• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Jokerin matkustajamäärät edelleen kasvussa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Jokerin matkustajamäärät edelleen kasvussa

Jokeri-linjan matkustajamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti liikennöinnin aloittamisesta syksystä 2006 lähtien. Marraskuussa 2009 ylittyi 30 000 matkustajan raja päivässä. Lisäystä viime talveen verrattuna on ollut peräti 7 % eli noin 1 500 matkustajaa päivässä.

Jokeri-linjan kuormitetuin osuus on Itäkeskuksen ja Pitäjänmäen välillä, Espoossa linjalla ei ole kapasiteettiongelmia. Etenkin Itäkeskuksen arkiaamujen lähdöillä on ollut erityisen paljon matkustajia: aamuruuhkan lähdöillä on ollut ajoittain lähes 100 matkustajaa.

Jokeri-linjalle on lisätty vuoroja vuosittain, mikä on osaltaan lisännyt kysyntää. Ensi syksystä alkaen Jokeri liikennöi Itäkeskuksesta kolmen minuutin välein klo 7.00 - 7.42. Lisäksi viikonlopun tarjontaa parannetaan lisäämällä lähtöjä sunnuntai-iltaan.

HSL kehittää määrätietoisesti Jokeri-linjaa myös tulevaisuudessa. Jokerilla on ollut tänä vuonna koekäytössä nivelbusseja ja kaksoisnivelbusseja. Tilavammista busseista etsitään ratkaisua suositun linjan kapasiteettiongelmiin, sillä vuorovälin tihentäminen nykyisestä viidestä minuutista ei ole pysyvä ratkaisu Jokerin kaltaisella pitkällä linjalla.

Lisätietoja: ryhmäpäällikkö Antti Vuorela, puh. (09) 4766 4241 tai 040 5044 582



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raide-Jokeria ei siinä sitten mainittu edes mahdollisuutena...

Liekö johtunut persaukisuudesta. Nythän on esitetty myös Laajasalon ja satama-alueiden raitioteiden rakentamisen lykkäämistä rahapulan takia. Raide-Jokerillehan ei muutenkaan ollut vielä varattuna rahaa, ja jutussa mainitaan vain jo tekeillä olevia toimia.

Saapa nähdä, missä Jokerin kysynnän katto oikeasti on. Veikkaan, että myös nivelbussit täyttyvät, jos niillä liikennöinti onnistuu hyvin.
 
Olisi kiinostava nähdä miten paljon viime talvisista matkustajalukujen kasvusta on johtunut lähijunaliikenteen ongelmista jotka ovat riivanneet pitkin talvea.

Kuvittelisin että tyypillisesti ollaan itä-Helsingistä matkustettu vaikkapa Pitskuun tai Lepuskiin ensin metrolla keskustaan ja sitten junalla tai vaihtoehtoisesti bussilla Pasilaan ja sitten junalla. Nyt kun junat ovat talvella kulkenet niin surkeasti, niin näiden matkustajien on ollut pakko etsiä sellainen reitti jossa junia voidaan välttää kokonaan.

Olisi kiinostava nähdä miten iso lähijunien matkustajamäärien vähennys on ollut viime talvena, niin sitten voi vetää johtopäätöksiä.

t. Rainer
 
Järki käteen nyt. Jos Espoon puolella ei ole kapasiteettiongelmia, miksi kaikki Jokerit täytyy ajaa Westendiin asti? Voisiko edes ruuhkassa olla vaikkapa kolmasosa vuoroista tunnuksin 550B Itäkeskus-Leppävaara?
 
Järki käteen nyt. Jos Espoon puolella ei ole kapasiteettiongelmia, miksi kaikki Jokerit täytyy ajaa Westendiin asti? Voisiko edes ruuhkassa olla vaikkapa kolmasosa vuoroista tunnuksin 550B Itäkeskus-Leppävaara?

Ensi syksynä tiheimmän aamuruuhkan aikaan klo 7.00-7.42 jolloin ajetaan 3 min. vuoroväliä Itäkeskuksesta, voitaisiin todellakin vaikka joka toinen vuoro ajaa B-tunnuksella Leppävaaraan, eiköhän 6 min. vuoroväli ole täysin riittävä lepuskista eteenpäin!
 
Liekö johtunut persaukisuudesta. Nythän on esitetty myös Laajasalon ja satama-alueiden raitioteiden rakentamisen lykkäämistä rahapulan takia. Raide-Jokerillehan ei muutenkaan ollut vielä varattuna rahaa, ja jutussa mainitaan vain jo tekeillä olevia toimia.

Saapa nähdä, missä Jokerin kysynnän katto oikeasti on. Veikkaan, että myös nivelbussit täyttyvät, jos niillä liikennöinti onnistuu hyvin.
Raide-Jokerille on ainakin Helsingin osalta liikenneinvestointisuunnitelmassa yhteensä 87 miljoonaa eli Helsingin osuus: miljoona vuosille 2011 ja 2012 ilmeisesti suunnitteluun, 15 miljoonaa vuodella 2013, ja 35 milljoonaa vuosille 2014 ja 2015. Eli tuo Helsingin osuus on 125 miljoonaa josta valtion oletetaan maksavan 30%. Ei tuo investointi ole mikään ongelma suuruudeltaan jos se on kannattava, ja on aika vaikea ymmärtää miten kolmen minuutin välein kulkeva bussi ja/tai nivelet tulisi halvemmaksi.

Voisi tuon kyllä osittaakin, tekisi ensin vaikka Pitäjänmäki - Itäkeskus osuuden raiteille ja jättäisi bussijokerin pienemmällä vuorovälillä.
 
Raide-Jokerille on ainakin Helsingin osalta liikenneinvestointisuunnitelmassa yhteensä 87 miljoonaa eli Helsingin osuus: miljoona vuosille 2011 ja 2012 ilmeisesti suunnitteluun, 15 miljoonaa vuodella 2013, ja 35 milljoonaa vuosille 2014 ja 2015. Eli tuo Helsingin osuus on 125 miljoonaa josta valtion oletetaan maksavan 30%. Ei tuo investointi ole mikään ongelma suuruudeltaan jos se on kannattava, ja on aika vaikea ymmärtää miten kolmen minuutin välein kulkeva bussi ja/tai nivelet tulisi halvemmaksi.

Jaahas, multa on jäänyt sitten havaitsematta tämmöinen. Näin jonkun raideliikenteen kehittämissuunnitelman, jossa sanottiin, että Raide-Jokeri on prioriteetti, mutta rahasummia koskevissa taulukoissa sitä ei ollut muistaakseni ollenkaan. Linkki on jossain täällä foorumilla, mutta en nyt yhtäkkiä taas löydä. Noiden esittämiesi summien mukaan rakentamisen pitäisi alkaa viimeistään 2014 (ei kai suunnittelemiseen saada 35 miljoonaa palamaan?), mikä olisi tietysti hienoa.
 
Ensi syksynä tiheimmän aamuruuhkan aikaan klo 7.00-7.42 jolloin ajetaan 3 min. vuoroväliä Itäkeskuksesta, voitaisiin todellakin vaikka joka toinen vuoro ajaa B-tunnuksella Leppävaaraan, eiköhän 6 min. vuoroväli ole täysin riittävä lepuskista eteenpäin!

Ainakin osa noista lähdöistä on juuri niitä, joilla ehtii Leppävaarasta sopivasti Otaniemeen aamuyön luennoille (alkavat 8.15). Silloin kun itse käytin Jokeria tuolla välillä tuohon aikaan, oli varattava aikaa muutama vuoroväli siltä varalta, ettei ensimmäiseen autoon mahtuisi. Kysyntää siis on - tai ainakin oli.
 
Ainakin osa noista lähdöistä on juuri niitä, joilla ehtii Leppävaarasta sopivasti Otaniemeen aamuyön luennoille (alkavat 8.15). Silloin kun itse käytin Jokeria tuolla välillä tuohon aikaan, oli varattava aikaa muutama vuoroväli siltä varalta, ettei ensimmäiseen autoon mahtuisi. Kysyntää siis on - tai ainakin oli.
Minusta kysyntää riittää Tapiolan keskukseen saakka - luultavasti jopa 3 minuutin välille. Loppupätkä Westendinasemalle onkin vähemmän kysyttyä, mutta olisi turhaa sitä leikkaamaan pois, Westendissä on hyvä kääntää ympäri bussi kuin bussi ja sinne mahtuu muutama etuaikainenkin Jokeri pitämään taukoa.
 
Loppupätkä Westendinasemalle onkin vähemmän kysyttyä, mutta olisi turhaa sitä leikkaamaan pois

Sinne on suunniteltu myös uusi kylpylähotelli (jonka kaavasta on valitettu). Tosin en tiedä, ovat sen asiakkaat Jokerin asiakkaita. Henkilökunta saattaa hyvinkin olla.
 
Takaisin
Ylös