• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n ja kehyskuntien selvitys: Joukkoliikenneyhteistyöstä välitöntä hyötyä matkustajille

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
HSL:n ja kehyskuntien selvitys:
Joukkoliikenneyhteistyöstä hyötyisivät matkustajat välittömästi

HSL selvitti yhdessä kahdeksan kehyskunnan kanssa millaisia vaikutuksia seuraisi kuntien liittymisestä HSL:ään. Matkustajille joukkoliikenneyhteistyö merkitsisi välittöminä hyötyinä edullisempia lippuja ja saumattomampaa liikkumista Helsingin seudun työssäkäyntialueella. Pidemmällä aikavälillä myös kehyskuntien linjastoa voitaisiin laajentaa ja vuoromäärää lisätä.

Kunnat puolestaan joutuisivat maksamaan HSL -kuntayhtymän jäsenyydestä ensimmäisinä vuosina arviolta 0,6-2,4 milj. euroa (Pornainen 0,2 milj. euroa). Kehyskuntien yhteenlaskettu joukkoliikenteen maksuosuus olisi noin 12 milj. euroa vuodessa.

Selvitystyöhön osallistuneet kehyskunnat ovat Hyvinkää, Järvenpää, Nurmijärvi, Mäntsälä, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Keravan ja Kirkkonummen kokemukset yhteistyöstä ovat olleet rohkaisevia. Kunnat ovat olleet mukana pääkaupunkiseudun lippujärjestelmässä vuodesta 2007. Molemmissa kunnissa matkustajamäärät ovat kasvaneet muutoksen myötä huomattavasti. Keravalla on lisätty myös bussivuoroja. Kunnat ovat hyötyneet HSL:n panoksesta matkustajainformaation paranemisesta kuten Reittiopaspalveluista. Kirkkonummen liikenne kilpailutetaan kokonaisuutena vuonna 2014.

Nopeimmillaan jäsenyys toteutuisi jo 2012

Selvityksen mukaan nopeimmillaan kehyskunnat voisivat liittyä HSL:ään jo vuonna 2012. Käytän-nössä nopein aikataulu edellyttäisi sopimusneuvottelujen ja matkakorttijärjestelmän muutosten aloittamista jo vuoden 2011 alussa. Luontevimmin liittyminen onnistuisi maantieteellisessä järjestyksessä. Taksa- ja lippujärjestelmässä Järvenpää, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula ja Vihti tekisivät seuraa kolmannelle taksa-alueelle, johon Kerava ja Kirkkonummi kuuluvat. Hyvinkää, Mäntsälä ja Pornainen kuuluisivat uuteen, neljänteen taksa-alueeseen.

Kilpailutettuun liikenteeseen kehyskunnissa edettäisiin siirtymävaiheen kautta Kirkkonummen mallin mukaisesti. Siirtymävaiheessa bussilinjojen liikennöintisopimukset olisivat ns. U-liikennesopimuksia. Junaliikenteessä HSL korvaisi lipputulomenetykset VR:lle.

Selvityksen mukaan pidemmällä aikavälillä HSL:ään liittyminen lisää joukkoliikenteen kulkutapa-osuutta kehyskuntien alueella merkittävästi. Kehysalueen liikkumiskäyttäytyminen vastaisi tuolloin nykyisen Espoon ja Vantaan reuna-alueiden sekä Keravan ja Kirkkonummen tasoa.

HSL:ään liittymisen jatkokäsittely siirtyy selvityksessä mukana olleille kunnille, jotka voivat harkintansa mukaan tehdä aloitteen HSL:lle sopimusneuvottelujen käynnistämisestä.

Lisätietoja:
Raportti: Selvitys kehyskuntien liittymisestä Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymään (pdf, 3,8 MB): Näytä liitetiedosto 972
Selvitys kehyskuntien liittymisestä HSL:ään (pdf, 3,3 MB): Näytä liitetiedosto 973
HSL, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
HSL, liikennejohtaja Niilo Järviluoma, puh. 040 553 1038



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös