• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Metro korvataan busseilla ja ratikoilla lauantai-illasta sunnuntaiaamuun 25. - 26.9.

Ainakaan siinä 99M:n lähdössä jossa olin (22.00 R-torilta) eivät matkustajat päässeet kulkemaan kaikista ovista vaan ainoastaan etuovesta ja kaikkien oli ostettava/leimattava lippu. Toisena erona metroon kuljettaja huomautti pariin otteeseen oluen juomisesta bussissa.
 
Ainakaan siinä 99M:n lähdössä jossa olin (22.00 R-torilta) eivät matkustajat päässeet kulkemaan kaikista ovista vaan ainoastaan etuovesta ja kaikkien oli ostettava/leimattava lippu. Toisena erona metroon kuljettaja huomautti pariin otteeseen oluen juomisesta bussissa.

Käsittääkseni tilaajan puolelta ei ollut annettu ohjeistusta avorahastuksesta. Asiaa kyllä mietittiin, mutta periaatteessa avorahastus olisi edellyttänyt ylimääräisten matkakortinlukijoiden asentamista vähintään keskioville ja tähän ei lyhytkestoisen poikkeusliikennejärjestelyn takia ollut järkevää ryhtyä. Joissakin tapauksissa oli liikenteen sujumisen kannalta varmasti ihan hyvä, että kuljettajat päästivät matkustajia sisään kaikista ovista, jolloin liikkeelle on päästy joutuisammin. Toisaalta varsinkin lauantai-iltana oli kuitenkin yleisen järjestyksen kannalta hyvä, että väki nousi pääosin kyytiin etuovesta kuljettajan valvonnassa.
 
Ihmisille voisi tulla sellainen kuva että ilman metroakin tultaisiin toimeen?

Ainakaan siinä 99M:n lähdössä jossa olin (22.00 R-torilta) eivät matkustajat päässeet kulkemaan kaikista ovista vaan ainoastaan etuovesta ja kaikkien oli ostettava/leimattava lippu. Toisena erona metroon kuljettaja huomautti pariin otteeseen oluen juomisesta bussissa.

Kaikki eivät varmaankaan halua vaihtaa metroa busseihin;)
 
Ainakaan siinä 99M:n lähdössä jossa olin (22.00 R-torilta) eivät matkustajat päässeet kulkemaan kaikista ovista vaan ainoastaan etuovesta ja kaikkien oli ostettava/leimattava lippu.
Kuten Miskakin sanoi, ei näillä metroa korvaavilla bussilinjoilla, 99M ja 99V, ollut käytössä avorahastusta, vaan ihan normaali bussirahastus, jolloin bussiin nouseminen, siitä poistuminen sekä rahastuskäytännöt toimivat normaalin tapaan. Ainoana poikkeuksena oli se, että myös tekstiviestiliput kelpasivat näillä linjoilla.

Jufo sanoi:
Toisena erona metroon kuljettaja huomautti pariin otteeseen oluen juomisesta bussissa.
Bussinkuljettajan tehtäviin kuuluu myös järjestyksen ylläpito bussissa, johon kuuluu mm. puuttuminen häiritsevään juopotteluun.

---------- Viesti lisätty kello 19:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:22 ----------

Kaiken huippu oli, kun 99V:n kuski ei suostunut pysähtymään keskustan suuntaan ajaessa heti Itäväylän jälkeen olevalla pysäkillä, koska hänen mielestään 99V ei pysähdy siinä, vaan vasta seuraavalla pysäkillä.
Jos tarkoitat Sörnäisten rantatiellä olevaa pysäkkiä nimeltään Suvilahti (2519), niin se oli tosiaankin käytettävien "bussi-metroasemien" listalla eli korvasi Sörnäisten metroasemaa.
 
Olin ensimmäisellä Rautatientorilta lähteneellä 99M:llä kello 20.30 ja siellä PL-kuski kertoi, että määräys on pysähtyä joka pysäkillä vaikkei kukaan painaisi pysäytysnappia. Myös joka ovesta sai nousta kyytiin, koska - kuskin sanojen mukaan - "tää on vähän ku metro". Oikea asenne PL:llä:

Itse kävin keskustassa su-aamuna 99V:llä Ikaruksilla #55 ja #56. Vuosaaressa bussin tullessa lähtölaituriin pari matkustajaa suuntasi keskiovea kohti, mutta kuljettaja avasi vain toisen etuoven puoliskoista, nämä matkustajat ostivatkin sitten kertaliput. Ilmeisesti kyydistä olisi päässyt myös Turunlinnantien Stoan pysäkillä, kun kuljettaja kysyi jääkö pois jäävä tässä vai seuraavalla (Metroasema).

