Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestys

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5783

    oletus HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestys

    HSL selvitti raideliikenteen vaikutuksia

    Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen menestyskierteen

    Raideliikenteen hyödyt ja myönteiset kustannusvaikutukset eivät nouse esille riittävän hyvin nykyisistä vaikuttavuuden arvioinneista. Liian vähäiselle huomiolle jäävät muun muassa raideliikenteen myönteiset vaikutukset kiinteistöjen arvoihin, alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Raideratkaisut mahdollistavat aina myös tiiviimmän, ja siten myös taloudellisemman rakentamisen ja maankäytön.

    Syvällisempi ja moniulotteisempi raideliikenteen hyötyjen tunnistaminen olisi tärkeää, sillä bussiliikenteeseen verrattuna raideliikennehankkeet edellyttävät suurempia investointeja, mutta tuovat mukanaan myös suurempia ja pitkäkestoisempia hyötyjä.

    HSL:n julkaisemassa selvityksessä on hyödynnetty kansainvälisiä tutkimuksia sekä vertailtu nykymetroa Länsiväylän ja Vantaankosken radan alueellisiin vaikutuksiin.

    Aliarvioidut hyödyt näkyviin

    Raideratkaisujen alueellinen pysyvyys takaa niiden pitkävaikutteisen myönteisen nosteen. Pysyvyys luo uskottavan pohjan muille investoinneille. Raideliikenne kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Raideyhteyksien varteen rakentuu tyypillisesti myös uusia asuin- ja työpaikkakeskittymiä, mikä lisää kysyntää entisestään. Matkustajat myös mieltävät raideliikenteen selkeänä ja sujuvana kulkutapana.

    Kiinteistöjen arvon nousuna mitattuna Helsingin metron vaikutus vuoteen 2009 mennessä rakennettujen kiinteistöjen arvoihin on ollut noin 1,5 Mrd. €, mikä on enemmän kuin metron investointikustannus (noin 1,2 Mrd. €).

    HSL toivoo, että aiempaa suurempaa painoa hyötyjen ja kustannusten arvioinnissa saisi raideliikenteen vaikutus katu- ja kaupunkitilan tarpeeseen. Henkilöautoliikenne tarvitsee huomattavasti enemmän tilaa kuin joukkoliikenne. Koska kaupunkialueilla on maata niukasti, liikenteen edellyttämä maa-ala on pois muusta rakennus- ja virkistyskäytöstä. Esimerkiksi Helsingissä arvion mukaan ilman nykyistä metroyhteyttä itäsuunnasta tuleva liikenne tarvitsisi 1-2 lisäkaistaa, Kampin bussiterminaalia vastaavat laiturialueet busseille sekä merkittävästi paikoitustilaa autoille Helsingin keskustassa.

    Parhaaseen aluetehokkuuteen päästään, kun radan ja sen lähialueiden suunnittelu on mahdollista tehdä samanaikaisesti. Rohkaisevia esimerkkejä Pääkaupunkiseudulla ovat esimerkiksi uuden Jätkäsaaren raideyhteyden ja asuinalueen rakentaminen sekä Kehäradan vaikutusalueelle rakentuvat asuin- ja työpaikka-alueet.

    Lisätietoja: Joukkoliikennesuunnitteluosaston päällikkö Ville Lehmuskoski, puh. 040 520 6710, Liikennejärjestelmäosaston päällikkö Suoma Sihto, puh. 040 595 0205



    Lue uutinen HSL:n sivuilta...
    Viimeisin muokkaaja vko; 07.10.2010 kello 10:26. Syy: päivitetty

  2. #2

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen

    No niin, miten ois se Raide-Jokeri? Hanketta ei taas mainittu tavullakaan. Itse asiassa nuo Helsingin metron ansioksi lasketut kiinteistöjen arvonlisät näyttävät aika vaatimattomilta potentiaaliin nähden. Metroradan varrella on suht paljon pöheikköä ja rumia kerrostaloja.

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen

    Metroradan varrella on lisäksi varsin paljon moottoritietä, jonka kiinteistökehitys on vielä kalliimpaa kuin pöheikön. Suurin osa esimerkiksi Kulosaaren metroaseman valuma-aluetta on Itäväylää, kun ottaa huomioon vain rakennetun alan.

    Mitenköhän muuten Länsiväylän arvot? Tai sitten Vantaankosken radan? Onkohan Länsiväylänkin aiheuttama kehitys verrattavan hyvää metroon?

  4. #4

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

    Sanattomaksi vetää. Vuonna 2010 saatiin tälläinen selvitys aikaan. Nyt kun tällaista uutta ja yllättävää tietoa on selvityksen myötä ilmennyt, niin olisiko jopa mahdollista, että tietoa hyödynnettäisiin kaavoituksessa ja kaupunkisuunnittelussa?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Sanattomaksi vetää. Vuonna 2010 saatiin tälläinen selvitys aikaan. Nyt kun tällaista uutta ja yllättävää tietoa on selvityksen myötä ilmennyt, niin olisiko jopa mahdollista, että tietoa hyödynnettäisiin kaavoituksessa ja kaupunkisuunnittelussa?
    Ainakin tieto on käytettävissä nyt HLJ-kierroksella, tosin HLJ-listan alustava versio kyllä valmistui ennen tätä raporttia. Mutta toisaalta raportin tiedot ovat takuuvarmasti olleet HLJ-ryhmän tiedossa. Silti ihmettelen tämän selvityksen ja Raide-Jokerin suhdetta. Ehkä on niin, että on tutkittu vain raskaita raiteita, ja kevyillä raiteilla ei sitten vaikutuksia olekaan.

    Onko itse raportti jo julkistettu?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ainakin tieto on käytettävissä nyt HLJ-kierroksella, tosin HLJ-listan alustava versio kyllä valmistui ennen tätä raporttia. Mutta toisaalta raportin tiedot ovat takuuvarmasti olleet HLJ-ryhmän tiedossa. Silti ihmettelen tämän selvityksen ja Raide-Jokerin suhdetta. Ehkä on niin, että on tutkittu vain raskaita raiteita, ja kevyillä raiteilla ei sitten vaikutuksia olekaan.

    Onko itse raportti jo julkistettu?
    Minulla on vähän semmoinen kutina että ko. selvitys nimenomaan liittyy siihen että Raide-Jokerista tehdään kannattavaa.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: HSL selvitti: Toteutunut raideliikenneratkaisu käynnistää vaikutusalueellaan pitkäkestoisen mene

    Tämä selvitys on vihdoin ilmestynyt myös HSL:n julkaisusarjassa: http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julka...yt_30_2010.pdf
    --
    Lauri Räty

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •