Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Rakentaminen, asunnot ja työpaikat kannattaa keskittää raiteiden varteen. Raideverkon täysimittainen hyödyntäminen on tärkeää koko liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta. Näkemykset sisältyvät HSL:n johdolla laadittuun Maankäyttö- ja raideverkkoselvitykseen (MARA), jossa määritellään Helsingin seudun raideverkon tavoitetila vuodelle 2050.

    MARA-strategian periaatteena on kehittää nykyisiä ratakäytäviä ja niiden maankäyttöä ennen kuin rakennetaan uusia. Kehärata on jo rakenteilla; myös metron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään on alkanut. Seuraava aloitettava raidehanke PLJ 2007:n aiesopimuksen mukaan on kaupunkirata Leppävaarasta Espoon keskukseen. Täydentyvä raideverkko luo edellytyksiä maankäytön tehostamiselle asemanseuduilla ja tätä mahdollisuutta tulee hyödyntää. Pisara-radan rakentaminen vähentäisi Helsingin ratapihan ruuhkia ja loisi edellytyksiä raideliikenteen kehittämiselle eri ratasuunnilla.

    Seudun kasvu luo pitkällä aikavälillä tarvetta uusien ratakäytävien avaamiseen. MARA-strategian mukaan raideliikenteen verkkoa tulee täydentää asteittain seudun ytimestä lähtien avaamalla lyhyitä ratakäytäviä mahdollisimman lähelle nykyistä rataverkkoa. Liikenteen toimivuuden kannalta maankäytön tulisi olla mahdollisimman tehokasta etenkin seudun ydinalueella, jossa joukkoliikenteen palvelutaso on jo nyt varsin hyvä. Joukkoliikenteen kilpailukyky suhteessa autoiluun paranee, kun yhdyskuntarakenne on tiivis. Myös kävelyn ja pyöräilyn edellytykset paranevat.

    MARA-selvityksessä maankäytön ja liikennejärjestelmän muodostamaa kokonaisuutta tarkastellaan raideverkon näkökulmasta. Näkökulma on hyvin tavoitteellinen, ja selvitys keskittyy seudun raideverkkoon kokonaisuutena. Suunnittelussa varaudutaan siihen, että Helsingin seudulla olisi noin 1,8 miljoonaa asukasta vuonna 2050.

    MARA-selvitys on osa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011:n valmistelua. HLJ:n muita tärkeitä osaselvityksiä on mm. Ajoneuvoliikenteen verkkoselvitys, jossa laaditaan tieverkon tavoitteellinen kehittämispolku vuoteen 2020 mennessä ja osoitetaan tieverkon pitkän aikavälin kehittämistarpeet.

    Lisätietoja:
    Liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205
    Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884

    Liitteet:
    Tavoiteverkkoa tukeva asukkaiden sijoittuminen vuonna 2050 (kartta, 143 kt, pdf): Liite 750
    Tavoiteverkko 2050 (kartta, 88 kt, pdf): Liite 751

    Maankäyttö- ja raideverkkoselvitys MARA on julkaistu HSL:n julkaisusarjassa ja se on ladattavissa pdf-tiedostona (2 943 kt, pdf): Liite 752.

    Lisätietoja Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmasta HLJ 2011




    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.04.2010 kello 15:57. Syy: päivitetty

  2. #2

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Tämä uutinen siis perustuu HLJ:n Maankäyttö- ja raideverkkoselvitykseen.

    Jännintä tavoiteverkkokartassa on, että toinen metrolinja Kampista Viikkiin on piirretty pikaraitiotieksi. Itse työ tosin sanoo, että "tässä selvityksessä ydinalueen raideratkaisut kuvattiin seudun raideverkossa yhtenäisenä verkkona, jossa ei oteta kantaa liikennöintimuotoon". Mutta kysymys liikennemuodosta on kuitenkin nyt avattu.

    Tavoiteverkossa ei myöskään ole lentokenttämetroa vaan kaukoliikennerata. Toista metrolinjaa tökitään nyt siis molemmin puolin erilaisilla liikennemuodoilla - onneksi.

