Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Ilmaisajeluita 1950-luvun ratikalla

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    8800

    oletus Ilmaisajeluita 1950-luvun ratikalla

    Ilmaisajeluita Kauppatorilta 1950-luvun ratikalla

    Vanhojen ratikoiden kunnostaja Stadin Ratikat tarjoaa kaupunkilaisille pienen matkan menneisyyteen 10-vuotisjuhliensa kunniaksi.

    HKL:n kanssa yhteistyötä tekevä Oy Stadin Ratikat Ab on yksityinen yritys, joka perustettiin vuonna 2000. Tuolloin ensimmäiset matalalattiavaunut saatiin liikenteeseen, ja vanhaa kalustoa ryhdyttiin korvaamaan uudella. Raitiovaunuharrastajat Lasse ja Daniel Federley, isä ja poika, tahtoivat säilyttää yhden 1950-luvun vaunun ja palauttaa sen alkuperäiseen loistoonsa.

    ”Liikennelaitoksella suhtauduttiin positiivisesti ajatukseen, ja vaunun 339 entisöintiä varten perustettiin sitten yksityinen osakeyhtiö meidän harrastajien toimesta. Päävastuun entisöinnistä kantoi HKL, ja Stadin Ratikat osallistui kustannuksiin sekä toimi asiantuntijana alkuperäiseen asuun palauttamisessa”, kertoo Daniel Federley.

    Yleisöllä on mahdollisuus osallistua 10-vuotisjuhliin, kun Stadin Ratikat järjestää yhteistyössä HKL:n ja HSL:n kanssa maksuttomia yleisöajeluita vaunulla 339 torstaina 16.9. Reitti on Kauppatori - Hakaniemi - Linjat, ja kyytiin pääsee kaikilta reitin varren pysäkeiltä.

    Lähdöt ovat Kauppatorilta linjan 1 päätepysäkiltä puolen tunnin välein klo 10.00 – 13.30. Vaunussa soi 50-luvun musiikki ja rahastaja tarjoilee ilmaismatkalla matkalippujen sijaan karamelleja. Myynnissä on myös raitiovaunuaiheisia postikortteja, pinssejä ja kangaskasseja.

    Museovaunujen taival jatkuu

    Stadin Ratikoiden seuraava projekti vaunun 339 jälkeen oli vuonna 2006 kesäperävaunun eli seinättömän, avoimen perävaunun entisöinti. Avovaunu palasi liikenteeseen elokuussa 2009. Tällä kertaa päävastuu oli Stadin Ratikoilla. Hanke toteutettiin tiiviissä yhteistyössä liikennelaitoksen kanssa. Varsinkin teknisellä puolella liikennelaitoksen osuus oli merkittävä. Museoliikenne vanhalla moottorivaunulla vuodelta 1930 sekä kesävaunulla vuodelta 1919 alkoi elokuussa 2009 ja jatkui suuren suosion siivittämänä tänäkin vuonna koko kesän.

    Tällä hetkellä käynnissä on jälleen uusi projekti, vuodelta 1909 peräisin oleva moottorivaunu, joka on ollut liikenteessä vielä 1950-luvulla.

    ”Kovasti on kyselty, onko vielä sellaisia vaunuja jäljellä, joissa on sisällä pitkät sivuttaissuuntaiset puupenkit. Jos aikataulu pitää, niin ensi kesänä tällainenkin vaunu on kaupunkilaisten ihailtavana museolinjalla”, Daniel Federley kertoo.

    Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

    Oy Stadin Ratikat Ab, Daniel Federley, 040 702 8488
    www.stadinratikat.fi



    Lue uutinen HKL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.09.2010 kello 01:50. Syy: päivitetty

Vastaavia viestiketjuja

  1. 50-/60-luvun pikaraitiotiesuunnitelmat?
    kirjoittanut isomolle foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.12.2008, 14:37
  2. Turku, raitioteiden 1950-luvun liikenteen erikoisuuksia
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 03.04.2008, 10:10
  3. Pajunen: ratikalla yli rajojen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 23:10
  4. 80 vuotta ratikalla Arabiaan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 17.09.2006, 16:01
  5. Linux juhli(i) ratikalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.09.2005, 22:07

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •