Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: CapaCity-bussiin kaikista ovista

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    8800

    oletus CapaCity-bussiin kaikista ovista

    CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Jokeri-linjalla 550, Itäkeskus - Oulunkylä - Westendinasema, ajaa perjantaista 26.2. alkaen torstaihin 4.3. asti Mercedes Benz CapaCity-nivelbussi, johon voi nousta sisään kaikista ovista. Bussin kaikilla neljällä pariovella on matkakortin lukijalaitteet, joten matkan maksaminen käy samoin kuin raitiovaunussa.

    CapaCity-bussi lähtee matkustajaliikenteeseen iltapäivällä 26.2. ja 27.2.- 3.3. se ajaa varhaisaamusta puoleenyöhön. Viimeisenä päivänään linjalla torstaina 4.3. bussi ajaa n. klo 14 asti.

    HSL tutkii avorahastuskokeilulla, kuinka paljon liikennettä on mahdollista nopeuttaa, mikäli matkustajat pääsevät sisään myös muualta kuin etuovesta. Oletuksena on, että jonot lyhenevät, jolloin lyhenee myös aika, jonka bussi seisoo pysäkeillä. Matkustajien sisään astumista helpottaa myös se, CapaCityn lattia niiaa.

    Kertalippu on myös CapaCity-bussissa ostettava kuljettajalta.

    550 on valittu CapaCityn linjaksi, koska se on tiheästi liikennöity ja eräänä tulevaisuuden vaihtoehtona on pohdittu, että linjalla siirryttäisiin raideliikenteeseen. HSL kokeilee CapaCityn avulla, onko pitkällä nivelbussilla mahdollista päästä raitiotiemäiseen liikenteeseen. Matalalattiaisella CapaCityllä on pituutta 19,5 metriä ja paikkoja on lähes 200 matkustajalle.

    Auto on rakennettu lisäämällä nivelbussiin ylimääräinen takamoduuli. Bussissa on neljä akselia, joista kaksi on ohjattavia, joten CapaCity kulkee liikennevirrassa yhtä ketterästi kuin 18-metrinen nivelbussi.

    HSL kysyy kokeilun aikana sekä matkustajien että kuljettajien mielipiteitä avorahastuksesta ja nivelbussista. Matkustajakysely toteutetaan lomakkeilla, joita jaetaan bussissa matkan aikana. HSL toivoo matkustajilta aktiivista palautetta.

    HSL:llä on CapaCity-kokeilussa yhteistyökumppaninaan Veho Group Oy Ab:n lisäksi linjaa 550 liikennöivä Nobina Finland Oy.


    CapaCity-bussin lähdöt 26.2. – 4.3. (pdf): Liite 713

    Linjan 550 pysäkkiluettelo ja reittikartta



    Lue koko uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.02.2010 kello 20:21. Syy: päivitetty

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2249

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Tätä voisi seuraavaksi laajentaa Jokerille yleensä.

  3. #3
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2404

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Tätä voisi seuraavaksi laajentaa Jokerille yleensä.
    ehkei 8700:s toimisi ihan yhtä sujuvasti jos kaikista ovista mentäisiin sisään ja ulos

  4. #4
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    ehkei 8700:s toimisi ihan yhtä sujuvasti jos kaikista ovista mentäisiin sisään ja ulos
    Näinpä, CapaCity toimii avorahastusmassabussilinjalla paljon paremmin, jos siis ei haluta ratikoihin santsata.

