinkin jo 82tkm kertynyt ja sanoi ettei minkäänlaisia koriääniä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tulipa tuolla kyseisellä letkulla tänä aamuna mentyä Rautatientorilta - Munkkivuoreen. Oli oikein asianmukaista päässä pitkästä aikaa nivelellä, vanhalla nivellinjalla! Ja oikein viksulta peliltä tuo Solaris vaikuttikin! Ainoa minkä voisi jättää pois on ovien piipittävä ääni niiden sulkeutuessa.

Tosiaan Vristo! En ottanut viestissäni huomioon, että tuo tosiaan on tuupparinivel. On varsin ikävää, että tuuppariniveliä on täällä Helsingissä pelätty ilmeisesti juurikin 9601 ja 9602:n perusteella. Onko kellään muuten tietoa mitä tykättiin noista 1980 luvun HKL:n koetuupparinivelistä?

Mutta, jokatapauksessa oli varsin ilo taas seurata kuinka letku ketterästi puikkelehti vanhalla "koululinjallani" (h18), aikoinaansa BIOMA Volvot tulivat varsin tutuksi ko. linjalla.
 
Kyl sil ajetaan myös iltaruuhkassa mm. klo 14:30 kruununhaasta.
Mummovuoresta aamulla 7:20 ja 8:49. Krunikasta aamulla 8:11.

Krunikasta iltapäivällä 14:30, 16:00 ja 17:33. Mummovuoresta 15:10 ja 16:41.

Oikein pätevä peli! Erinomaista Solaris-laatua, ei natinoita ja hyvin toimiva jousitus täysmatalaksi. Paljon ovia ja väljät sisätilat, kunnon katuri. Voittaa teliauton 10-0!
Matkustajille paljon parempi kuin joku teli-Scala. Teli-Scala on esikaupunkibussi, ei katuri!

Ja niin ketterä käännöksissä! Nopeasti vaan nivelet takaisin teliautojen tilalle niin saadaan LAATUA linjoille.

Ihan nätisti tuo hybriditekniikka isoa auto liikutti, mutta vielä parempi olisi rehellinen trollikka, joka Solariksen kattorakenteista heti mieleen tulikin. Eikä sinne Munkkivuoreen mitään epävarmaa ratikkaliikennettä tarvita, niveltrollikat vaan liikenteeseen!
 
Näin ja kuulin tämän ”ihmeen” eilen Ateneumin pysäkillä klo 15:50. Pysäkillä seistessä vasemman takakulman dieseli hyrisi tyhjäkäynnillä ja liikkeellelähdössä otti kierroksia kuin bussinmoottori ikään. Vai onko kaupungissa kaksi Solaris-bussia, eikä tämä ollutkaan se hybridi, joka lähtee liikkeelle sähköllä ja säästää päästökuormitusta käyttämällä sähkömoottoreita dieselin sijaan?

Eikä sinne Munkkivuoreen mitään epävarmaa ratikkaliikennettä tarvita, niveltrollikat vaan liikenteeseen!
Onneksi Munkkivuoreen suunnitellaan luotettavaa ja täsmällistä ratikkaa, eihän tällaisia pörisijöitä eikä muitakaan busseja voi viheralueille ja ruohoradoille viedä. ;) Hyvä kun kokeillaan ja nähdään, miten lupaukset pidetään.

Antero
 
Mummovuoresta 15:10...
Ateneumin pysäkillä klo 15:50...

Kestääkö Mummovuoresta Ateneumille peräti 40 minuuttia tällä idän ihmeellä? Ja matkaa on vielä paljon edessä ennenkuin ollaan päätepysäkillä Valtionlaitumilla.

Vastakkaiseen suuntaan on tietenkin sama ajoaika. Mummovuori vastaa Ateneumin maisemista samaa aikamatkaa kuin lähijunalla Keravan-Jokelan alue. Kaukana se mummo siis joutuu asumaan...
 
