• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Maankäytön ratkaisut vähentävät liikkumistarvetta

Liikenteen ja maankäytön yhteensovittaminen luo pohjaa toimivalle ja taloudelliselle liikennejärjestelmälle sekä yhdyskuntarakenteen eheyttämiselle. Tiivis yhdyskuntarakenne vähentää liikkumistarvetta, mahdollistaa toimivan joukkoliikenteen ja säästää luonnonvaroja. Painotukset selviävät HSL:n valmistelemasta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta (HLJ 2011), joka tähtää Helsingin seudun 14 kunnan liikennejärjestelmän kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.

”Uudet asuin- ja työpaikka-alueet tulee rakentaa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja erityisesti rai-deliikenteen varteen, jotta pystytään täysimittaisesti hyödyntämään nykyistä rata- ja tieverkkoa”, painottaa Suvi Rihtniemi. ”Sen lisäksi tarvitaan myös uusinvestointeja, jotta voidaan turvata kasvavan Helsingin seudun kilpailukyky. Ongelmana tässä on rahoituksen järjestyminen.”

Joukkoliikenteen asemaa vahvistamalla voidaan hillitä ruuhkia ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. HLJ 2011:n keskeisenä tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kilpailukykyä suhteessa henkilöautoiluun.

”Liikennejärjestelmäsuunnitelman eteneminen suunnitellusti on tärkeää maankäytön, asumisen ja liikenteen muodostaman kokonaisuuden kannalta”, toteaa Helsingin seudun MAL-neuvottelukunnan puheenjohtaja Hannu Penttilä.

HLJ 2011:n periaatteena on, että olemassa olevaa liikennejärjestelmää hyödynnetään tehokkaasti, ennen kuin rakennetaan uusia ratakäytäviä tai tieyhteyksiä. Liikenteen infrastruktuurihankkeiden tulee edistää liikennejärjestelmän kokonaisvaltaista ja pitkäjänteistä kehittämistä. Hankkeiden kiireellisyys perustuu HLJ 2011:n osaselvityksiin.

Seudullinen virkamiestyöryhmä on saanut valmiiksi jatkokäsittelyyn luonnoksen liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, jota HSL:n hallitus käsittelee kokouksessaan lokakuussa ja lähettää lausunnoille. Virkamiestyöryhmän ehdotus kiireellisyysjärjestyksestä infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, on tiedotteen lopussa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja
liikennejärjestelmäosaston johtaja Suoma Sihto, puh. 040 595 0205

Lisätietoa HLJ 2011:sta
Kartta infrastruktuurin kehittämishankkeista (pdf, 1,12 MB): Näytä liitetiedosto 930


Kiireellisyysjärjestys infrastruktuurin kehittämishankkeille, jotka tulisi aloittaa seuraavan kymmenen vuoden aikana:

  1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet
    • Kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuuri
    • Älyliikenteen infrastruktuuri
    • Liityntäpysäköinti ja liityntäyhteydet
    • Bussi- ja tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen säteittäisväylillä
    • Päätieverkon liikenneturvallisuuden parantaminen
    • Meluntorjunnan erillishankkeet
    • Tavaraliikenteen palvelualueet
    • Maankäytön kehittämistä tukevat tiehankkeet
    • Tie- ja katuverkon poikittaisyhteyksien kehittäminen
  2. Jokeri 2 -linjan vaatimat järjestelyt
  3. Kehä I pullonkaulojen poistaminen, 1. vaihe
  4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt
    • Länsiväylällä ja katuverkossa
    • Ruskeasannan asema
  5. Kehä III parantaminen (E18), 2. vaihe
  6. Pasila–Riihimäki ‑rataosuuden välityskyvyn nostaminen, 1. vaihe
  7. Kaupunkirata Leppävaara−Espoo
  8. Klaukkalan ohikulkutie
  9. Hyrylän itäinen ohikulkutie
  10. Pisara-rata
  11. Metro Matinkylä−Kivenlahti
  12. Metro Mellunmäki−Majvik
  13. Raide-Jokeri



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raide-Jokeri taas pahnan pohjimmaisena. Kummallinen asenne sen kuin jatkuu virkamiehistössä.
 
Takaisin
Ylös