  5. #5

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Tämmöinen kuva Istanbulin BRT:stä tuli vastaan, http://www.omnibusarchiv.de/include....&contentid=531

    Tuo vasemmanpuoleinen bussiliikenne on muuten mielenkiintoinen idea. Saisi näppärät vaihdot ratikoihin tai toisiin busseihin.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2209

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tuo vasemmanpuoleinen bussiliikenne on muuten mielenkiintoinen idea. Saisi näppärät vaihdot ratikoihin tai toisiin busseihin.
    Vastaavanlaiseen vasenkätiseen runkobussiliikenteeseen olen törmännyt Bogotássa ja hyvin sujuvasti volvot kulkivat. Pysäkit olivat korkealaiturisia ja katettuja sisältäen kaiken tarvittavan infran. Korkean laiturin ansiosta autoihin oli vielä helpompaa astua sisään ja pois kuin jos olisivat olleet mallia matalalattiabussi katuverkossa. Pysäkin lattia on siis tasan samalla korkeudella kuin bussin lattiakin (ilman porrassyvennyksiä) eli on siis "metromainen". Korkealattiaisesta bussista saa "100% matalan", kun pysäkki on korotettu. Ja voidaan käyttää korkean bussin kaikki edut verrattuna matalan lukemattomiin heikkouksiin. Nobina Finlandin Jokeri olisi Bogotássa vain jokin peräkylän tungoslinja kehnolla käytettävyydellä...

    Haetaanpa runkobussilinjan suunnitteluoppia siis vaikkapa Kolumbiasta. Ainakin tässä tapauksessa he ovat valovuoden edellä HSL:ää, ja olleet jo vuosikymmeniä.

  7. #7
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Pysäkin lattia on siis tasan samalla korkeudella kuin bussin lattiakin (ilman porrassyvennyksiä) eli on siis "metromainen".
    Mitens näistä sitten poistutaan poikkeustilanteissa?
    "Juna toisi huumeet."

  8. #8
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2404

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Mitens näistä sitten poistutaan poikkeustilanteissa?
    no kai silleen niinku korkealattiabussista poistutaan.. ei kai siinä sen kummempaa

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4908

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RSS Näytä viesti
    HSL tutkii avorahastuskokeilulla, kuinka paljon liikennettä on mahdollista nopeuttaa, mikäli matkustajat pääsevät sisään myös muualta kuin etuovesta. Oletuksena on, että jonot lyhenevät, jolloin lyhenee myös aika, jonka bussi seisoo pysäkeillä. Matkustajien sisään astumista helpottaa myös se, CapaCityn lattia niiaa.
    Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää kuitenkin sen, että yksi täysin "outo" - niin kuljettajille kuin matkustajille - auto reilun viikon aikana ei anna sitä kuvaa, mihin avorahastusratkaisulla laajemmin sovellettuna voitaisiin päästä. En yllättyisi yhtään, jos auto olisi näin yhtäkkiä hitaampi kuin muu Jokeri-kalusto. Kuljettajat arastelevat vierasta menopeliä ja matkustajat ovat täysin pihalla - luultavasti suurin osa tulee vanhasta tottumuksesta edestä sisään. Mutta pian tuo nähdään, miten kokeilu alkaa sujua.

  10. #10

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää kuitenkin sen, että yksi täysin "outo" - niin kuljettajille kuin matkustajille - auto reilun viikon aikana ei anna sitä kuvaa, mihin avorahastusratkaisulla laajemmin sovellettuna voitaisiin päästä. En yllättyisi yhtään, jos auto olisi näin yhtäkkiä hitaampi kuin muu Jokeri-kalusto. Kuljettajat arastelevat vierasta menopeliä ja matkustajat ovat täysin pihalla - luultavasti suurin osa tulee vanhasta tottumuksesta edestä sisään. Mutta pian tuo nähdään, miten kokeilu alkaa sujua.
    Otaniemessä avorahastus ja kaikista ovista sisäänmeno toimi ihan lennossa. Liki puolet porukasta oli kai kuullut avorahastuksesta ja tajusi käyttää muita ovia. Pysäkkiajat vaikuttivat lyhentyvän selvästi. Capacity vaikuttaa muuten jykevämmältä ja tasaisemmin kulkevalta ja hiljaisemmalta bussilta kuin tavallinen kalusto.

