• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjojen aikataulut muuttuvat 1.2.

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Kaikilla raitiolinjoilla otetaan maanantaina 1. helmikuuta käyttöön uudet, viime syksynä tehtyihin matka-aikamittauksiin perustuvat aikataulut.

Uudet aikataulut on laadittu vastaamaan vaunujen pidentyneitä matka-aikoja. Muutoksen yhteydessä vuoroväleihin tulee vähäisiä pidennyksiä.

Raitiolinjojen aikataulut 1.2. alkaen:

1/1A Kauppatori - Käpylä (pdf): Näytä liitetiedosto 659
3B Kaivopuisto - Kallio - Eläintarha (pdf): Näytä liitetiedosto 660
3T Kaivopuisto - Töölö - Eläintarha (pdf): Näytä liitetiedosto 668
4/4T Katajanokka - Munkkiniemi (pdf): Näytä liitetiedosto 661
6 Hietalahti - Arabia (pdf): Näytä liitetiedosto 662
7A Senaatintori - Töölö Pasila - Senaatintori (pdf): Näytä liitetiedosto 663
7B Senaatintori - Pasila - Töölö - Senaatintori (pdf): Näytä liitetiedosto 664
8 Salmisaari - Töölö - Arabia (pdf): Näytä liitetiedosto 665
9 Kolmikulma - Itä-Pasila (pdf): Näytä liitetiedosto 666
10 Kirurgi - Pikku-Huopalahti (pdf): Näytä liitetiedosto 667



Lue koko uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uutissivun linkeistä avautuvien pdf-aikataulujen mukaan kaikilla raitiolinjoilla ajetaan kaikki lähdöt matalalattiavaunuilla. Hmm... :tongue:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uutissivun linkeistä avautuvien pdf-aikataulujen mukaan kaikilla raitiolinjoilla ajetaan kaikki lähdöt matalalattiavaunuilla. Hmm...

On sinne ohuempiakin lähtöaikoja merkitty. Ehkä ne tulosteesta erottuu paremmin mutta näytöltä tosi kehnosti.
Ja perinteiden mukaisesti taitaa aikatauluissa jokunen virhekin olla.
 
On sinne ohuempiakin lähtöaikoja merkitty. Ehkä ne tulosteesta erottuu paremmin mutta näytöltä tosi kehnosti.

Kerropa esimerkki, koska minä en löydä yhtään. Lihavoitujen numeroiden vertailu ei-lihavoituihin on helppoa, koska tunnit ovat kaikki ei-lihavoituja. Kaikki lähtöajat ovat lihavoituja, vaikka niitä kuinka läheltä katsoisi.
 
Kerropa esimerkki, koska minä en löydä yhtään. Lihavoitujen numeroiden vertailu ei-lihavoituihin on helppoa, koska tunnit ovat kaikki ei-lihavoituja. Kaikki lähtöajat ovat lihavoituja, vaikka niitä kuinka läheltä katsoisi.

No minäpä kerron. Otetaan vaikka ens hätään 3T:n Olympialaiturin lähtöajat. Vertaa siellä kello 13.27 ja 13.37-lähtöaikoja. Riittääkö tämä yksi esimerkki?
 
Mihin 3B/3T viikonloppuiltojen tiheämpi liikennöinti on kadonnut? Vertaa vuorotiheyttä lauantaisin klo 23 nykyään ja uusissa aikatauluissa. Miksi perjantaisin liikennöidään klo 21 alkaen lauantain aikatauluilla, jos aikataulut ovat molemmissa käytännössä samat?
 
Otetaan vaikka ens hätään 3T:n Olympialaiturin lähtöajat. Vertaa siellä kello 13.27 ja 13.37-lähtöaikoja. Riittääkö tämä yksi esimerkki?

Täsmälleen yhtä lihavia ne minulla ovat. Mutta Illustratorilla selvisi, että kyseessä on fonttiupotusongelma. Sitä epäilinkin, mutta asian tarkistaminen oli huomattavasti helpompaa, kun pystyi vertaamaan kahta tiettyä erilaiseksi tiedettyä/väitettyä lukua.

Luku 27 todellakin on laihemmalla, Swiss 721 Lightilla ja 37 Swiss 721 Mediumilla. Jollei omalta koneelta löydy näitä, ne korvautuvat jollakin satunnaisella fontilla, minulla molemmat samanvahvuisella Myriadilla. Joku toinen kone saattaa toki korvata Mediumin jollain Bold-leikkauksella ja Lightin Regularilla tai Bookilla. Mutta todennäköisesti useimmat eivät. Swiss 721 on Monotypen fontti, joka ei mielestäni ole koskaan tullut minkään Officen mukana, mutta kylläkin CorelDraw'n mukana. Koska minulla ei ole CorelDraw'ta eikä tuota kyseistä leikkausta, en pääse testaamaan, miltä se näyttää oikeilla fonteilla.

