• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Väärin pysäköidyt autot haittaavat raitioliikennettä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Liian lähelle kiskoja pysäköidyt autot ovat haitanneet raitioliikennettä ennätyksellisen paljon tänä talvena. Kaikkiaan autojen väärinpysäköinnistä tai lumeen juuttumisesta aiheutuneita häiriöitä kirjattiin raitioliikenteessä tammikuussa yhteensä 172 kappaletta.

Kun yhdessä raitiovaunussa voi olla sata matkustajaa ja kun väärin pysäköidystä autosta aiheutuva häiriö heijastuu useimmiten monien vaunujen liikenteeseen, voidaan sanoa, että tammikuussa kymmeniä tuhansia raitiovaunumatkustajia joutui kokemaan matkallaan tarpeetonta haittaa.

Vuoden 2009 tammikuussa autoliikenteen aiheuttamia häiriöitä oli 29. Tämän vuoden tammikuussa häiriöitä oli jo yli puolet koko viime vuoden määrästä.

Teiden varsille kertynyt lumi haittaa pysäköintiä koko kaupungin alueella, mutta eniten autojen siirtoja raitioliikenteen edestä on tehty Tehtaankadulla, Kaarlenkadulla ja Porthaninkadun mäessä.

Kiskosta auton kylkeen tulee jäädä suoralla tiellä 80 senttimetriä ja kaarteessa 130 senttimetriä tilaa. Etäisyyttä voi hahmottaa esimerkiksi ottamalla kaksi pitkää askelta kiskosta kadun varteen.

Raitioliikenteen tiellä oleva auto vie koko muun raitioliikenteen kyseisellä alueella poikkeusreitille ja aiheuttaa aikataulupoikkeamia keskimäärin noin tunnin ajaksi. Jos väärin pysäköidyn auton kuljettajaa ei löydetä siirtämään autoa, hälytetään HKL:n oma raivausauto 055 siirtämään ajoneuvoa. Tällöin häiriön kesto voi olla vielä pidempi.

HKL pyytää, että olosuhteista huolimatta autoilijat huolehtisivat pysäköidessään siitä, että auton ja raitiotiekiskojen väliin jää riittävästi tilaa. Yksi väärinpysäköity auto haittaa merkittävästi kymmenien tai satojen raitiovaunumatkustajien liikkumista.



Lue koko uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuntuu se bussiliikenteessäkin; eilen havainnoin taas rikkoutuneen sivupeilin eräässä liian leveästi pysäköidyssä henkilöautossa Asemapäällikönkadulla Itä-Pasilassa. Tämän erittäin ongelmallisen kadun viereisen parkkialueen ohittavat bussilinjat h22, h59, 504 ja 505, joista arvatenkin jokin vuoro on mennyt "liian läheltä". Tällaisessa tapauksessahan vastuu vahingosta on luonnollisesti bussinkuljettajalla. Ikävää ja stressaavaa, kun näin estetään kuljettajaa harjoittamasta ammattiaan turvallisesti ja joukkoliikenteen mainekin kärsii.
 
Tuntuu se bussiliikenteessäkin; eilen havainnoin taas rikkoutuneen sivupeilin eräässä liian leveästi pysäköidyssä henkilöautossa Asemapäällikönkadulla Itä-Pasilassa. Tämän erittäin ongelmallisen kadun viereisen parkkialueen ohittavat bussilinjat h22, h59, 504 ja 505, joista arvatenkin jokin vuoro on mennyt "liian läheltä". Tällaisessa tapauksessahan vastuu vahingosta on luonnollisesti bussinkuljettajalla. Ikävää ja stressaavaa, kun näin estetään kuljettajaa harjoittamasta ammattiaan turvallisesti ja joukkoliikenteen mainekin kärsii.


Minusta kaupungilla pitäisi olla tahtoa kieltää tarvittaessa pysäköinti kokonaan tällaisissa ongelmapaikoissa kuten juuri Asemapäällikönkadulla. Sitten kun katu on saatu aurattua kunnolla niin että autot voi pysäköidä oikein voi pysäköintikiellonkin poistaa. Myös esimerkiksi Fleminginkatu on ollut ajoittain todella tuskallinen linjalla h22.

Joukkoliikenteen luotettavuus on kärsinyt pahasti henkilöautoilijoiden piittaamattomuudesta ja kuljettaja on sitten saanut syyt niskoilleen vuoron myöhästymisestä.

Muutama viikko sitten eräs pappa jäi kiinni pikkuautollaan Aleksis Kiven kadulla yrittäessään parkkeerata paksuun kinokseen. Auto saatiin liikkeelle vasta kun h22:n matkustajat ja kuljettaja työnsivät auton liikkeelle.
 
Minusta kaupungilla pitäisi olla tahtoa kieltää tarvittaessa pysäköinti kokonaan tällaisissa ongelmapaikoissa kuten juuri Asemapäällikönkadulla. Sitten kun katu on saatu aurattua kunnolla niin että autot voi pysäköidä oikein voi pysäköintikiellonkin poistaa. Myös esimerkiksi Fleminginkatu on ollut ajoittain todella tuskallinen linjalla h22.
Niin, asiaan suhtautumista kuvastaa kuitenkin se, että HKR:llä ei vastata puhelimeen tai poliisilla lyödään luuri korvaan (kuten olen esimiehiltäni kuullut).

Näistä parin todellisen ja kieltämättä erittäin lumisen talvikuukauden vaikutuksesta käyttäisin itse sanaa "rappio", sillä niin huonoa on joukkoliikenteen taso mielestäni Helsingin alueella ollut.

Ja sanon tässä asian, jota en olisi toivonut sanovani ääneen: jos tähän sotketaan vielä johdinautot, niin todellinen soppa on valmis. Toiminnan täytyy olla joka tasolla ihan toista luokkaa, jos sellaisia meinataan tänne hankkia. Toivottavasti tästä talvesta opitaan jotakin.
 
