• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestys

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL selvitti raideliikenteen vaikutuksia

Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestyskierteen

Raideliikenteen hyödyt ja myönteiset kustannusvaikutukset eivät nouse esille riittävän hyvin nykyisistä vaikuttavuuden arvioinneista. Liian vähäiselle huomiolle jäävät muun muassa raideliikenteen myönteiset vaikutukset kiinteistöjen arvoihin, alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Raideratkaisut mahdollistavat aina myös tiiviimmän, ja siten myös taloudellisemman rakentamisen ja maankäytön.

Syvällisempi ja moniulotteisempi raideliikenteen hyötyjen tunnistaminen olisi tärkeää, sillä bussiliikenteeseen verrattuna raideliikennehankkeet edellyttävät suurempia investointeja, mutta tuovat mukanaan myös suurempia ja pitkäkestoisempia hyötyjä.

HSL:n julkaisemassa selvityksessä on hyödynnetty kansainvälisiä tutkimuksia sekä vertailtu nykymetroa Länsiväylän ja Vantaankosken radan alueellisiin vaikutuksiin.

Aliarvioidut hyödyt näkyviin

Raideratkaisujen alueellinen pysyvyys takaa niiden pitkävaikutteisen myönteisen nosteen. Pysyvyys luo uskottavan pohjan muille investoinneille. Raideliikenne kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Raideyhteyksien varteen rakentuu tyypillisesti myös uusia asuin- ja työpaikkakeskittymiä, mikä lisää kysyntää entisestään. Matkustajat myös mieltävät raideliikenteen selkeänä ja sujuvana kulkutapana.

Kiinteistöjen arvon nousuna mitattuna Helsingin metron vaikutus vuoteen 2009 mennessä rakennettujen kiinteistöjen arvoihin on ollut noin 1,5 Mrd. €, mikä on enemmän kuin metron investointikustannus (noin 1,2 Mrd. €).

HSL toivoo, että aiempaa suurempaa painoa hyötyjen ja kustannusten arvioinnissa saisi raideliikenteen vaikutus katu- ja kaupunkitilan tarpeeseen. Henkilöautoliikenne tarvitsee huomattavasti enemmän tilaa kuin joukkoliikenne. Koska kaupunkialueilla on maata niukasti, liikenteen edellyttämä maa-ala on pois muusta rakennus- ja virkistyskäytöstä. Esimerkiksi Helsingissä arvion mukaan ilman nykyistä metroyhteyttä itäsuunnasta tuleva liikenne tarvitsisi 1-2 lisäkaistaa, Kampin bussiterminaalia vastaavat laiturialueet busseille sekä merkittävästi paikoitustilaa autoille Helsingin keskustassa.

Parhaaseen aluetehokkuuteen päästään, kun radan ja sen lähialueiden suunnittelu on mahdollista tehdä samanaikaisesti. Rohkaisevia esimerkkejä Pääkaupunkiseudulla ovat esimerkiksi uuden Jätkäsaaren raideyhteyden ja asuinalueen rakentaminen sekä Kehäradan vaikutusalueelle rakentuvat asuin- ja työpaikka-alueet.

Lisätietoja: Joukkoliikennesuunnitteluosaston päällikkö Ville Lehmuskoski, puh. 040 520 6710, Liikennejärjestelmäosaston päällikkö Suoma Sihto, puh. 040 595 0205



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen

No niin, miten ois se Raide-Jokeri? Hanketta ei taas mainittu tavullakaan. Itse asiassa nuo Helsingin metron ansioksi lasketut kiinteistöjen arvonlisät näyttävät aika vaatimattomilta potentiaaliin nähden. Metroradan varrella on suht paljon pöheikköä ja rumia kerrostaloja.
 
Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen

Metroradan varrella on lisäksi varsin paljon moottoritietä, jonka kiinteistökehitys on vielä kalliimpaa kuin pöheikön. Suurin osa esimerkiksi Kulosaaren metroaseman valuma-aluetta on Itäväylää, kun ottaa huomioon vain rakennetun alan.

Mitenköhän muuten Länsiväylän arvot? Tai sitten Vantaankosken radan? Onkohan Länsiväylänkin aiheuttama kehitys verrattavan hyvää metroon?
 
Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

Sanattomaksi vetää. Vuonna 2010 saatiin tälläinen selvitys aikaan. Nyt kun tällaista uutta ja yllättävää tietoa on selvityksen myötä ilmennyt, niin olisiko jopa mahdollista, että tietoa hyödynnettäisiin kaavoituksessa ja kaupunkisuunnittelussa?
 
Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

Sanattomaksi vetää. Vuonna 2010 saatiin tälläinen selvitys aikaan. Nyt kun tällaista uutta ja yllättävää tietoa on selvityksen myötä ilmennyt, niin olisiko jopa mahdollista, että tietoa hyödynnettäisiin kaavoituksessa ja kaupunkisuunnittelussa?

Ainakin tieto on käytettävissä nyt HLJ-kierroksella, tosin HLJ-listan alustava versio kyllä valmistui ennen tätä raporttia. Mutta toisaalta raportin tiedot ovat takuuvarmasti olleet HLJ-ryhmän tiedossa. Silti ihmettelen tämän selvityksen ja Raide-Jokerin suhdetta. Ehkä on niin, että on tutkittu vain raskaita raiteita, ja kevyillä raiteilla ei sitten vaikutuksia olekaan.

Onko itse raportti jo julkistettu?
 
Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

Ainakin tieto on käytettävissä nyt HLJ-kierroksella, tosin HLJ-listan alustava versio kyllä valmistui ennen tätä raporttia. Mutta toisaalta raportin tiedot ovat takuuvarmasti olleet HLJ-ryhmän tiedossa. Silti ihmettelen tämän selvityksen ja Raide-Jokerin suhdetta. Ehkä on niin, että on tutkittu vain raskaita raiteita, ja kevyillä raiteilla ei sitten vaikutuksia olekaan.

Onko itse raportti jo julkistettu?
Minulla on vähän semmoinen kutina että ko. selvitys nimenomaan liittyy siihen että Raide-Jokerista tehdään kannattavaa.
 
Takaisin
Ylös