• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Suomenlinnan liikenne 60 vuotta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Suomenlinnan Liikenne Oy 60 vuotta

Suomenlinnan Liikenne Oy on kuljettanut matkustajia Suomenlinnan ja Helsingin keskustan välillä jo 60 vuoden ajan.

Suomenlinnan Liikenne Oy perustettiin 11.8.1950, kun aiemmin puolustusvoimien hallitsemien saarten käyttö 1940-luvun lopussa lisääntyi saarten avauduttua myös muille kaupunkilaisille. Liikennettä siihen asti pääasiassa hoitanut Varuskunnan laivaliikenne ei halunnut siviilejä enää kuljettaa. SLL:n osakkaiksi tulivat Helsingin kaupungin lisäksi puolustusministeriö, Valtion Metallitehtaat (Valmet) ja Suomen Matkailijayhdistys. Nykyisin varustamon omistaa Helsingin kaupunki ja Suomen valtio yhtä suurin osuuksin.

Ensimmäisenä kokonaisena liikennöintivuonna 1953 SLL:n lautalla tehtiin 810 000 matkaa. Seuraavina vuosina matkustajamäärät olivat edelleen noin 800 000 vuosittain. Nykyisin Suomenlinnan lautoilla tehdään 1,5 miljoonaa matkaa ja kuljetetaan noin 20 000 ajoneuvoa vuosittain.

Suomenlinnan Liikenne Oy (SLL) on yleishyödyllinen yhtiö, joka harjoittaa HKL:n järjestämää henkilö- ja huoltolauttaliikennettä Suomenlinnan ja kantakaupungin välillä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) tilaa henkilöliikenteen HKL:ltä.

Varustamon lautat

Ensimmäisen, sekä matkustajien että ajoneuvojen kuljettamiseen soveltuvan lautan varustamo tilasi Suomenlinnassa toimineelta Valmetin telakalta. Suomenlinna-Sveaborgiksi kastettu lautta aloitti liikenteen olympiavuonna 1952. Varsin pian kävi kuitenkin ilmi, että lautan selviytyminen kovien talvien jääolosuhteissa ei vastannut odotuksia. Liikenne keskeytyi usein ja yhteys Suomenlinnaan jouduttiin järjestämään jäätien avulla. Leutoina talvina lautta kuitenkin kykeni hoitamaan liikenteen aikataulunsa mukaan.

1970-luvulla valtio ja kaupunki aloittivat Suomenlinnan kehittämisen sotahistoriallisena matkailukohteena sekä asun- ja virkistysalueena. Vuonna 1973 perustettiin Suomenlinnan hoitokunta ja saaret siirtyivät kokonaan puolustusvoimilta siviilihallintoon. Mittavien kunnostustöiden vuoksi oli tarpeen parantaa myös ajoneuvojen kuljetusmahdollisuuksia. Suomenlinnan Liikenne Oy päätti hankkia myös raskaiden ajoneuvojen kuljettamiseen soveltuvan aluksen raumalaiselta Hollmingin telakalta. Ehrensvärdiksi kastettu lautta aloitti liikenteen vuonna 1978.

Vuonna 1952 liikenteen aloittanut henkilölautta Suomenlinna-Sveaborg oli 1990-luvulle tultaessa saavuttanut peruskorjausta edellyttävän iän. Lautan vaikeudet hoitaa liikennettä kovina jäätalvina olivat edelleen ratkaisematta. Niinpä yhtiön hallitus päätti vuonna 2002 tilata uuden, entisen kaltaisen, mutta liikennealueen kaikissa todennäköisissä jääolosuhteissa selviytyvän lautan. Uusi henkilölautta valmistui Puolassa Naval Shipyard Gdynian telakalta vuonna 2004 ja kastettiin Suomenlinna II:ksi. Alkuaikojen teknisten vikojen korjausten jälkeen alus on hoitanut liikennettä luotettavasti kaikissa sääolosuhteissa.

Uuden henkilölautan valmistuttua varustamo myi vanhan Suomenlinna-Sveaborgin yksityiselle liikennöitsijälle, joka käyttää alusta edelleen Suomenlinnan henkilöliikenteessä avovesikaudella SLL:n alihankkijana.

Lisätietoja:
Suomenlinnan Liikenne Oy, toimitusjohtaja Jorma Salopelto, p. 040 501 8840



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös