• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL suunnittelee uusia informaatiopalveluja liityntäpysäköintiin

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL suunnittelee uusia informaatiopalveluja liityntäpysäköintiin

HSL näkee tärkeänä liityntäpysäköintiä helpottavien informaatiojärjestelmien kehittämisen. Asiaa koskevassa periaatesuunnitelmassa tärkeimmiksi kanaviksi nostetaan internet mobiilisovelluksineen sekä muuttuvat tienvarsiopasteet.

Liityntäpysäköinnin käyttäjät tarvitsevat tietoa muun muassa vapaista pysäköintipaikoista ja joukkoliikenteen palveluista sekä joukkoliikenteen ja tieverkon häiriöistä. Tulevaisuudessa autoilijoille ja pyöräilijöille suunnatut mobiili- ja muut palvelut voivat tarjota reaaliaikaista tietoa myös matkan aikana. Muuttuvaa tienvarsiopastusta tulisi kehittää lisäpalveluna tukemaan kiinteää perusviitoitusta.

Jatkosuunnittelussa tulee luoda liityntäpysäköinnille Internet-sivusto ja sen mobiiliversio sekä toteuttaa liityntäpysäköinnin reittiopas. Informaatiojärjestelmä on tarkoitus pilotoida yhdellä tiesuunnalla, jonka jälkeen tavoitteena on laajentaa järjestelmää. Lisäksi tulisi kehittää lukittavien pyörätilojen laskenta- ja valvontajärjestelmää.

Henkilöautojen liityntäpysäköintialueiden varustaminen laskenta- ja valvontalaitteilla on järjestelmän vaativin ja kustannuksiltaan suurin osa. Varustetaso voidaan valita kullekin liityntäpysäköintialueelle parhaiten sopivaksi. Järjestelmä luodaan matkakortin kanssa yhteensopivaksi ja myös pysäköintipaikan maksaminen matkakortilla on mahdollista.

Periaatesuunnitelmassa esitetään eri osa-alueiden toteuttamisen vastuuorganisaatiot. Liityntäpysäköinnin informaatiojärjestelmän toteuttamisesta sovitaan HSL:n ja kuntien kesken. HSL:n tavoitteena on, että järjestelmän toteuttaminen ja käyttöönotto sisällytetään yhtenä kärkihankkeena Liikenne- ja viestintäministeriön älyliikennestrategiaan.

HSL arvioi informaatiojärjestelmän toteuttamisen kustannuksiksi 750 000 – 900 000 euroa. Kustannuksiin sisältyy henkilöautoilun muuttuvan tiedon pilotointi yhdellä säteittäisellä pääväylällä. Summaan eivät sisälly kiinteät opasteet, kaapelointikustannukset eivätkä netti- ja mobiilisovelluksen kartta-aineistot.

HSL on myös koonnut yksiin kansiin tärkeimmät liityntäpysäköinnin suunnittelua koskevat ohjeet. Suunnitteluohjeen tarkoitus on antaa tietoa ja olla apuna liikennesuunnittelijoiden ja kunnallistekniikan suunnittelijoiden työssä. Ohjeet koskevat sekä henkilöautojen että polkupyörien liityntäpysäköintiä. Ne kattavat suunnittelun kaikki vaiheet kuten kysynnän karkean ennakoinnin, pysäköintipaikan sijainnin määrittämisen, eri toimintojen sijoituksen, mitoituksen ja varustelun, kunnossapitokysymykset ja hallinnolliset järjestelyt.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muuttuviin tienvarsikyltteihin olisi paras sijoittaa reaaliaikaiset arvioidut ajoajat keskustaan suoraan ja liitynnällä, kun vain mahdollista. Liikennevirasto tuntuu osaavan laskea ajoneuvojen ajoaikoja joillain moottoriteillä, reittiopas osaa taas joukkoliikenteen vastaavat ajat.
 
Takaisin
Ylös