Mitäpä jos alkaisi huudattaa torvia ja pillejä, kun pysäköidyn auton ohi ei pääse? Johan siinä kohta viereisen talon asukkaatkin soittaa poliisia paikalle ja auton omistajakin saattaa ehkä ilmestyä ripeämmin siirtämään ajokkiaan. Kuljettajalle kuulosuojaimet päähän ja megamölynappi pohjaan. Ja sitten vain odotellaan...
 
Mitäpä jos alkaisi huudattaa torvia ja pillejä, kun pysäköidyn auton ohi ei pääse? Johan siinä kohta viereisen talon asukkaatkin soittaa poliisia paikalle ja auton omistajakin saattaa ehkä ilmestyä ripeämmin siirtämään ajokkiaan. Kuljettajalle kuulosuojaimet päähän ja megamölynappi pohjaan. Ja sitten vain odotellaan...

Kyllähän se on valitettavasti selvä, miten asiaan suhtaudutaan silloin: "joukkoliikenteen syytä".

Niin taitaa nämä väärin pysäköidyt autotkin olla pelkästään ratikkain syytä.
:icon_frown:
 
Mitäpä jos alkaisi huudattaa torvia ja pillejä, kun pysäköidyn auton ohi ei pääse? Johan siinä kohta viereisen talon asukkaatkin soittaa poliisia paikalle ja auton omistajakin saattaa ehkä ilmestyä ripeämmin siirtämään ajokkiaan. Kuljettajalle kuulosuojaimet päähän ja megamölynappi pohjaan. Ja sitten vain odotellaan...

Eiköhän asukkaat soittaisi ennemmin raitioliikenteen liikenteenohjaukseen ja valittaisivat sinne.
 
Ja sanon tässä asian, jota en olisi toivonut sanovani ääneen: jos tähän sotketaan vielä johdinautot, niin todellinen soppa on valmis. Toiminnan täytyy olla joka tasolla ihan toista luokkaa, jos sellaisia meinataan tänne hankkia. Toivottavasti tästä talvesta opitaan jotakin.

Tällaisia talvia on ollut ihan oikeasti ennenkin, mutta puhtaanapitolaitoksen tehtävät on vain ulkoistettu pois. Ennen lumet saatiin vaikka "hevospeleillä" pois säällisessä ajassa, mutta ei enää nykyään. Pikkuautojen määrä on tosin entiseen verrattuna kasvanut, ja niitä on kadunsyrjät täynnä parkkeerattuna, mutta lumikolien määrä on vastaavasti vähentynyt. Nykyään ei kadun varren lumeen talonmies enää koske lapiolla tai kolalla, vaan pitää odottaa ison huoltoyhtiön yksittäistä kauhakuormaajaa päivä/viikkotolkulla.

Mukavaa on kuitenkin todeta päivittynyt johdinautokantasi, en ole ennen tuollaista toteamusta huomannut. Johdinautoja ei siis hankita tänne sotkemaan liikennettä!

Maapallon "lämpeneminen" tarkoittanee meillä pohjoisten erityisolosuhteissa asuville entistä enemmän näitä tällaisia talvia. Toivottavasti kesät ovat sitten kuumempia!
 
Tuntuisi houkuttelevalta ehdottaa passiivi-aggressiivista lähestymistapaa: liikenteen häiriintyessä huonon kadunpidon ja -parkkikurin takia vaunu pysäytetään sopivan etäisyyden päähän ongelmapaikasta ja sitten odotetaan kunnes tilanne ratkaistaan sopivin kuulutuksin ryyditettynä: "Hyvät matkustajat, reitillä on väärin pysäköity auto. Tyypillinen aika asian korjaantumiseen on noin puoli tuntia. Korjausaikaan tulevaisuudessa ja ongelmien vähentämiseen voi vaikuttaa seuraavasti: ..."
 
Mukavaa on kuitenkin todeta päivittynyt johdinautokantasi, en ole ennen tuollaista toteamusta huomannut. Johdinautoja ei siis hankita tänne sotkemaan liikennettä!
Joopajoo. Siihen mihin ratikka liian lähelle pysäköidyn auton takia jumittuu H055:tä odottamaan, johdinautoliikenne jatkuisi mukavasti vain kevyellä ohjauspyörän kääntelyllä. !sillöM ;)
 
Varsin ikävä tilanne on ollut myös linjojen h57 ja h58 päätepysäkillä Munkkivuoren ostarilla. Henkilöautoja on ollut jatkuvasti pysäköitynä niin että bussit eivät ole mahtuneet kulkemaan ja kolhuiltakaan ei ole vältytty. Pahimmillaan busseille on aiheutunut kymmenien minuuttien viivästyksiä.
 
Varsin ikävä tilanne on ollut myös linjojen h57 ja h58 päätepysäkillä Munkkivuoren ostarilla. Henkilöautoja on ollut jatkuvasti pysäköitynä niin että bussit eivät ole mahtuneet kulkemaan ja kolhuiltakaan ei ole vältytty. Pahimmillaan busseille on aiheutunut kymmenien minuuttien viivästyksiä.
Munkkivuoren ostari on normaalistikin veemäinen paikka. Ostarin vesivuoto aiheutti hiljattain lisämurheita kun parkkihalli jouduttiin sulkemaan, mutta nyt tilanne lienee siltä osin normalisoitunut.
 
Varsin ikävä tilanne on ollut myös linjojen h57 ja h58 päätepysäkillä Munkkivuoren ostarilla.
Lisäksi varsinainen päätepysäkkialue on lumimöykkyineen ja jääpolanteineen ihan hirveässä kunnossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös