• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metron laituriovien rakentaminen alkaa Vuosaaressa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Vuosaaren metroaseman lähtölaiturilla alkaa tällä viikolla metron automatisointiprojektiin kuuluvien laituriovien rakentaminen. Vuosaaressa laituriovia kokeillaan matkustajaliikenteessä ennen kuin laituriovet rakennetaan kaikille asemille vuoden 2013 aikana. Tärkeää on myös saada kokemuksia laituriovien toimivuudesta talviolosuhteissa.

Laituriovien asennus Vuosaaren lähtölaiturille tehdään vaiheittain:

Ensimmäisessä vaiheessa asennetaan laituriovet junan viimeisen vaunuparin kohdalle. 10.8. alkaen viimeinen vaunupari ei ole ruuhka-aikaan Vuosaaresta kyytiin nousevien matkustajien käytössä, sillä se jää rakennustyömaan aidan taakse. Vaunupari on jälleen normaalisti käytössä Rastilasta keskustaan päin.

Tämän jälkeen asennetaan laituriovet myös junan keskimmäisen vaunuparin kohdalle. Tästä vaiheesta alkaen vain junan ensimmäinen vaunupari on Vuosaaresta kyytiin nousevien matkustajien käytössä. Kaikki vaunuparit ovat jälleen normaalisti käytössä Rastilasta keskustaan päin.

Aina kuin mahdollista, käytetään junan tulo- ja lähtölaiturina toista, vastakkaisen puolen laituria. Tällöin kaikki vaunut ovat Vuosaaresta junaan nousevien käytössä normaalisti.

Laituriovien rakentaminen tapahtuu pääsääntöisesti iltaisin ja öisin klo 19.15 – 4.40 sunnuntai-illasta ja perjantaiaamuun, jolloin lähtölaituri ei ole käytössä, vaan junat sekä saapuvat että lähtevät toiselta laiturilta.

Rakentamisen aikana metroliikenteen aiheuttama melu lisääntyy tilapäisesti aseman länsipuolella iltaisin klo 22 jälkeen, koska junat eivät voi vaihtaa raidetta aseman itäpuolen kääntöraiteella.

Laituriovet otetaan Vuosaaressa käyttöön lokakuun aikana. Lähtevät metrojunat ajavat tuolloin tarkasti ovien kohdalle niin, että junan ja laiturin ovet ovat kohdakkain. Koekäyttövaiheessa kuljettaja avaa ja sulkee niin laiturin kuin metrojunankin ovet.

Koekäyttövaiheen jälkeen ovet jäävät Vuosaaressa käyttöön ja ne rakennetaan myös muille metroasemille. Nykyiseen metroon laituriovet rakennetaan porttityyppisinä seinämään, jonka korkeus on noin 170 cm. Varsinaisten laituriovien lisäksi seinämään rakennetaan hätäpoistumisovet.

Laituriovien rakentaminen liittyy Helsingin metron uudistumiseen entistä nykyaikaisemmaksi ja laajenemiseen koko seudun kattavaksi liikennemuodoksi. Metron liikenteenohjausjärjestelmä automatisoidaan, asemille rakennetaan laituriovet ja metrovaunuihin tulevat valvontakamerat ja asemille junavalvojat. Turvallisuus paranee niin matkustamoissa kuin asemillakin. Vuoden 2015 lopulla aloitetaan liikenne uudella rataosuudella Ruoholahdesta Matinkylään.

Laituriovet ovat uudessa metrossa välttämätön turvallisuusinvestointi, sillä ne estävät radalle pääsyn. Lisäksi laituriovet parantavat metroasemien viihtyisyyttä.


Kaavakuva (pdf, 9 kB): Näytä liitetiedosto 858



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös