• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Helsingin keskustan raitioliikenne ja osa bussilinjoista poikkeusreiteillä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Helsingin keskustan raitio- ja bussiliikenteessä häiriöitä

Helsingin keskustassa tapahtuneen onnettomuuden vuoksi raitioliikenne ja osa bussilinjoista ajaa keskustan linjoilla poikkeusreiteillä. Liikennehäiriön syy on pudonnut ajolanka Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksessä. Korjaustöiden arvioidaan kestävän ainakin klo 20 asti.

Raitioliikenteen poikkeusreitit 14.10.2010

3B ja 3T ajavat keskustassa reittiä Mannerheimintie-Arkadiankatu-Runeberginkatu.
Hakaniemestä keskustaan tullessaan kolmoset ajavat Kruununhaan kautta Kauppatorille ja osa vuoroista jatkaa Kaivopuistoon asti.

Linja 4 ja 4T kääntyvät Töölön hallilta reitille Ruusulankatu-Helsinginkatu-Kallio-Hakaniemi-Liisankatu-Snellmanninkatu ja jatkavat omaa reittiään Katajanokalle.
Linjat 6 ja 9 ajavat reittiä Liisankatu - Snelmanninkatu- Aleksi ja jatkavat omalle reitilleen.

Linjat 7A/B ja raitiolinja 10 kääntyvät Töölön päässä reitille Mannerheimintie-Arkadiankatu-Runeberginkatu. Linjat 7A ja 10 jatkavat Mannerheimintietä omille reiteilleen ja linja 7B jatkaa Helsinginkatua Sörnäisiin ja omalle reitilleen.

Bussilinjojen poikkeusreitit

Linja 18 palaa omalle reitilleen.

Linjat 55, 55A, 65A, 66 ajavat reittiä Postikatu-Arkadiankatu-Rautatienkatu-Fredrikinkatu ja jatkavat omille reiteilleen.

Linja 21V ajaa poikkeusreittiä Postikadun kautta ja käy kääntymässä Asema-aukiolla.

Linjalle 24 etsitään parhaillaan poikkeusreittiä, joka kulkee todennäköisesti reittiä Bulevardi - Fredrikinkatu- Arkadiankatu-Mechelininkatu.

Häiriöden ja poikkeusreittien arvioidaan jatkuvan ainakin klo 20 saakka.



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tätä tapahtumaa on ollut jossain määrin mielenkiintoista seurata, erityisesti HSL:n tiedotuksen osalta. Josko kerrataan iltapäivää ja iltaa HSL:n asiakkailleen antaman informaation osalta:

  • Reilu puoli tuntia tapahtuneen jälkeen tulee HSL:n Poikkeusinfoon tieto, että raitiolinjat 3B, 3T, 4, 4T, 6, 7A, 7B, 9 ja 10 ovat poikkeusreiteillä.
  • 9 minuuttia tämän jälkeen saamme tiedon, että bussilinjat 18, 21V, 24, 55, 65A, 66A ovat poikkeusretillä (kyllä, retillä).
  • Reilu 1,5 tuntia tapahtuneen jälkeen saamme linjojen 55, 65A ja 66A poikkeusreitit.
  • Reilu 2,5 tuntia tapahtuneen jälkeen HSL julkaisee liikennetiedotteen raitiolinjojen 3B, 3T, 4, 4T, 6, 7A, 7B, 9 ja 10 sekä bussilinjojen 21V (epämääräinen "ajaa Postikadun kautta ja käy kääntymässä Asema-aukiolla"), 55, 55A, 65A, 66 ("ajaa reittiä Postikatu-Arkadiankatu-Rautatienkatu-Fredrikinkatu ja jatkaa omalle reitilleen") poikkeusreiteistä. Meille kerrotaan myös, että linja 18 palaa omalle reitilleen, mitä se oletettavammin on koko hässäkän ajan ajanutkin. Tiedotteessa lukee myös, että linjalle 24 "etsitään poikkeusreittiä".
  • Samoihin aikoihin edellisen kanssa Poikkeusinfoon ilmestyy linjojen 16 ja 24 poikkeusreitit.
  • 4 tuntia tapahtuneen jälkeen ennen kello kahdeksaa Poikkeusinfosta puuttuu kaikkien raitiolinjojen sekä bussilinjan 21V poikkeusreitit.
  • Kello 20.00 HSL:n poikkeusinfo sanoo "Ei poikkeusliikennetiedotteita". Eli HSL:n mukaan liikenne sujuu jälleen normaalisti. Tosin poliisi on noin klo 19.30 kertonut, että ajolankoja ei ole saatu vielä korjattua, ja että raitiovaunuliikenne tuskin palaa tänään normaaliksi.
  • Kello 20.11 Poikkeusinfoon lisätään bussilinjojen 16, 21V, 24, 55, 55A, 65A, 66 ja 66A osalta tieto, että ne ovat poikkeusreitillä klo 22 asti, mutta ei reittejä jotka olisi ollut helppo kopioida aiemmista tiedotteista. Tokikaan linjat 55A ja 66A eivät enää tänään kulje ja linjan 66 reittiin tämä tapahtuma tuskin edelleenkään vaikuttaa. Raitiolinjoista ei edelleenkään kerrota mitään, joten niiden voisi tämän perusteella olettaa kulkevan normaalisti.
  • Kello 20.38 Poikkeusinfoon saadaan jälleen tieto, että raitiolinjat 3B, 3T, 4, 4T, 6, 7A, 7B, 9 ja 10 ovat poikkeusreitillä klo 22 asti. Ei enempää, ei vähempää.

Joku varmaan ihmettelee, eikö liikennetiedote riitä, miksi myös poikkeusreittien pitäisi olla Poikkeusinfossa. Siksi, että Poikkeusinfon tiedotteet näkyvät myös Reittioppaassa ja sieltä on myös linkki nimenomaan Poikkeusinfoon. Satunnainen tai säännöllisemminkin Reittiopasta käyttävä tuskin vielä erikseen alkaa kaivelemaan esiin HSL:n liikennetiedotteita, varsinkaan jos ei ole sattunut kuulemaan tästä tapahtumasta.

Voisi sanoa, että suorastaan häkellyttävän huono suoritus HSL:ltä. Lieneekö tämän tason tiedotus yksi vaatimus, jotta saa kutsua joukkoliikennettään Euroopan parhaaksi? Kuten toisaalla eräs henkilö retorisesti kysyi: Miten huonosti muualla Euroopassa poikkeustapaukset hoidetaan, jos tämä on parasta mitä löytyy.

Luovutan tapahtumien seuraamisen kello 20.45, koska aamulla täytyy herätä kello 04.45 ja alkaa valmistautumaan jälleen yhteen työpäivään, jossa olen yksi pieni osa tätä Euroopan parasta joukkoliikennettä. Toivottavasti omalta osaltani onnistun tuottamaan huomattavasti parempaa joukkoliikennettä kuin mitä HSL tilaajan ominaisuudessa on tänään mallia näyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tälläiset viestin sähköpostiin poikkeusliikennetiedotteina:

Raitiolinjat: 3B, 3T, 4, 4T, 6, 7A, 7B, 9 ja 10, poikkeukset mahdollisia. Syy: aikaisempi häiriö. Paikka: Kaivokatu/Mannerheimintie risteys. Arvioitu kesto: 22:00 - 23:00.


Helsingin sisäisen liikenteen linjat: 16 Herttoniemestä (M), 21V Asema-aukiolta, 24, 55, 55A, 65A, 66 ja 66A palaavat reiteilleen, myöhästymiset ja poikkeukset mahdollisia. kesto: 22:00 - 23:00.


Tarkennusta korjausten loppumis aikoihin, eli ylitin ko. risteyksen n. klo 20:40 ja korjaajat olivat tällä hetkellä laskemassa nostolavojaan ja pakkailemassa tavaroitaan. Liikennevalot vilkkuivat jo keltaisella (n. puoli tuntia aikaisemmin vielä kokonaan poissa päältä)
 
Tämänpäiväinen kaaos pani miettimään, miten haavoittuvainen sellainen ratikkaverkko on, jossa (lähes) kaikki linjat kulkevat yhden pisteen kautta. Kun tämä yksi piste on poissa pelistä, on koko liikenne sekaisin.

Minusta Fredan puuttuva rataosuus olisi perusteltua rakentaa jo ihan varayhteydeksi tällaisia, onneksi harvinaisia tilanteita varten. Jos ajatellaan, että Fredalla olisi mahdollisuus ajaa suoraan sekä kääntyä pohjoisesta Bulevardille, niin se tekisi verkosta huomattavasti vähemmän haavoittuvaisen.

Esim. 3 voisi kulkea ympyräreittiä kahdeksikon asemesta, 4 ja 7 saataisiin Manskun sijaan ajettua Runeberg-Freda-Bulevardi-reittiä.
 
Minusta Fredan puuttuva rataosuus olisi perusteltua rakentaa jo ihan varayhteydeksi tällaisia, onneksi harvinaisia tilanteita varten. Jos ajatellaan, että Fredalla olisi mahdollisuus ajaa suoraan sekä kääntyä pohjoisesta Bulevardille, niin se tekisi verkosta huomattavasti vähemmän haavoittuvaisen.

Saman yhteyden perään haikailin minäkin, kun tämänpäiväistä kaaosta äimistelin. Onneksi nykyään on edes tuo Mannerheimintien-Arkandiankadun yhteys, niin pääsi sentään melkein keskustaan pohjoisestakin.

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että Jätkäsaaresta tulevalta uudelta radalta ei tulisi Kampissa vaihdeyhteyttä vasemmalle Fredalle? Tuo tuntuisi kätevältä varayhteydeltä kasille.
 
Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että Jätkäsaaresta tulevalta uudelta radalta ei tulisi Kampissa vaihdeyhteyttä vasemmalle Fredalle? Tuo tuntuisi kätevältä varayhteydeltä kasille.

Se olisi erittäin kätevä varayhteys kasille. Valitettavasti se vaihdeyhteys kuitenkin edellyttäisi aika reipasta kadun tasauksen muuttamista, jotta itse vaihdekohta saadaan suht tasaiselle maalle. Eteenvedettyä kielisovitustakaan ei oikein voi tässä käyttää, koska kohdalla on pysäkki, ja sitten osa vaunuista jäisi niin kauas pysäkistä, että syntyisi Lontoosta tuttu "mind the gap".

Tuollainen tasauksen muutos, jos se Sähkötalon puolesta on edes mahdollinen, estäisi vastaavasti sitten sen Fredan suoran yhteyden rakentamisen jatkossa. Eli kasin varayhteys, vaikka hyvä olisikin, jää tekemättä.
 
Minusta Fredan puuttuva rataosuus olisi perusteltua rakentaa jo ihan varayhteydeksi tällaisia, onneksi harvinaisia tilanteita varten .

Samasta yhteydestä olin kirjoittamassa, tehdään se kuitenkin 10 vuoden sisällä.
Toinen samantapainen varayhteys olisi "helposti" tehtävissä Mechelinkadulta suoraan Bulevardille. Ts yhdistetään 8/6 reitit uudella ratatyömaalla. Jolloin vaunut voisivat ajaa rannan kautta keskustaan. Bulevardilta pääsee vaikka Aleksille.
 
Takaisin
Ylös