Pysäkillä seistessä vasemman takakulman dieseli hyrisi tyhjäkäynnillä ja liikkeellelähdössä otti kierroksia kuin bussinmoottori ikään.

No ei tuota minustakaan missään nimessä hiljaiseksi voi sanoa vaikka niin kovasti väitetään. Bussin takaosassa istuessa moottorin äänen intensiteetti on vähintään samaa tasoa kuin muissa nykyajan busseissa. Ehkä jarruttaessa ja tyhjäkäynnnillä melutaso on normaalia alhaisempi.
 
No ei tuota minustakaan missään nimessä hiljaiseksi voi sanoa vaikka niin kovasti väitetään. Bussin takaosassa istuessa moottorin äänen intensiteetti on vähintään samaa tasoa kuin muissa nykyajan busseissa. Ehkä jarruttaessa ja tyhjäkäynnnillä melutaso on normaalia alhaisempi.

Oli tuo hiljaisempi kyllä kuin esim Volvo B7RLE tai Scania KxxxUB. Mutta ei toki pärjää melutasossaan Solariskaan Scania CR112:lle ;)
 
Kestääkö Mummovuoresta Ateneumille peräti 40 minuuttia tällä idän ihmeellä? Ja matkaa on vielä paljon edessä ennenkuin ollaan päätepysäkillä Valtionlaitumilla.

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, saman se kestää sinisellä telibussillakin. Se onkin suurin linjan 18 ongelmista; matkan kestoa ei ennakolta voi arvioida ja niinpä aikaa on varattava valtavasti. Matka MVuoresta keskustaan kestää mitä vaan 25 ja 45 minuutin väliltä. :(
 
Kovin vähän löytyi teknistä tietoa hybridibussista. Olisi kiinnostanut, mikä on akuston kapasiteetti ja minkälaiseen kiihdytykseen se riittää. Sillä jos tuon kokoinen bussi pannaan liikkeelle, niin siinä tarvitaan jotain 150–200 kW tehoa 10–15 sekuntia riippuen kuormasta ja loppunopeudesta. Eli vähimmillään noin 0,4 kWh. Akkupaketin kapasiteetin tulisi siis olla siellä 0,5–1 kWh luokassa, jotta hybridi lähtisi sillä liikkeelle sähköllä.

Se selvisi, että Solariksen bussin idea on tallentaa ainoastaan jarrutusenergia akkuihin, joten eihän se edes teoriassa voi lähteä liikkeelle pelkällä sähköllä. Sillä ei jarrutuksesta koskaan voi saada takaisin energiamäärää, joka on käytetty kiihdyttämiseen. Mediassa esiintyneet puheet hiljaisesta bussista ovat siis täyttä puppua. Solaris käyttää sähköä vain kiihdytyksen apuna, pääosa tehosta tulee dieselistä. Siksi kone käy jatkuvasti ja hybridin merkitys on ainoastaan polttoaineen säästö.

Ympäristön kannalta näkisin mieluummin sellaisen hybridin, jossa akkuja ladataan jarrutuksen lisäksi silloin, kun kone käy ajettaessa tasaisella nopeudella. Dieseliä kun on pakko käyttää kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä, koska bussi hidastuu muuten itsestään toisin kuin ratikka, jolla normaali ajo on rullaus kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä. Tällainen hybridi meluaisi ja kaasuttaisi kaikkein vähiten, koska akkuihin voidaan ladata kylliksi energiaa jotta dieseli voi olla sammuksissa jarrutuksen, pysäkillä seisomisen ja kiihdytyksen ajan.

Se Ateneumin havainto taisikin riittää minulle kokemukseksi tämän bussin kanssa. Olisi ollut näet kiinnostavaa kokea lupausten mukainen sähköllä kiihdyttävä ja pysäkillä hiljainen bussi, mutta eihän tässä matkustajan kannalta mitään ihmeellistä olekaan. Onneksi Solariksen niveljohdinautoilla voi käydä ajelemassa Tallinnassa, jos hiljainen bussikyyti kiinnostaa. :(

Antero
 
Takaisin
Ylös