Peruslähtökohta on muutenkin, että pdf-tiedostoon pitää kaikki fontit upottaa mukaan. Nyt joku ei vain ole osannut niitä oikein tehdä.
 
Mihin 3B/3T viikonloppuiltojen tiheämpi liikennöinti on kadonnut? Vertaa vuorotiheyttä lauantaisin klo 23 nykyään ja uusissa aikatauluissa. Miksi perjantaisin liikennöidään klo 21 alkaen lauantain aikatauluilla, jos aikataulut ovat molemmissa käytännössä samat?

Myös linjalta 4 on poistettu viikonloppuöiden tiheämpi vuoroväli eli siis neljäs yövuoro. Ilmeisesti yöliikenteen harvennukset on ajateltu siten, että kun maksavia asiakkaita on aika vähän, antaa pummaajien sitten ahtautua entistä tiiviimmin. Tekstit perjantai-iltojen lauantaiaikatauluista on varmaankin jäänyt epähuomiossa poistamatta.
 
Tietääkö joku miksi uusiin aikatauluihin on merkitty voimassaoloajaksi 1.2.2010 - 21.2.2010, eli miksi ne ovat voimassa vain kolme viikkoa?
 
Myös linjalta 4 on poistettu viikonloppuöiden tiheämpi vuoroväli eli siis neljäs yövuoro. Ilmeisesti yöliikenteen harvennukset on ajateltu siten, että kun maksavia asiakkaita on aika vähän, antaa pummaajien sitten ahtautua entistä tiiviimmin. Tekstit perjantai-iltojen lauantaiaikatauluista on varmaankin jäänyt epähuomiossa poistamatta.

Aika harva matkustaja näyttää tietävän, että perjantai-iltaisin ajetaan lauantain aikatauluilla. Viime perjantaina jouduin asian kertomaan kahteen eri otteeseen, kun pysäkillä oli paleleva ärtynyt matkustaja, joka ihmetteli missä vaunu viipyy. Ja kerrottuani, että nyt ajetaan lauantain aikatauluilla, sain osakseni hämmästystä ja epäuskoa.
 
Tietääkö joku miksi uusiin aikatauluihin on merkitty voimassaoloajaksi 1.2.2010 - 21.2.2010, eli miksi ne ovat voimassa vain kolme viikkoa?

Hiihtolomaviikolla ajetaan kesäaikatauluilla. (Epäselvyyden maksimoimiseksi hiihtolomaviikolla tosin ajetaan ensi kesän aikatauluilla, kun joulun ja loppiaisen välissä taas ajettiin edelliskesän aikatauluilla)
 
Hiihtolomaviikolla ajetaan kesäaikatauluilla. (Epäselvyyden maksimoimiseksi hiihtolomaviikolla tosin ajetaan ensi kesän aikatauluilla, kun joulun ja loppiaisen välissä taas ajettiin edelliskesän aikatauluilla)
Ahaa, no niinpä tietysti. Kiitos tiedosta. Tulevat aikataulut ovat aina kuriositeetti, ja siksi on aika jännää, että ensi kesän aikataulut paljastuvat jo etukäteen. ;)
 
Pidän koko touhua masentavana osoituksena siitä, miten tässä kaupungissa suhtaudutaan joukkoliikenteeseen. Kun ehdotettiin autoille 30 km/h nopeusrajoitusta, joka vastaa liikenteen hyvää käytännön sujumista, siitä tuli hirveä haloo ja autopuolue kaatoi hankkeen oitis valtuustossa. Kun autoilu haittaa joukkoliikennettä, on itsestäänselvää, että aikatauluja hidastetaan ja palvelutasoa alennetaan myös vuoroväliharvennuksella (joka on välttämätön seuraus kiertoajan pitenemisestä kalustomäärän pysyessä ennallaan).

Ei tule mieleenkään vaatia valtuustossa, että joukkoliikennettä hidastavat tekijät tulee poistaa ja pitää suunnitella sen lisäksi keinoja joukkoliikenteen nopeuttamiseksi. ”Euroopan parasta joukkoliikennettä”!

Antero
 
Ilmeisesti yöliikenteen harvennukset on ajateltu siten, että kun maksavia asiakkaita on aika vähän, antaa pummaajien sitten ahtautua entistä tiiviimmin.

Omien havaintojeni mukaan (muutama lipuntarkastus yövaunussa) ihmiset kyllä pääsääntöisesti maksavat matkansa myös loppuillasta. Pummeja on jonkin verran mutta suurimmalla osalla on kausilippu.
 
Takaisin
Ylös