  11. #11

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    543

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Omakin havaintoni tukevat Petterin havaintoja. Moni matkustaja nousee sisään keski- ja takaovista, osa tarmokkaan autoemännän vinkistä. Tämän kokemuksen jälkeen kannatan avorahastusta busseissa.
    Kyyti on muuten tasaista ja miellyttävää
    Est modus in rebus.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4908

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Hyvä että toimii. Äsken Ilkantien pysäkillä kuvatessani CapaCity saapui viitisen minuuttia hitaammin kuin edellä kulkenut Volvo 8700 LE. Perään 5 minuuttia myöhemmin lähtenyt Volvo otti Mersun kiinni, kuten viimeisestä kuvasta näkyy. On toki selvää, että avorahastus pidemmän päälle tulee nopeuttamaan Jokerin kulkua (kunhan siihen vain siirrytään).

  13. #13
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Ensimmäinen vuoro sujui suhtkoht ongelmitta, vaikka olinkin linjalla vain viimeiset 10min. Vuoro saapui loppujenlopuksi IK:seen 3 minuuttia myöhässä lasketusta ajasta ja lähti sieltä Westendinasemalle 16.03. Kaikki eivät osanneet käyttää muita ovia, vaikka siitä olikin informoitu. Kyyti oli tasaista ja lämmitys pelasi, bussimalli ja avorahastussysteemi olivat oivalliset jokeriruuhkaan.

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Toivottavasti tajuavat nyt myös lipuntarkastajien määrää lisätä kun tuo capa on liikenteessä. Muuten voipi tulla ongelmaa sen suhteen, että pummilla matkustaminen lisääntyy..
    Viimeisin muokkaaja Aleksi.K; 26.02.2010 kello 23:46.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: CapaCity-bussiin kaikista ovista

    Kävinpä minäkin eilen kokeilemassa vuorolla, jossa taisi olla enimmäkseen pongaajia kuin oikeita matkustajia.

    Edessä on mukavan rauhallista, takana saa ”nauttia” moottoriäänistä. Tilankäyttö on hoidettu matalalattiabussien tapaan niin, että pyörien päällä istutaan seläkkäin. Kun moottori on takana, suurin osa bussista on matalalattiaista. Varsinaisesti korkeata tilaa on vain takana oleva ”piippuhylly”, jossa istutaan moottorin ja vaihteiston päällä.

    Takana matkustaminen on huomattavasti miellyttävämpää kuin 2-nivelbussilla. 2-akselinen perävaunu ei keiku pystysuunnassa ja sivuttaisliikekin on rauhallista verrattuna 2-nivelbussiin.

    Bussissa on 4 pariovea. Kolmen etummaisen kohdalla on seisomasillat ja nivel on kohtalaisen leveä neljäs seisomasilta. Muualla on istuimia niin paljon kun saa mahtumaan. Bussin kapasiteetti ei kuunaan ole likikään 200, vaikka Mersun sivu niin mainostaa. Seudun kaupunkibussien seisomakapasiteetti on ulkomitoista laskettuna noin 2 hlö/m2. Kun siis lasketaan samalla tavalla, CapaCityn matkustajamäärä on luokkaa 115 hlö seisomapokassa.

    CapaCityssä on 20 seisomapaikkaa lisää telibussiin nähden. Jos bussin hinta on 450–475 k€ mutta telibussi noin 250 k€, niin rohkenen arvata, että näitä ei nähdä täällä tämän koeajon jälkeen. Jos siis tekee mieli koeajaa, niin kannattaa käydä nyt ja mieluiten ennen mahdollista lakon alkua ensi viikolla.

    Antero

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. CapaCity Jokerilla
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 03.03.2010, 18:18
  2. Keskiovesta bussiin?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 10.02.2008, 23:11
  3. Mercedes-Benz "CapaCity" -nivelbussi
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 22.02.2007, 23:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •