• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Luoteis-Helsingin linjastomuutos 2011

HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastoon kaavailluista muutoksista. Suunnitelmaluonnos koskee Helsingin sisäisiä linjoja 42, 43 ja 47 sekä linjoja 20N ja 474.

Muutoksen tavoitteena on palvelun parantaminen yhteysväleillä Kannelmäki – Hakuninmaa sekä Helsingin keskusta – Hakuninmaa. Lisäksi uudistuksella voidaan tehostaa bussien käyttöastetta kaikilla reittiosuuksilla, jolloin muutoksesta on myös taloudellista hyötyä. Muutokset tulevat voi-maan syksyllä 2011.

Suunnitelmaluonnokseen voi tutustua HSL:n verkkosivuilla www.hsl.fi Verkkosivujen kautta voi antaa myös palautetta suunnitelmasta. Palautetta voi antaa myös soittamalla HSL:n asiakaspalautenumeroon puh. 09 4766 4000.


Tutustu suunnitelmaan



Lue uutinen HSL:n sivuilta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta

No vihdoin 20N:ltä poistetaan osuus keskusta-Kannelmäki. Tuleekohan päätepysäkki Erottajalle vai Elielille 42:n päätepysäkille?
 
Vs: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta

Karttaa kun katsoo, niin minä kyllä vaihtaisin linjan 42 kulkemaan Vanhaistentietä ja 43 Kanneltietä; tulisi vähän vähemmän siksakkia molemmille.
 
Vs: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta

No vihdoin 20N:ltä poistetaan osuus keskusta-Kannelmäki. Tuleekohan päätepysäkki Erottajalle vai Elielille 42:n päätepysäkille?

Miksi heiluria Laru-Kantsu ei saisi olla?

Yleisesti ottaen muutokset vaikuttavat suht järkeviltä, mutta olisiko tarkoitus, että 43 jatkaisi sitten Laruun vai jäisi Elielinaukiolle?
 
Linja 474 korvaa muutosten jälkeen kolme linjaa; h47, 472 ja 484.;)

Linja h47 olisi saanut jäädä, tai muuttaa linjaa h42 kulkemaan Kamppiin. Linja h47 on nimittäin täynnä Kamppiin päin ainakin Ruskeasuo-Kamppi osuudella aamuruuhkassa.
 
Vs: HSL kerää asukkaiden mielipiteitä Luoteis-Helsingin bussilinjastosta

Miksi heiluria Laru-Kantsu ei saisi olla?

Kyllähän sellainen saa olla, mutta 42:n nykyisellä reitillä ei kuitenkaan ole niin paljoa käyttäjiä kello 23-2 etteivätkö ne mahtuisi myös 43:n ja Hämeenlinnanväylää kulkevien seutulinjojen kyytiin. Pe- ja la-iltaisin tilanne on toinen.

Yleensäkin ihmettelen sitä, miksi itään päin on pe-su-öisin ns. extra-lähtöjä kello 1-2, mutta muualle päin ei ole. Toisaalta myös idän suunnan matkustajat ovat epäreilussa asemassa, koska 0xN-linjojen viimeisillä lähdöillä pääsee esimerkiksi Lauttasaaresta tai Jakomäestä keskustaan ilman yötaksaa, kun taas idästä ei pääse.
 
Mikä olisi siis linjan 20N kohtalo? Se typistyisi Erottaja-Lauttasaari-linjaksi?Ja 43 korvaisi loppuosan Kannelmäkeen? Jos tällaista suunnitellaan, niin mikäli vuoroväliä ei kompensoida jotenkin, kyse on tason laskusta.
 
Mikä olisi siis linjan 20N kohtalo? Se typistyisi Erottaja-Lauttasaari-linjaksi?Ja 43 korvaisi loppuosan Kannelmäkeen? Jos tällaista suunnitellaan, niin mikäli vuoroväliä ei kompensoida jotenkin, kyse on tason laskusta.

HSL sivuilla lukee:
Samassa yhteydessä myös linjojen 20N ja 43 myöhäisilllan reitit ja vuorotarjonta yhdistettäisiin. Hyötynä olisi vuorovälin tihentyminen 25 minuutista 15 minuuttiin sekä liikenteen kohdentuminen laajemmalle alueelle. Kannelmäen alueen asukkaita palvelee myöhäisliikenteessä myös M-juna (klo 03 saakka) sekä aamuyöliikenne (klo 05 saakka).
 
Ainakin pikaisella perehtymisellä vaikuttaa ihan järkevältä suunnitelmalta. 42:sta tulee kiertelevä, mutta ensisijainen keskustayhteys on juna, ja kun sen päälle kyetään tarjoamaan Kantsuun vielä kaksi vaihdotonta keskustabussia, niin kyllä palvelutaso minusta on hyvä.

474:n ja 47:n yhdistäminen ilahduttaa siksi, että sillä saadaan Topeliukselta 47:n vuorot pois ja ollaan askeleen lähempänä bussitonta Topeliuksenkatua. Missä muuten sanotaan että 474 korvaa myös 484:n?

Yöliikennetarjonta 15 min välein kulkevalla 43:lla ja M-junalla on minusta erinomainen.
 
Olisiko siis h43 seuraavanlainen:

Kantsu-Erottaja-Laru 15min välein 20N:n liikennöintiaikana ja 20N:n tilalla?

Ei kun se olisi ihan normi-43 aamuviidestä yökahteen (ellei sitten samaan settiin vielä yhdistetä 40:n yöliikennettä, jolloin yöversio 43N ajaisi Etelä-Haagan kautta). Larun yöbussi 20N lähtee jatkossa todennäköisesti Sokokselta 21V:n pysäkiltä ja pysähtyy myös 65A/66A:n Kaivokadun pysäkillä, jolloin larulaisten ei tarvitse arpoa nousupysäkkiään kellonajan perusteella.

400-sarjan seutubussit tarjoavat klo 23 jälkeen noin 15 - 20 min vuorovälin Hämeenlinnanväylän varteen, joten kokonaisuutena Vantaankoskenradan ja Hämeenlinnanväylän sektorin yöliikennetarjonta tulee esitettyjen muutosten jälkeen olemaan erinomainen. Jollain aikavälillä aamuyöliikennekin todennäköisesti siirtyy hoidettavaksi tuolla 43:lla samaan tapaan kuin Itä-Helsingin yölinjoilla.
 
Pidän itse entisenä punavuorelaisena ongelmana sitä, että Bulevardilta katoaisi kokonaan yöliikenne, jos suunnitelma tällainen on. Myös Bulen eteläpuolella on paljon yöelämää jne, joka vetää ihmisiä, ainakin porukkaa bussiin 20N riittää.

Siksi fiksumpaa voisi olla laittaa 20N kulkemaan Mansku-Postikatu (päättäri)-Sokoksen takaa-Kaivokatu-Mansku-ja esim. KlausK:n edessä oleva ratikkapysäkki (3, 6, 9)
 
Jäähän 3B, mutta ei se riitä. Miksei Larusta tuleva yöliikenne voisi palvella laajempaa aluetta, kun Kampin suuntaan pääsee jo hyvin. Olisi hyvä kattaa eteläistäkin kärkeä, kuten tähän asti. Miksi luopua hyvästä ratkaisusta, joka on palvellut hyvin Punavuoren, Nosturin lännestä tulevia kävijöitä. Mikä käytännön etua saavutetaan sillä, että 20N siirretään pois etelästä ja näin ollen iso alue jää kokonaan ilman yöbussipalvelua? Bussi on kätevä myös niille, jotka suunnistavat Haagan-Kantsun suuntaan Kaivohuoneelta ja alueen lukuisista kapakoista.
 
Jos ja kun Suvuntie h43:n päättäriltä Hakuninmaantielle Editan nurkille joskus valmistuu, voisi 474:n laittaa kulkemaan reittiä ...-Hämeenlinnanväylä-Perhekunnantie-Suvuntie-Hakuninmaantie-Vantaanlaaksontie-...

Tuo 474:n Editan poikkeama luultavasti tarkoittaisi vain joitakin ruuhkasuuntaa vastaan ajettavia vuoroja aamu- ja iltaruuhkassa, joten reittimuutos ei aiheuttaisi merkittävää palvelutason laskua Hämeenlinnanväylällä välillä Kannelmäen ja Kaivokselan liittymät.

Suvuntien kautta liikennöiminen olisi myös varmasti nopeampaa kuin edestakainen poikkeaminen Editalla ja toisi nopeamman yhteyden Keskustasta Perhekunnantien varteen. Kokonaan eri asia olisi vielä se mikäli kaikki 474:n vuorot kulkisivat Suvuntien kautta, jolloin joitakin h43:n vuoroja voisi liikennöidä esimerkiksi Kalannintielle.
 
Takaisin
Ylös