• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Ensimmäinen HSL:n värein maalattu perusbussi liikenteeseen 3.11.

Eikö nyt myös Westendin linjan ja ESLL:n kannattaisi teippauttaa täksi syksyksi hankitut Crosswayt HSL-väreihin, sehän olisi suht helppo toimenpide kun autot ovat ennestään kokovalkoisia, näin saataisiin Tilaajaväritystä ainakin linjoille v50,452,453,516 ja 611
 
Sainpas kuvia sittenkin tänne! :) Siinä on nyt joitakin 46:sta kuvasta jotka otin :) Viimeisessä kuvassa bussiemäntä, matkassa olemme juuri ennen Hakaniemen siltaa.

Hienoa on, hienoa on...:D Ei voi muuta sanoa!

---------- Viesti lisätty kello 15:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:09 ----------

Eikö nyt myös Westendin linjan ja ESLL:n kannattaisi teippauttaa täksi syksyksi hankitut Crosswayt HSL-väreihin, sehän olisi suht helppo toimenpide kun autot ovat ennestään kokovalkoisia, näin saataisiin Tilaajaväritystä ainakin linjoille v50,452,453,516 ja 611

Luulenpa, että ne on juuri tuon tilaajavärityksen takia jätetty valkoisiksi (paitsi ESLL:llä on kyllä muutenkin valkoiset bussit).
 
Siellä Rautatientorilla ilmeisesti ollut aikamoinen "show" kun on julkistettu tuo bussi. Harmi etten tajunnut aamupäivällä kävellä Rautatientorin puolelle tauolla, kun olin samoihin aikoihin Elielillä tauolla. :(

Kuitenkin "show" ihmetyttää kun Vantaalla kaksi tilaajaväritteistä bussia on jo ollut kohta viikon liikenteessä. :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni teippausratkaisu, jossa vierekkäin ovat HSL:n logo ja liikennöitsijän autonumero, on erikoinen. Näin ollen "HSL:llä" voi olla kaksi tai useampikin eri autoa vaikkapa numerolla 953.
 
Mielestäni teippausratkaisu, jossa vierekkäin ovat HSL:n logo ja liikennöitsijän autonumero, on erikoinen. Näin ollen "HSL:llä" voi olla kaksi tai useampikin eri autoa vaikkapa numerolla 953.

Tuo on aivan totta, mieluummin pitäisi olla niin että HSL-logo olisi ainoastaan keulassa ja perässä ja sivuilla liikennöitsijän nimi kylkinumeron yhteydessä, tuo HSL 953 on aika harhaanjohtavaa, esimerkiksi palautteen antaminen saattaa hankaloitua kun liikennöitsijää ei enää tunnista värityksestä ja samalla "HSL-numerolla" voi tosiaan olla useampi auto. Esimerkiksi linjalla 453 saattaa olla sekä WL:n että VT:n autot numerolla 85.
 
Tuo on aivan totta, mieluummin pitäisi olla niin että HSL-logo olisi ainoastaan keulassa ja perässä ja sivuilla liikennöitsijän nimi kylkinumeron yhteydessä, tuo HSL 953 on aika harhaanjohtavaa, esimerkiksi palautteen antaminen saattaa hankaloitua kun liikennöitsijää ei enää tunnista värityksestä ja samalla "HSL-numerolla" voi tosiaan olla useampi auto. Esimerkiksi linjalla 453 saattaa olla sekä WL:n että VT:n autot numerolla 85.
Numero on kieltämättä melko hämäävä, mutta toisaalta suurin osa matkustajista ei varmaan tajua koko numeroa katsoakaan. Huomattavasti todennäköisemmin matkustaja tietää linjanumeron, ajankohdan ja sijainnin, mahdollisesti myös rekisterinumeron. Eikä niitä liikennöitsijöitä aina ennenkään ole värityksestä tunnistanut, ja toisaalta suurimmalle osalle matkustajista liikkennöitsijän nimi ei sano mitään, HSL, YTV ja HKL yleensä jonkin verran enemmän.
 
Onhan toi sittenkin modernin raikas, vaikka tummansininen HelB-väri tai wanha HKL-BL-väri onkin lekentraarisempi.
 
Mielestäni teippausratkaisu, jossa vierekkäin ovat HSL:n logo ja liikennöitsijän autonumero, on erikoinen. Näin ollen "HSL:llä" voi olla kaksi tai useampikin eri autoa vaikkapa numerolla 953.



Tavalliset matkustajat matkustavat yleensä bussilla mallia: "Scania"
Ja semmoisen liikennöitsijän kyydissä kuin "HKL"

Nuo ovat tavallisten ihmisten suusta kuultuja viime viikolla viimeksi. Ihmiset eivät yleensä ymmärrä linja-autoista yhtään mitään eivätkä edes välitä. Kun Pohjolan Liikenteen bussissa lukee kyljessä isolla "Pohjolan Liikenne" ovat ihmiset silti autuaan tietämättömiä minkä yhtiön autolla matkustavat.

On siis turha huolehtia siitä että syntyisi väärinkäsityksiä. Harrastajat ymmärtävät mistä on kyse, ja tavalliset ihmiset eivät välitä.
 
Näin bussin illan pimeydessä ja ihmettelen, kenen aivoitus on tehdä puoliksi valkoinen bussi, jossa valkoinen on siellä takapäässä, joka likaantuu ensimmäiseksi ja pahiten. Kun tulee täkäläinen talvi, tuo bussi on kaksivärinen: sininen ja lapsen kakan ruskea. Sitten kun on kuraa ilman pakkasta, bussin värit ovat sininen ja harmaa.

En tiedä, kuka suunnitteli bussien, ratikoiden ja junien värit 1900-luvun alkupuolella, mutta tuntuu siltä, että ainakin suunnittelijalla oli käytännöllinen ajattelutapa. Värejä osattiin ajatella normaalin käytön kannalta, ei pelkästään sitä, miltä vaunu näyttää juuri pestynä.

Yksivärisyys (bussi siis näyttää yksiväriseltä saapuessaan pysäkille ja ajaessaan pysäkiltä pois) on valinta sinänsä, mutta on se minusta jossain määrin tylsä. HelB:in oma väritys raidan kanssa on minusta paljon mukavampi. Samoin YTV/HSL:n Jokeri-brändi. Pitääkö bussin värityksellä viestittää, että joukkoliikenne on tylsää. Omaan autoon saat koristeraitoja ja -listoja, metallivärin tai jopa sellaisen välkkeen, että väri vaihtelee valon suunnan mukaan.

Antero
 
Yksivärisyys (bussi siis näyttää yksiväriseltä saapuessaan pysäkille ja ajaessaan pysäkiltä pois) on valinta sinänsä, mutta on se minusta jossain määrin tylsä. HelB:in oma väritys raidan kanssa on minusta paljon mukavampi. Samoin YTV/HSL:n Jokeri-brändi. Pitääkö bussin värityksellä viestittää, että joukkoliikenne on tylsää.
Valinta sinänsä, ja juuri näin toimivat useat isot kaupungit. He eivät halua graafista ilotulitusta, vaan yhtenäisen ja siistin ilmeen. Bussin yhtenäisen värityksen ei ole käsittääkseni tylsyyden viestittäminen, vaan se, että kaupunkikuvan yleisilme olisi siisti, rauhallinen, tyylikäs ja yhtenäinen. Tosin HKL:n sininen olisi ollut paras vaihtoehto.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Valinta sinänsä, ja juuri näin toimivat useat isot kaupungit. He eivät halua graafista ilotulitusta, vaan yhtenäisen ja siistin ilmeen. Bussin yhtenäisen värityksen ei ole käsittääkseni tylsyyden viestittäminen, vaan se, että kaupunkikuvan yleisilme olisi siisti, rauhallinen, tyylikäs ja yhtenäinen.
Viime aikoina on kuitenkin ollut havaittavissa erilaista ajattelua. Meillä täällä esimerkkinä Jokeri-teippaus, muualta mm. LVM:n brändiselvityksessä olleet bussien harkitut raflaavammat ilmeet ja ratikkapuolella uusien vaunujen muotoilu- ja maalauskulttuuri yleensä. Tulkitsen tätä niin, että kun joukkoliikenne on mielletty pakkopullaksi, jonka ei ole tarkoituskaan houkutella ihmisiä pois autoistaan, on sopivaa tehdä joukkoliikenteestä yksiväristä ja mahdollisimman huomaamatonta. Se on tietenkin samalla siistiä, rauhallista ja yhtenäistä. Kuten Alkon muovikassit silloin, kun ne olivat hailakan turkoosin värisiä. Eiköhän niidenkin viesti ollut, että olisi parempi, ettei sellaista kassia käytettäisi.

Antero
 
Mielestäni teippausratkaisu, jossa vierekkäin ovat HSL:n logo ja liikennöitsijän autonumero, on erikoinen. Näin ollen "HSL:llä" voi olla kaksi tai useampikin eri autoa vaikkapa numerolla 953.

Mietin samaa. Yksi ratkaisu olisi määrätä liikennöitsijälle tunnuskirjain.

Esim.
HelB953 = A953
WL85 = B85
VT85 = C85

...jne
 
Viime aikoina on kuitenkin ollut havaittavissa erilaista ajattelua. Meillä täällä esimerkkinä Jokeri-teippaus, muualta mm. LVM:n brändiselvityksessä olleet bussien harkitut raflaavammat ilmeet ja ratikkapuolella uusien vaunujen muotoilu- ja maalauskulttuuri yleensä.

Mutta onko sen hyödyllisyyden tueksi myös jotain tutkimusta? Oma kokemukseni brändeistä tehdystä tutkimuksesta on, että monimutkaisia bränditunnisteita ei kannata käyttää. Yksi esimerkki on sloganit: hyvin harva tietää kysyttäessä, mikä slogan liittyy mihinkin brändiin. Ne ovat siis bränditunnisteina täysin turhia. Myös logojen "muoti" on jälleen selvästi yksinkertaisempaan. Kaikkein arvokkaimpien brändien tunnus on jo pitkään ollut pelkkä omalla typografialla kirjoitettu nimi.

Oma väitteeni siis on, että nimenomaan yksivärisyys on joukkoliikenteessä toimivin ja mieleenpainuvin bränditunniste. Monimutkaisemmat kuviot eivät yhdistä samalla tavalla. Varsinkin, kun pohjana on hieno värien ja kuvioiden sekamelska. Joka tulee myös jatkumaan, koska kaukobussit jatkavat omissa väreissään. Siitä erottuu nimenomaan selkeydellä.

Ja jos nyt unohdetaan, että maailman kuuluisin joukkoliikenteen brändi lienee Lontoon punaiset bussit, niin myös heti pystyy aika moni mainitsemaan, että myös Tukholmassa ja Oslossa liikennöi punaiset bussit, Köpiksessä oranssit. Helsingin metro on oranssi (joskin väri muuten on todella ruma; sen tajuaa viimeistään kun näkee sen LUTin "metroratikan"). Mutta kuinka monta monimutkaista ja mielenkiintoista bussikuviointia oikeasti jää mieleen?

Jokin todella jännittävä kuviointi saattaisi ehkä herättää huomiota, mutta kävisi vanhaksi melko nopeasti. Yksivärisyyttä pystyy jatkamaan vaikka maailman tappiin. HSL:n väritys ei tietysti ole puhtaasti yksivärinen ja kuvioton, mutta tuota ideaa pystynee ehkä tarvittavalla tavalla uudistamaan joskus. Monimutkaisemmat kuviot täytyy laittaa kokonaisvaltaisemmin uusiksi, ja tuttuihin brändeihin kajoaminen on aina vaarallista. Esim. maitotölkkien ulkonäköuudistuksessa tehdään aina vähän kerrallaan ja säilytetään paljon tuttua. Yksi idea tässä uudistuksessakin oli varmasti myös "paluu vanhaan", koska se luo matkustajille juuri turvallisempaa mielikuvaa ja helpottaa yhteisöllisyyden tuntua.

Ei, minä en siis ole sitä mieltä, että yksinkertainen brändi-ilme tarkoittaisi, että sillä viestitään huomaamattomuutta. Nimenomaan selkeys on valttia.
 
Väritys on kokonaisuutta ajatellen todella huonosti koottu ja siten epäonnistunut [kuten esim. Turun vastaava] - tai sanotaan näin, että se kuvastaa nykyajan disainareitten maailmaa: läppäri on poikasten suurin ymmärrettävissä oleva taso. Väritetty viivapiirros bussista sen neljästä eri vaakatason suunnasta läppärin ruudulla näyttää varmaankin toimivalta, mutta sitä se ei ole aikuisten-oikeassa kolmiulotteisessa 1:1 maailmassa, jossa bussi nähdään miljoonasta eri suunnasta ja arvio annetaan sen mukaan. Toki ymmärrän, että valitulla värikaavalla on kannattajansakin, mutta heillä on vielä paljon opittavaa tässä maailmassa ja kehuvat tulosta nuoruuden innolla (tunnistan asian). Tumma pitäisi olla siinä päässä, mihin lika kerääntyy ja vaalea toisessa päässä. Ja tuollaiset värien laineilut ovat takautumia villeiltä 1930-40-luvuilta. Ne todettiin vanhentuneiksi jo 50-luvulla. Ynnä muuta.

Tällä värityksellä ei ole pitkää tulevaisuutta, vaan aivan varmasti jo tällä vuosikymmenellä (ennen vuotta 2019) päätetään jokin rationaalisempi värikaava. Pahoin pelkään, että sen yhteydessä perinteinen sininen on potkaistu pihalle, tai pidetään jäljellä variotramien tapaan "räystäslaudat" sinisinä. Sininenhän ei ole pikkulasten kurahousuista tuttu pastelliväri, joka on yleensä näiden tämän hetken disainareitten paletti [tai vihreänliiton vihreä + tyhjää kuvaava valkea]. He kun ovat niihin niin tottuneet.

Disainarit kun panevat laskuun vielä nollan perään, niin päättäjä ajattelee, että tämän pitää olla todella parempi kuin nykyinen. Ihme kun ei olla keksitty laittaa bussien kylkiin myös heijastavia pintoja, kuten VR-Yhtymä Oy on uusiin vihreä-valko -juttuihinsa lisännyt. Autoissa sillä olisi paljon lisäarvoa.
 
Takaisin
Ylös