Keskustasta vastaan tulleet (ainakin 99V:t) näyttivät tulevan usein kaksi autoa peräkkäin.

Takaisin tullessani edellä lähteneet 99V ja 99M lähtivät oikeaan aikaan, mutta auto jossa matkustin sai 99M:n kiinni Herttoniemessä (ja meni pysäkkialueella ohi), Turunlinnantieltä käännyttiin suoraan Meripellontien suuntaan (käymättä Puotilan metroaseman pysäkillä) ja Vuosaaressa oltiin peräkkäin edellisen 99V:n kanssa.
 
Osaako kukaan sanoa kuinka kuormitettuja nämä 99-linjat olivat La-illan ja Su-aamun osalta, ajettiinko tuulilasikuormissa vai oliko väljempää?
 
Osaako kukaan sanoa kuinka kuormitettuja nämä 99-linjat olivat La-illan ja Su-aamun osalta, ajettiinko tuulilasikuormissa vai oliko väljempää?

Eilen illalla n. klo 22:10 aikaan idästä tulevat kaikki autot olivat n. 1/4 lastissa, itiksessä täyttyivät n. 2/4 lastiin, ja Herttoniemessä aineki PL:n 807 jolla keskustaan matkustin täyttyi ihan tuulilasikuormaan.
 
Osaako kukaan sanoa kuinka kuormitettuja nämä 99-linjat olivat La-illan ja Su-aamun osalta, ajettiinko tuulilasikuormissa vai oliko väljempää?

Sunnuntaina lähdöillä Vuosaaresta 9:45 ja 10:55 ja Rautatientorilta 10:18 taisi melkein kaikille riittää istumapaikka (vaikka osa matkustajista kylläkin valitsi seisten matkustamisen).

Tätä hupia saattaa olla tarjolla Helsingin Sanomain mukaan jatkossakin.
 
Metro ei liikennöi lauantai-illasta 25.9. noin klo 20 alkaen sunnuntaihin 26.9. noin klo 11 asti metron automatisointiin liittyvien turvalaitteiden uusimisen vuoksi.

Kertoisiko joku ystävällinen sielu, että mitä nyt oikeasti tehtiin ja saatiin aikaiseksi. Tähän astihan suurin kiinnostus on täällä ollut pelkästään työmaan aiheuttaman bussiliikenteen onnistumisen raportoinnissa: hyvä asia sekin.

Oliko liikenne täysin poikki tuon 15 tuntia joka paikassa, ei liikkunut Tka:tkaan? Olivatko ainoat töitä tehneet joissain relehuoneissa ahkeroineita asentajia? Eli pelkkää piuhan vetoa... Olisiko jo jollain osuudella valmius ajaa automaattisesti?
 
Kertoisiko joku ystävällinen sielu, että mitä nyt oikeasti tehtiin ja saatiin aikaiseksi. Tähän astihan suurin kiinnostus on täällä ollut pelkästään työmaan aiheuttaman bussiliikenteen onnistumisen raportoinnissa: hyvä asia sekin.

Oliko liikenne täysin poikki tuon 15 tuntia joka paikassa, ei liikkunut Tka:tkaan? Olivatko ainoat töitä tehneet joissain relehuoneissa ahkeroineita asentajia? Eli pelkkää piuhan vetoa... Olisiko jo jollain osuudella valmius ajaa automaattisesti?

Tämän aamun hesarissa kerrottiin että viime viikonloppuna kytkettiin METROVARIKON uutta asetinlaitetta, kytkentää ei kuitenkaan onnistuttu saamaan ajoissa valmiiksi ja tilanne jouduttiin palauttamaan ennalleen jotta liikennöinti pystyttiin aloittamaan. Lähitulevaisuudessa liikennekatkoksia on luvassa ainakin 5 kappaletta joista yksi saattaa kestää koko viikonlopun.
 
Takaisin
Ylös