  3. #3

    Liittynyt
    05.02.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HLJ2011_MARA_selvitys_HSL_9_2010.pdf, sivu 36

    Tämän hetken tiedon valossa Porvooseen asti ulottuvan ratakäytävän raideratkaisu on osoittautunut vaikeaksi kysymykseksi. Jos Helsinki–Pietari -yhteys toteutuu, se mahdollistaa yhteyden Porvooseen pitkällä aikavälillä. Nykyinen tiheän asemavälin metrojärjestelmä olisi hidas ja laskisi palvelutasoa nopeasti itään päin edettäessä. Uudentyyppiset tulevaisuuden metrojärjestelmät saattavat mahdollistaa nopean yhteyden Porvooseen asti.
    On näköjään tiedostettu, ettei nykymuotoinen metro ole nopea noilla etäisyyksillä. Mutta mitäkähän uudentyyppistä metrojärjestelmää tässä mahdetaan tarkoittaa? Sellaista joka skippaa asemia välistä, vai suuremman törmäyslujuuden/huippunopeuden kalustoa? Joka ottaa virtansa kenties ilmajohdosta? ;-)

  4. #4

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    "Tässä selvityksessä ydinalueen raideratkaisut kuvattiin
    seudun raideverkossa yhtenäisenä verkkona, jossa ei oteta kantaa liikennöintimuotoon."
    Tuota seuraavatkin lauseet ovat kiintoisia:


    Raideverkon kokonaisuuden kannalta oleellisia jatkosuunnittelussa ratkaistavia kysymyksiä ovat myös metron haaroittaminen Itäkeskuksesta Viikin kautta Pasilaan ja edelleen Kamppiin tai Otaniemeen sekä mahdollisten pikaraitioteiden suuntaus ja vaikutukset metroverkkoon. Metron jatkaminen Lentoaseman suuntaan edellyttäisi Kamppi–Pasila -linjaa, joka jatkuisi edelleen Maunulan kautta pohjoiseen.
    Oman huomioni kiinnitti kartassa näkyvä Pasila-(Meilahti?)-Munkkiniemi-Otaniemi -linja, joka siis voisi myös olla hahmotelman mukaan joko metro tai pikaratikka. Yhtäkkiä näyttäis melkein siltä, että TramWestillä on ollut jotain vaikutusta,


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tavoiteverkossa ei myöskään ole lentokenttämetroa vaan kaukoliikennerata. Toista metrolinjaa tökitään nyt siis molemmin puolin erilaisilla liikennemuodoilla - onneksi.
    Jos on olemassa Kehäradan lisäsi Lentorata, niin tarvittaisiin kyllä aikamoinen fakiiri keksimään perustelut lentokenttämetrolle. Siis jos kerran on jo olemassa raskasraideratkaisuna sekä pikayhteys että asuinaluepysäkkien kautta kulkeva hitaampi Kehärata.

    Oletan tässä siis, että kaukoliikenteen junien väliin saataisiin mahtumaan Lentoradalle nopeita paikallisjunavuoroja Helsinki-Lentokenttä -välille.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 20.04.2010 kello 20:20.

  5. #5

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Maankäyttöä tulee kehittää raideliikenteeseen tukeutuen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Oman huomioni kiinnitti kartassa näkyvä Pasila-(Meilahti?)-Munkkiniemi-Otaniemi -linja, joka siis voisi myös olla hahmotelman mukaan joko metro tai pikaratikka. Yhtäkkiä näyttäis melkein siltä, että TramWestillä on ollut jotain vaikutusta,
    Osasyynsä lienee myös Suurpellolla ja konsulttiryhmällä, jonka Espoon kaupunki palkkasi selvittämään sen liikenneyhteyksiä, kun raideyhteyksistä kaukana oleva alue ei herättänytkään mitään kiinnostusta. Ja ainoa tapa kytkeä Suurpelto jotenkin muuten kuin liityntäratikalla lähimmälle metroasemalle on mennä Otaniemen kautta Munkkiniemeen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Kulttuuriratikka tulee
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 16.09.2010, 23:11
  2. Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 25.09.2007, 04:10
  3. Ilmainen tulee kalliiksi
    kirjoittanut karihoo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 18.06.2007, 20:10
  4. Kesä tulee, ja niin tulee lomapassi ja bussipassi
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.06.2007, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •