Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

    Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

    Liikenteen ja maankäytön yhteensovittaminen luo pohjaa toimivalle ja taloudelliselle liikennejärjestelmälle sekä yhdyskuntarakenteen eheyttämiselle. Tiivis yhdyskuntarakenne vähentää liikkumistarvetta, mahdollistaa toimivan joukkoliikenteen ja säästää luonnonvaroja. Painotukset selviävät HSL:n valmistelemasta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta (HLJ 2011), joka tähtää Helsingin seudun 14 kunnan liikennejärjestelmän kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.

    ”Uudet asuin- ja työpaikka-alueet tulee rakentaa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja erityisesti rai-deliikenteen varteen, jotta pystytään täysimittaisesti hyödyntämään nykyistä rata- ja tieverkkoa”, painottaa Suvi Rihtniemi. ”Sen lisäksi tarvitaan myös uusinvestointeja, jotta voidaan turvata kasvavan Helsingin seudun kilpailukyky. Ongelmana tässä on rahoituksen järjestyminen.”

    Joukkoliikenteen asemaa vahvistamalla voidaan hillitä ruuhkia ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. HLJ 2011:n keskeisenä tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kilpailukykyä suhteessa henkilöautoiluun.

    ”Liikennejärjestelmäsuunnitelman eteneminen suunnitellusti on tärkeää maankäytön, asumisen ja liikenteen muodostaman kokonaisuuden kannalta”, toteaa Helsingin seudun MAL-neuvottelukunnan puheenjohtaja Hannu Penttilä.

    HLJ 2011:n periaatteena on, että olemassa olevaa liikennejärjestelmää hyödynnetään tehokkaasti, ennen kuin rakennetaan uusia ratakäytäviä tai tieyhteyksiä. Liikenteen infrastruktuurihankkeiden tulee edistää liikennejärjestelmän kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä kehittämistä. Hankkeiden kiireellisyys perustuu HLJ 2011:n osaselvityksiin.

    Seudullinen virkamiestyöryhmä on saanut valmiiksi jatkokäsittelyyn luonnoksen liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, jota HSL:n hallitus käsittelee kokouksessaan lokakuussa ja lähettää lausunnoille. Virkamiestyöryhmän ehdotus kiireellisyysjärjestyksestä infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, on tiedotteen lopussa.

    Lisätietoja: toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja
    liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205

    Lisätietoa HLJ 2011:sta
    Kartta infrastruktuurin kehittämishankkeista (pdf, 1,12 MB): Liite 930


    Kiireellisyysjärjestys infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa seuraavan kymmenen vuoden aikana:

    1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet

      • Kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuuri
      • Älyliikenteen infrastruktuuri
      • Liityntäpysäköinti ja liityntäyhteydet
      • Bussi- ja tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen säteittäisväylillä
      • Päätieverkon liikenneturvallisuuden parantaminen
      • Meluntorjunnan erillishankkeet
      • Tavaraliikenteen palvelualueet
      • Maankäytön kehittämistä tukevat tiehankkeet
      • Tie- ja katuverkon poikittaisyhteyksien kehittäminen

    2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt
    3. Kehä I pullonkaulojen poistaminen, 1. vaihe
    4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
      • Länsiväylällä ja katuverkossa
      • Ruskeasannan asema
    5. Kehä III parantaminen (E18), 2. vaihe
    6. Pasila–Riihimäki ‑rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe
    7. Kaupunkirata Leppävaara−Espoo
    8. Klaukkalan ohikulkutie
    9. Hyrylän itäinen ohikulkutie
    10. Pisara-rata
    11. Metro Matinkylä−Kivenlahti
    12. Metro Mellunmäki−Majvik
    13. Raide-Jokeri




    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 04.10.2010 kello 22:40. Syy: päivitetty

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

    Raide-Jokeri taas pahnan pohjimmaisena. Kummallinen asenne sen kuin jatkuu virkamiehistössä.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HLJ 2011 -päätös korostaa maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.03.2011, 11:30
  2. HKL: Esteettömän raideliikenteen ratkaisut esillä Laiturilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.11.2010, 16:10
  3. Turun joukkoliikenteen ratkaisut ilmasto- ja ympäristöohjelmassa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.10.2009, 06:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •